صحت سنجی و ارتقا مدل پیش بینی تغییرات کاربری اراضی با کنترل رشد توسعه در زنجیره خودکار مارکوف (منطقه مورد مطالعه: حوضه آبخیز قره سو)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

فعالیت های بشری، یکی از عواملی است که تاثیر به سزایی بر روند تغییرات کاربری اراضی سرزمین دارد و این تغییرات در بیشتر مواقع ناسازگار با محیط است. بنابراین مدل های پیش بینی کاربری اراضی برای برنامه ریزی استفاده پایدار از سرزمین یک نیاز ضروری است. در این پژوهش با استفاده از مدل زنجیره خودکار مارکوف، مدل سازی تغییرات کاربری اراضی برای حوضه آبخیز قره سو به منظور پیش بینی آینده، ارتقا یافته است. ارتقای مدل زنجیره مارکوف با وارد کردن نرخ رشد جمعیت و میزان سرانه مورد نیاز هر کاربری در مدل انجام شده است. اعتبارسنجی مدل ارتقا یافته با مقایسه نقشه ی حاصل از پیش بینی تغییرات کاربری اراضی برای سال 2014 و نتایج مدل ارتقا یافته بررسی شده است. نتایج حاصل از مقایسه ی این دو نقشه نشان داد؛ نتایج مدل ارتقا یافته بسیار شبیه تر به وضع موجود بوده است، که این موضوع به این دلیل است که نرخ رشد جمعیت و به تبع آن سرانه مورد نیاز در توسعه شهری مهمترین پیشران اثرگذار در بر هم زدن نسبت تغییرات در یک روند زمانی است. بنابراین می توان با لحاظ کردن این عامل در مدل زنجیره مارکوف انعطاف پذیری این مدل را بیشتر و تا حد زیادی نتایج را به واقعیت نزدیک کرد، که این موضوع به طور عملی در حوضه آبخیز قره سو نشان داده شده است. در نهایت از مدل ارتقا یافته ی زنجیره خودکار مارکوف برای پیش بینی افق 2030 استفاده شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
105 تا 116
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2327993 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!