بررسی رابطه ویژگی های فرهنگ سازمانی با آمادگی سرمایه های سازمانی (مطالعه موردی: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف پژوهش

 این تحقیق به بررسی رابطه ویژگی های فرهنگ سازمانی با آمادگی سرمایه های سازمانی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می پردازد. فرضیه های این تحقیق براساس پنج مولفه اصلی فرهنگ سازمانی با مدل دیویس شامل «هویت »، «ریسک پذیری»، «رضایت شغلی»، «معیار پاداش» و «تحمل تعارض» است.

روش پژوهش

جامعه آماری این تحقیق را کارکنان و مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (تقریبا 750 نفر) تشکیل می دهند. تعداد 256 نفر به عنوان نمونه آماری و از روش نمونه گیری طبقه بندی شده تصادفی با روش جدول مورگان انتخاب شده است (تعداد300 پرسشنامه توزیع شده است). با بررسی توزیع نمونه و شیوه نمونه گیری، مسجل شد که توزیع نرمال بوده و به همین دلیل از آمار پارامتریک برای آزمون های فرض بهره گرفته شد.  داده های تحقیق از پرسشنامه ای با آلفای کرونباخ بیش از 832/0در دو بخش متغیرهای جمعیت ‏شناختی (5 متغیر) و بخش اصلی دارای 20 سوال با گزینه لیکرت چهار گزینه ای استخراج شد. تحلیل داده‏های آماری در دو سطح توصیفی نظیر (فراوانی - درصد و میانگین) و استنباطی صورت گرفت. در آمار استنباطی از آزمون کلموگروف اسمیرنوف و برای بررسی رابطه متغیرها و جهت بررسی فرضیه های تحقیق از آزمون هم بستگی پیرسون استفاده شده است.

یافته ها

 همه فرضیات تحقیق در سطح معنی داری 99 درصد (05 /0>p) مورد تایید قرار گرفتند.

نتیجه گیری

نتایج نشان می دهد که ویژگی های فرهنگ سازمانی شامل هویت »، «ریسک پذیری»، «رضایت شغلی»، «معیار پاداش» و «تحمل تعارض» با آمادگی سرمایه سازمانی رابطه دارد مقایسه نظرات مدیران و کارکنان نشان می دهد که آنها در مولفه تحمل تعارض کارکنان و مدیران با یکدیگر هم عقیده نیستند. بررسی تطبیقی مدیران و کارکنان نشان دهنده این مطلب است که مدیران به مولفه منفی بودن  تحمل تعارض اعتقادی ندارند و برعکس کارکنان وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی به وجود مولفه تحمل تعارض اعتقاد دارند و وجود آن را سبب از بین رفتن همبستگی سرمایه های سازمانی میدانند.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 13
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2357298 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!