نیازسنجی و اولویت بندی آموزشی مدیران پرستاری شاغل در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش‌ زمینه و هدف

مدیران پرستاری نقشی اساسی و مهمی بر نحوه ارایه خدمات بهداشتی درمانی دارند. آموزش و توسعه این مدیران یک امر ضروری است. هدف این مطالعه، تعیین و اولویت‌بندی نیازهای آموزشی مدیران پرستاری در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است.

مواد و روش‌ها

 این پژوهش به روش توصیفی مقطعی انجام شد و جامعه آماری شامل 57 نفر از مدیران پرستاری شاغل در بیمارستان‌های دولتی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با استفاده از نمونه‌گیری مبتنی بر هدف بود. ابزار جمع‌آوری داده‌ها پرسشنامه محقق ساخته بود که مشتمل بر اطلاعات مبتنی بر شرح وظایف مدیران پرستاری مصوب وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و بررسی متون و مستندات علمی با تعداد 50 سوال در هفت حیطه طبقه‌بندی و تنظیم گردید. پایایی پرسشنامه با ضریب آلفای کرونباخ 96/0 به دست آمد. برای تحلیل داده‌ها علاوه بر آزمون‌های توصیفی از روش‌های آمار استنباطی شامل آزمون t تک گروهی و آزمون t مستقل به‌واسطه نرم‌افزار آماری SPSS نسخه 22 استفاده شد.

یافته‌ ها

 بررسی‌های انجام‌شده بر روی یافته‌های دموگرافیک مدیران پرستاری در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نشان داد که بیشترین افراد دارای سابقه خدمت بالای 25 سال و ازنظر تحصیلات کارشناس پرستاری بودند. اولویت اول نیازهای مدیران پرستاری حیطه ایمنی و کنترل عفونت با میانگین (2.49) سپس حیطه ارتباطات، اخلاق و قوانین حرفه‌ای با میانگین (2.48) و پایین‌ترین اولویت نیز مربوطه به حیطه آموزش با میانگین (2.16) بوده است.

بحث و نتیجه‌گیری

 با توجه به نقش مهم مدیران پرستاری در بیمارستان‌ها و ضرورت آموزش مداوم و تاثیر آن بر مهارت‌های شغلی آنان، بایستی برنامه‌ریزی آموزشی بر اساس نیازهای آموزشی صورت گیرد. بر اساس فرآیند نیازسنجی و تعیین اولویت نیازها در این مطالعه می‌توان این انتظار را داشت که با تکیه بر نتایج حاصل می‌توان برنامه‌ریزی دقیق و واقع‌بینانه‌ای در زمینه آموزش مدیران پرستاری انجام داد.

زبان:
فارسی
صفحات:
420 تا 429
لینک کوتاه:
magiran.com/p2358555 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!