ارائه الگوریتم رتبه بندی ایمنی ساختمان های اداری با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی فازی (FAHP)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

ساختمان‌ها، انسان و اموال را درون خود نگهداشته و در مقابل تهدیدات و آسیب های گوناگون محافظت می کند. آگاهی از وضعیت ایمنی ساختمان ها می تواند جلوی بسیاری از حوادث و خسارات را بگیرد. هدف از این تحقیق ارایه الگوریتم رتبه بندی ایمنی ساختمان های اداری در حال بهره برداری به منظور ارایه ابزاری جهت پیش آگاهی از وضعیت ایمنی این نوع ساختمانهاست.

روش کار

در این مطالعه ابتدا فاکتورهای موثر بر ایمنی ساختمان های اداری بر اساس مرور منابع و مقررات ملی ساختمان ایران تعیین شدند. سپس چک لیست طراحی، روان سنجی و با استفاده از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی فازی (FAHP) وزن دهی شد. سپس الگوریتم رتبه بندی ایمنی ساختمان های اداری بر اساس روابط درونی معیارها تهیه گردید. در مرحله بعدی ابزار ارایه شده برای ارزیابی سطح ایمنی ساختمان اداری دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی بکاربرده شد.

یافته ها

چک لیست 42 آیتمی بر اساس سه معیار اصلی دخیل در ایمنی ساختمان طراحی و شاخص های روان سنجی آن در حد قابل قبول ارزیابی شد. معیارهای اصلی شامل معیارهای "فنی- خدماتی"، "معماری" و "مدیریتی" به ترتیب وزن های موضعی 549/0، 313/0 و136/0 را در ایمنی ساختمان کسب کردند. الگوریتم رتبه بندی ایمنی ساختمان بر اساس نتایج به دست آمده از وزن دهی معیارها و درخت تصمیم ساخته شد. شاخص ارزیابی ایمنی ساختمان در 5 رتبه از خیلی خوب تا خیلی ضعیف تعیین گردید. نتایج ارزیابی ایمنی ساختمان اداری دانشگاه با استفاده از الگوریتم و فرمول ارایه شده نشان داد که نمره ایمنی آن 27/13 ‌بوده و در محدوده سطح ایمنی متوسط قرار دارد.

نتیجه گیری

اهمیت و وزن معیارهای اثرگذار بر ایمنی ساختمان یکسان نیست. از میان آیتم های استخراج شده، مقررات و عناصر مرتبط با ایمنی راه های خروج و اطفاء حریق بیشترین وزن و تاثیر را در نمره ایمنی ساختمان های اداری در حال بهره برداری به خود اختصاص داده اند. بیشترین عدم انطباق ها در بازرسی از ایمنی ساختمان در معیارهای فنی-خدماتی و معماری دیده می شوند.

زبان:
فارسی
در صفحه:
20
لینک کوتاه:
magiran.com/p2357017 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!