جایگاه نیازهای اولیه و اساسی انسان در آیات قرآن با نگاهی به نظریه یوهان گالتونگ در مقوله صلح و خشونت
از نگاه «یوهان گالتونگ» جنگ صرفا یک شکل از خشونت است و صلح با ترک مخاصمه به دست نمی آید، بلکه در نبود خشونت محقق می گردد. گالتونگ خشونت را «اختلال و آسیب قابل اجتناب در مسیر تامین نیازهای اولیه انسان ها» می داند. از این دیدگاه، خشونت بی عدالتی است و هر خشونتی سرآغاز زنجیره خشونت های بعدی می شود. پس برای رسیدن به صلح باید چرخه خشونت قطع شود و این امر جز با برچیده شدن مناسبات ناعادلانه و تبعیض آمیز در میان ملت ها محقق نمی شود. از نظر او، فرهنگ منشا این نوع مناسبات است و دین که از مولفه های اصلی فرهنگ است، نقش مهمی در برقراری صلح یا رواج خشونت دارد.مسئله اصلی پژوهش حاضر این است که نیازهای اولیه و اساسی انسان در آموزه های قرآنی چه جایگاهی دارند؟ آیا این نیازها در قرآن محترم شمرده و به رسمیت شناخته شده اند؟ پاسخ مثبت به این پرسش به معنای صلح محور بودن و پاسخ منفی به آن به معنای خشونت محور بودن آموزه های اسلامی قرآنی خواهد بود. این پژوهش که به روش توصیفی تحلیلی انجام شده، در پایان نتیجه می گیرد که نیازهای اولیه و اساسی انسان از جایگاه والایی در قرآن برخوردارند و قرابت مفاهیم «فساد» و «سییه» با «خشونت» و قرابت مفهوم «محاربه به قصد فساد فی الارض» با «تروریسم»، نشان دهنده عزم اسلام برای مبارزه با خشونت و تروریسم است.
اسلام ، خشونت ، صلح ، قرآن ، نیازهای اولیه ، یوهان گالتونگ
-
کاربرد شناسی واژه قریب در عبارت «یتوبون من قریب» در آیه 17 سوره مبارکه نساء
مریم جان نثاری*، ، مهدی حبیب اللهی
نشریه پژوهش دینی، بهار و تابستان 1403 -
بررسی ساختار گذرایی وصیت نامه امام علی (ع) به امام حسن (ع) براساس دستور نظام مند هلیدی
مریم پیمانی، *
مجله تحقیقات علوم قرآن و حدیث، تابستان 1403 -
بررسی معناشناختی واژه تخطف در قرآن با تاکید بر آرای مفسران
داود اسماعیلی، *، الهام آقادوستی
نشریه پژوهش های زبان شناختی قرآن، پاییز و زمستان 1401 -
بررسی روابط بینامتنی قرآن و خطبه 152 نهج البلاغه در حوزه اسماء و صفات الهی و انعکاس آن در کتیبه های مسجد کبود تبریز
مرضیه فیاض، *، ، مهدی حبیب الهی
نشریه مطالعات هنر اسلامی، پاییز 1401 -
بررسی صلح و خشونت در آموزه های قرآنی با نگاهی به نظریه خشونت فرهنگی و ساختاری یوهان گالتونگ
، *، حسین آبادی
نشریه پژوهش دینی، بهار و تابستان 1399