بررسی سطح دانش، نگرش و عملکرد نمونه های جامعه ایرانی در خصوص غذای حلال با تاکید بر گوشت و فرآورده های آن
تصویب کلیه قوانین و مقررات در ایران، منطبق با احکام شرع مقدس اسلام صورت میگیرد، و شناخت تصویر ذهنی مصرف کنندگان از برند حلال، به درک رفتار آنها کمک کرده و فعالیت در بازار حلال را برای شرکتها و موسسات تجاری تسهیل میکند.روش ها: این پژوهش یک نوع پژوهش بنیادی-کاربردی و یک مطالعه توصیفی- مقطعی بود که در سال 1399 به روش نمونه گیری تصادفی ساده خوشه ای بر روی مردم سطح جامعه کشور ایران انجام شد، دارای نتایج بالفعل بوده که بلافاصله پس از اتمام مطالعه قابل استفاده و تعمیم است.
منبع اخذ اطلاعات افراد درخصوص غذای حلال با توجه به پاسخهای اخذ شده بیشتر (45.8 درصد) مربوط به شنیدن از اطرافیان و دیگران بود. بین سطح آگاهی با جنس رابطه معنیداری وجود دارد (0.046 (P= و مردان مورد مطالعه دارای سطح آگاهی بیشتری نسبت به زنان داوطلب هستند بین سطح آگاهی با داشتن شغل مرتبط با مواد غذایی (0.006P=) رابطه معنی داری وجود دارد و افراد دارای شغل مرتبط با مواد غذایی مورد مطالعه دارای سطح آگاهی بیشتری نسبت به افرادی دارای شغل غیرمرتبط با مواد غذایی هستند. هچنین بین سطح آگاهی با داشتن تحصیلات مرتبط با مواد غذایی (0.001=P) و داشتنن آموزش مرتبط با حلال (0.017 P=) رابطه معنی داری وجود دارد. و افراد دارای تحصیلات مرتبط با مواد غذایی و آموزش مرتبط با حلال مورد مطالعه دارای سطح آگاهی بیشتری نسبت به افرادی دیگر هستند. بین عملکرد با آگاهی و نگرش همبستگی مثبت و مستقیم وجود دارد (به ترتیب P=0.021 و P=0.029، به نحوی که با افزایش آگاهی و نگرش؛ شاهد افزایش عملکرد هستیم.
آگاهی از سطح دانش، نگرش و عملکرد مردم کشور میتواند زیر بنای انجام دیگر مطالعات و اقدامات در حوزه قانونگذاری، تدوین مطالب آموزشی، برگزاری دورههای آموزشی و بازآموزی مرتبط با غذای حلال باشد.
آگاهی ، نگرش و عملکرد ، اسلام ، غذای حلال ، فرآورده های گوشتی ، استاندارد
پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.
اگر عضو مگیران هستید:
اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.