بهبود سمیت کلیوی و کبدی ناشی از سیس پلاتین توسط پالماتین در موش های صحرایی نر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

اگرچه سیس پلاتین (CP) به‌عنوان یک ماده شیمی درمانی موثر در ‌برابر بدخیمی‌های متعدد شناخته می‌شود، اما مصرف آن می‌تواند اثرات تخریبی شدید بر‌ روی کلیه و کبد داشته باشد. پالماتین یک ترکیب آلکالوییدی است که از چندین گیاه دارویی سنتی به‌دست می‌آید. هدف از تحقیق حاضر ارزیابی اثرات پالماتین بر سمیت کبدی و مسمومیت کلیوی ناشی از CP در موش صحرایی است.

مواد و روش‌ها: 

حیوانات (52=n) در 4 گروه طبقه‌بندی شدند: 1) گروه کنترل 2) گروه CP (6 میلی‌گرم در کیلوگرم)؛ 3) و 4) گروه‌هایCP+  پالماتین (به‌ترتیب 50 و 100 میلی‌گرم در کیلوگرم). پس از انجام آزمایشات نمونه‌های ادرار، کلیه، خون و کبد برای ارزیابی جمع‌آوری شدند.

نتایج

نتایج نشان داد که CP باعث افزایش آلانین ترانس آمیناز (ALT) آسپارتات ترانس آمیناز (AST)، کسر دفعی سدیم، کسر دفعی پتاسیم، کراتینین و BUN پلاسما و کاهش کلیرنس کلیوی کراتینین و همچنین کاهش میزان جریان ادرار در مقایسه با گروه کنترل می‌شود. افزایش در مالون دی‌آلدیید بافت کبدی و کلیوی به‌همراه کاهش در سطح گلوتاتیون در گروه CP نشان‌دهنده استرس اکسیداتیو در این بافت‌ها می‌باشد. ارزیابی بافت‌های کبدی و کلیوی با استفاده از روش TUNEL القا آپوپتوز در حیوانات گروه CP را نشان داد.

نتایج

نتایج گروه‌های CP + palmatine نشان داد درمان با‌ استفاده از پالماتین منجر به کاهشAST ، ALT، کلیرنس کلیوی کراتینین، میزان جریان ادرار، مالون دی‌آلدیید کلیوی و کبدی و افزایش گلوتاتیون کلیوی و کبدی، کسر دفعی سدیم و پتاسیم، BUN و کراتینین پلاسما در مقایسه با گروه CP می‌شود. آپوپتوز در بافت‌های کبدی و کلیوی در گروهCP + palmatine نیز کاهش یافت.

نتیجه‌گیری: 

یافته‌های ما نشان داد که آسیب‌های کلیوی و کبدی با مهار آپوپتوز و استرس اکسیداتیو توسط پالماتین کاهش می‌یابد.

زبان:
فارسی
صفحات:
11 تا 19
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2330895 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,490,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!