به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « صلح » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «صلح» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سید محسن شریفی*

    در پژوهش حاضر با روش توصیفی تحلیلی به بررسی علل قیام نکردن امام حسین علیه السلام در عصر معاویه و شرایط زمانی دوره امامت آن حضرت پرداخته شده است و این نوشتار درصدد پاسخ به این پرسش است که چرا امام حسین علیه السلام در زمان معاویه قیام نکرد. از مهم ترین دلایل آن می توان به موارد مختلفی همچون وجود صلح نامه، موقعیت اجتماعی و سیاستمداری معاویه، شرایط زمانی، تفاوت های رفتاری معاویه با یزید، عدم آمادگی برای دعوت فراگیر مردم و حفظ جان شیعیان اشاره کرد. یافته های پژوهش نشان می دهد که امام حسین علیه السلام همانند پدر و برادرش، معاویه را غاصب خلافت می دانست و مبارزه با او را بر خود واجب می دانست؛ ولی با توجه به اینکه معاویه با بهره گیری از حیله و نیرنگ و تبلیغات، فضای جامعه را در اختیار داشت به طوری که خود را خلیفه بر حق معرفی کرده بود، قیام در چنین موقعیتی به نتیجه مطلوب نمی رسید؛ یعنی اگر امام حسن علیه السلام با پذیرش صلح نامه، کیان اسلام را حفظ کرد امام حسین علیه السلام نیز با سکوت و مبارزات سیاسی غیرنظامی در این دوره وظیفه اش را انجام داد.

    کلید واژگان: امامت, امام حسین علیه السلام, خلافت معاویه, یزید, صلح, قیام, مبارزه سیاسی}
  • محمد باغستانی کوزه گر*
    پذیرش صلح با معاویه بن ابی سفیان درسال 41ه.ق یکی از نقاط عطف مهم در تاریخ اسلام وتشیع است.با وجود چیرگی  نظامی معاویه بر نهاد خلافت وکناره گیری امام حسن علیه السلام به نفع او،  تداوم تشیع و برجای ماندن جمعیت شیعیان گرفتار آمده در چنبره ی سیاست های ضد شیعی خلیفه ی تازه به قدرت رسیده ، در شرایط عادی ، ممکن به نظر نمی رسید .تنوع بسته   چالش های برپاساخته ی معاویه در راه نابودی هویت اجتماع شیعی با بسته های متنوعی از  واکنش های امام حسن علیه السلام مواجه شد واز کار  افتاد.مسئله این پژوهش بررسی چند و چون بسته ی مهم ترین  چالش های معاویه  و واکنش های امام ع  برای رسیدن به دو هدف متضاد حذف یا حفظ اجتماع شیعه است.نتایج این پژوهش حاکی  از آن است که بسته واکنش های  امام حسن ع  با برخورداری  از  واقع گرایی ،  عقلانیت و متناسب با امکانات  موجود جامعه شیعه از پس قرارداد صلح  ، توانست از  بسته ی چالش  های  حذفی  دولت اموی  برای  جامعه  شیعه فرصتی برای بقا و استمرارحیات تاریخی اش بسازد.
    کلید واژگان: امام حسن علیه السلام, معاویه بن ابی سفیان, بسته ی چالش ها, بسته واکنش ها, صلح}
    Mohammad Baghestani Kozegar *
    The acceptance of peace with Muawiyah ibn Abi Sufyan in the year 41 AH marks a pivotal moment in the history of Islam and Shiism. Despite the military superiority of Muawiyah over the institution of caliphate and the withdrawal of Imam Hasan (peace be upon him) in his favor, the continuity of Shiism and the persistence of the Shiite population trapped amidst the anti-Shiite policies of the newly empowered caliph seemed unlikely under normal circumstances. Muawiyah's diverse package of challenges aimed at eradicating the Shiite identity encountered various reactions from Imam Hasan (peace be upon him) and ultimately failed. The issue of this study is to examine the most important packages of challenges posed by Muawiyah and the reactions of Imam Hasan (peace be upon him) in achieving two contradictory goals: the elimination or preservation of the Shiite community. The results of this study indicate that Imam Hasan's (peace be upon him) package of responses, characterized by realism, rationality, and proportionality to the available resources of the Shiite community, managed to turn the challenge packages posed by the Umayyad government into an opportunity for survival and the continuation of its historical heritage.
    Keywords: Imam Hasan (peace be upon him), Muawiyah ibn Abi Sufyan, Challenge Packages, Reaction Packages, Peace}
  • سکینه بیرانوند، محمدطاهر یعقوبی*، رجب اکبرزاده

    وجود و عدم صلح می تواند در فرهنگ، اقتصاد، سیاست و افراد جامعه موثر و نقشی تعیین کننده داشته باشد. مساله اصلی پژوهش بررسی دیدگاه نهج البلاغه و کانت درموضوع صلح پایدار و وجوه اشتراک و افتراق آنهاست. در نگاه نهج البلاغه صلح به درونی، فردی و اجتماعی تقسیم شده و زمینه صلح اجتماعی درصلح فردی نهفته است ومعیارهایی برای صلح وجود دارد که صلح پایدار باید متلبس به آنها گردد و صلح بین افراد و حاکمیت ایجاب می کند تا حکومت متضمن سلامت و امنیت اجتماعی، خدمت به مردم، عدالت محوری و قانون مندی باشد. ازمنظر کانت صلح پایدار دارای ارکانی است که جنبه صرفا مادی دارند وپشتوانه آن آراء جمهور و برقراری دموکراسی است. گرچه مبانی صلح ازمنظر نهج البلاغه وکانت متفاوت است، اما در ضرورت و اهمیت صلح نظری واحد دارند. دو دیدگاه کرامت انسانی و حقوق افراد را محترم شمرده و نظم را در کنار آن ضروری و آن راعلت موجبه صلح می دانند واصل اولی را صلح و جنگ را عارضی وغیر اصیل می دانند و عدالت هدف اصلی برقراری صلح است.دو دیدگاه مطرح، از لحاظ مبانی معرفتی و هستی شناسی متفاوت هستند. صلح در نهج البلاغه مبتنی بر جهان بینی الهی و در نگاه کانت دارای نگاهی مادی است؛ صلح در نگاه اول، اصلی ثابت بوده و مقوله های زمانی ومکانی در آن اثر نمی گذارد وهدف از آن ایجاد آرامش برای افراد اجتماع است، درصورتی که در نگاه دوم، صلح مساله ای نسبی است وهدف از آن ایجاد منفعت درسطح دولت ها است.

    کلید واژگان: صلح, علی علیه السلام, کانت, نهج البلاغه, جمهوریت, دولت}
    Sekine Beyranvand, Mohammadtaher Yaghoubi *, Rajab Akbarzade

    The presence or absence of peace can have an effective and decisive role in culture, economy, politics, and society. The present study aims to examine the views of Nahj al-Balaghah and Kant on sustainable peace and their commonalities and differences. In Nahj al-Balaghah, peace is divided into internal, individual, and social parts, and social peace is rooted in individual peace. On the other hand, there are criteria for peace that sustainable peace should have them. Also, peace between people and the government requires that the government embraces health and social security, servicing people, justice, and the rule of law. From Kant's point of view, sustainable peace has pillars that are purely material and supported by the votes of the president and the establishment of democracy. Although the foundations of peace are different from the point of view of Nahj al-Balaghah and Kant, they have the same opinion regarding the necessity and importance of peace. These two views respect human dignity and the rights of individuals and consider order to be necessary and the cause of peace. They consider peace as first principle and war as temporary and inauthentic. According to them, justice is the main goal of establishing peace. It should be noted that these two views are different in terms of epistemological and ontological foundations. Peace in Nahj al-Balaghah is based on a heavenly worldview, and in Kant's view, it has a materialistic view. In the first view, peace is a fixed principle, and time and place categories do not affect it, and its purpose is to create peace for people in society, while in the second view, peace is a relative issue, and its purpose is to create benefits at the level of governments.

    Keywords: Peace, Imam Ali (AS), Kant, Nahj Al-Balaghah, Republic, Government}
  • معصومه ریعان*
    تحول گفتمانی اروپای بعد از رنسانس، تغییرات شگرفی در تعریف و منزلت اجتماعی و حقوقی زنان به‎وجود آورده است. انتقال چنین مفاهیمی به جهان اسلام به‎خصوص در صد سال اخیر، مواجهه‏ی مسلمانان را با رویکردهای سنتی جهان اسلام در مسائل حقوقی زنان به چالش کشیده است. این بحران‎ها که برنتابیدن زنان از تفاسیر سنتی یکی از دستاودهای آن است، موجب بازنگری اندیشمندان مسلمان در مسائل حقوقی زنان گردیده و آیات مربوط به حضور اجتماعی زنان را محور اندیشه و نگارش‎های متعددی نموده است. پژوهش حاضر که با روش تحلیلی-توصیفی و مبتنی بر منابع کتاب‏خانه‏ای سامان یافته است، آیات مربوط به ملکه سبا در سوره نمل را نمونه کامل این بازخوانی قرار داده و با تحلیل محتوای آیات، حضور سیاسی-اجتماعی زنان را در بالاترین عرصه اجرایی واکاوی نموده است. نتایج این پژوهش نشان‏می‏دهد، انتقال تجربه زیسته ملکه سبا در امر سیاسی، تایید قرآن بر آگاهی‏های زنان در عرصه‏های فراگیر خطر است که با نیل به صلح و عدالت، راه حل جنگ و غلبه نظامی را در اولویت عملکرد خود ندانسته و تعالی و توسعه انسانی را جایگزین موثر آن قرار می‏دهند. گرایش و عملکرد ملکه سبا در تغییر سازوکار جنگی به مصالحه، و اولویت وی در صلح، امنیت و عدالت، امروزه با واژگان حکمرانی خوب مورد بحث است. این رهیافت با تغییر در روش‏مندی تفاسیر سنتی به روش‎های نوین تفسیری در آیات مربوط به زنان محقق می‎گردد و راه حل منطقی و عقلانی آیندگان را در پذیرش صلح جهانی و عدالت فراگیر و در پذیرش زنان در سیاست‏ورزی و رهیافت گفتمان سیاست زنانه می‏داند.
    کلید واژگان: سوره نمل, ملکه سبا, حکمرانی خوب, صلح, عدالت, امنیت, زنان}
    Masoumeh Rayann *
    The discursive and paradigmatic evolution of Europe after the renaissance has brought about tremendous changes in the definition and social and legal status of women. The transfer of such concepts to the Islamic world, especially in the last hundred years, has challenged the confrontation of Muslims with the traditional approaches of the Islamic world in women's legal issues. These crises, where women's rejection of traditional interpretations is one of its achievements, have caused Muslim thinkers to reconsider women's legal issues and have made the verses related to women's social presence the focus of many thoughts and writings. The current research, which is organized by analytical-descriptive method and based on library sources, made the verses related to the Queen of Sheba in Surah Namal a complete example of this reading and by analyzing the content of the verses, the political-social presence of women in the highest The executive field has been analyzed. The results of this research show that the transfer of the lived experience of the Queen of Sheba in political matters is the confirmation of the Quran on the awareness of women in the all-pervading arenas of danger, that by achieving peace and justice, the solution to war and military conquest is the priority of their performance. They don't know and replace it with human excellence and development. This approach is achieved by changing the methodology of traditional interpretations to modern interpretation methods in the verses related to women, and the logical and rational solution of the future is to accept world peace and universal justice and to accept women in politics and the approach of political discourse. Feminine knows.
    Keywords: Surah Nemal, Queen Of Sheba, Female Politics, Peace, Justice}
  • روح الله داوری*، محمدتقی دیاری بیدگلی، رضا جمالی

    موضوع سیاست خارجی در آموزه های قرآن کریم قابل پی جویی است؛ ازاین رو می توان آنچه امروزه در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران دنبال می شود را با آیات قرآن کریم سنجید. یکی از مقوله های بسیار مهمی که در سیاست خارجی اسلامی مطرح است، «صلح» است؛ موضوعی که توسط آیت الله خامنه ای در بیانات و پیام های مختلف به آن اشاره شده است. بر این اساس، پژوهش حاضر بر اساس روش تحلیل محتوا و روش معناشناسی درصدد پاسخ گویی به این سوال اصلی است که مستندات قرآنی صلح در اندیشه آیت الله خامنه ای کدام اند؟ برای پاسخ به این پرسش پس از تحلیل صلح در اندیشه آیت الله خامنه ای و تبیین معناشناسانه صلح در قرآن کریم به بازشناسی این اصل پرداخته شده است؛ بدین معنا که مقولات و نتایج حاصل از بیانات آیت الله خامنه ای با مقولات و نتایج مفهوم مورد نظر در قرآن کریم مقایسه شده و شباهت ها، تفاوت ها و میزان تناظر آن ها سنجیده و مشخص شده است بیانات رهبر انقلاب اسلامی به چه میزان بر اساس مستندات قرآنی است. بر اساس یافته های پژوهش، سلم در قرآن کریم با مفهوم مصطلح «صلح» ترادف بیشتری دارد و رهبر انقلاب اسلامی برای صلح به عنوان یکی از اصول سیاست خارجی به آیه 8 سوره ممتمنه و آیه 128 سوره نساء استناد جسته است. بر این اساس دولت اسلامی باید پیشنهاد سازش از سوی کافران را بپذیرد، درصورتی که آنان تهاجم نکرده و نکنند.

    کلید واژگان: صلح, سلم, اندیشه آیت الله خامنه ای, سیاست خارجی قرآن بنیان, قرآن کریم}
    Ruhullah Davari *, MohammadTaqi Diari Bidgoli, Reza Jamali

    The subject of foreign policy in the teachings of the Quran can be explored, allowing us to align current foreign policy practices of the Islamic Republic of Iran with Quranic verses. One of the highly significant concepts in Islamic foreign policy is 'peace,' which has been addressed by Ayatollah Khamenei in various statements and messages. Hence, this research, utilizing content analysis and semantic methods, aims to answer the fundamental question: Which Quranic references form the basis for Ayatollah Khamenei's conception of peace? To address this query, after analyzing the notion of peace from Ayatollah Khamenei's perspective and expounding the semantic meaning of peace in the Quran, the research revisits this principle. The study thus compares the concepts and results derived from Ayatollah Khamenei's statements with the intended meanings in the Quran, assessing their similarities, differences, and levels of correspondence, to determine to what extent the Supreme Leader's statements align with Quranic evidence. The research findings indicate that 'sulh' in the Quran predominantly correlates with the concept of 'peace' as a term. The Supreme Leader has referred to verse 8 of Surah Al-Mumtahina and verse 128 of Surah An-Nisa as the foundation for his foreign policy principle of pursuing peace. Accordingly, the Islamic government is required to accept reconciliation proposals from non-believers as long as they have not initiated or are not initiating aggression..

    Keywords: peace, Silm, Thought of Ayatollah Khamenei, Quran-Based Foreign Policy, The Holy Quran}
  • گروه ادیان*

    فصلنامه پاسخ با توجه به رسالت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه های علمیه بر آن است تا یک بخش از نشریه را به درج تعدادی از پرسش ها و شبهات مطرح در موضوعات مختلف که در گروه های علمی این مرکز بررسی و پاسخ داده شده اختصاص دهد. در این بخش به اختصار حاصل برخی از این پژوهش ها برای استفاده پژوهشگران محترم و مخاطبان عزیز نشریه پاسخ ارایه می گردد. شبهه اول: اسلام دین جنگ و خشونت یا دین صلح و رحمت!؟ برخی می گویند: «محمد پیامبر صلح نیست و اسلام از همان آغاز ظهورش دین جنگ و غارت بوده است؛ محمد شخصا در 29 جنگ شرکت داشته است. اگر گاهی در موقعیت ضعف، پای صلح را به میان کشیده، به محض قرار گرفتن در موقعیت برتر، آن را زیر پا گذاشته است؛ قیاس او با اسطوره مسیح که یک شورشی بی خانمان و یک مصلح بی کس و مصلوب بود و در راه ترویج صلح و دنیای بی خشونت با گردن طناب دار را بوسید ولی خونی نریخت، اشتباه و نادرست است!»

    کلید واژگان: دین اسلام, خشونت, صلح, اندیشه تکفیر, ادیان, خدا, انحرافات یهودیت, آیین هندو}
  • رضا الله دادی*، هادی بیاتی، سید محسن حسینی دهنوی
    هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل برهم زننده اقتصادی و اجتماعی تحقق صلح در خاورمیانه از دیدگاه امام خمینی و مقام معظم رهبری است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و نتایج نشان داد که در مورد عوامل برهم زننده صلح در خاورمیانه از دیدگاه امام خمینی و مقام معظم رهبری، می توان به موارد زیر اشاره نمود: الف) عوامل برهم زننده اقتصادی: حمایت های اقتصادی آمریکا و اروپا از اسراییل؛ توطیه های اقتصادی آمریکا علیه ایران، طمع ورزی به منابع مسلمین؛ استفاده ابزاری آمریکا از دولت های منطقه؛ سیاست توسعه ارضی اسراییل. ب) عوامل برهم زننده اجتماعی: ایجاد تفرقه میان مسلمانان؛ غفلت سران دولت های اسلامی؛ تحقیر ملت ها توسط سران کشورها؛ سازش دولت های عربی با اسراییل؛ دین ستیزی و وابستگی حاکمان کشورهای عربی؛ تلاش برای بازسازی رژیم های قدیمی به وسیله غرب؛ نشر مفاهیم غربی در جوامع اسلامی.
    کلید واژگان: صلح, خاورمیانه, امام خمینی, آیت الله خامنه ای, فلسطین, اقتصاد, آمریکا, مسلمانان, اسرائیل}
    Reza Allahdadi *, Hadi Bayati, Seyed Mohsen Hoseyni Dehnavi
    The purpose of the present study is to review economic and social causes disturbing the realization of peace in the Middle East from the view of the two Imāms of the Islamic revolution. The research method is descriptive-analytic and the results showed that with respect to the causes disturbing peace in the Middle East from the view of Imām Khomeini and the Supreme Leader, the following factors can be mentioned: A) Economic causes: the U.S and Europe's economic support from Israel as well as its land improvement policies; B) Social causes: creating conflict among Muslims, negligence of the Islamic government leaders, humiliation of nations by the leaders of other countries, conciliation between Arabic governments and Israel, anti-religious attitude of the Arabic leaders and their dependence on super powers, western attempts to rebuild old regimes in the region, and propagation of western concepts in Islamic societies.
    Keywords: peace, middle east, Imām Khomeini, Āyatollāh Khāmene'i, Palestine, Israel, Economy, United States, Muslims}
  • حسین علوی مهر

    جهاد یکی از فروع دین است که در مدینه واجب شده و قرآن کریم مسلمانان را بر آن توصیه کرده است. مستشرقان بدون توجه و تحلیل ماهیت و فلسفه و آثار آن قرآن را به همین علت کتاب خشونت و دین اسلام را دین شمشیر معرفی کرده اند. مسیله اصلی پژوهش این است که پاسخ های مناسب به شبهه بعضی مستشرقان (ازجمله ریوون فایرستون، برنارد لوییس، ریزوی فایزر، تیودور نولدکه و...)، مبنی بر وجود خشونت در باب جهاد در اسلام چیست؟ روش این تحقیق، تحلیلی - توصیفی و انتقادی است. هدف پژوهش، ارایه پاسخ های مناسب به شبهه فوق، با توجه به اهداف دین اسلام و مفاهیم قرآنی است. یافته های مهم پژوهش چنین گزارش می شود. مقاصد دین اسلام بر اساس صلح و آرامش است و آیات متعددی بر دعوت به صلح و نیز همزیستی مسالمت آمیز با ادیان دیگر و همچنین رحمت گسترده الاهی دلالت دارد. نمونه های تاریخی همچون حضور سیزده ساله مسلمانان در مکه و همچنین صلح حدیبیه و فتح مکه شاهدی بر مدعاست نیز جنگ و جهاد در عصر پیامبر اسلامa همه جنبه دفاعی داشته است و همچنین، انواع تاثیر عنصر زمان و مکان در احکام جهاد نیز، صلح محوری را در حوزه جهاد، به اثبات می رساند.

    کلید واژگان: جهاد و مستشرقان, قرآن و جهاد, شبهه خشونت طلبی و جهاد, صلح}
    Hussain Alavi Mehr

    Jihad is one of the branches of religion that became obligatory in Madinah and the Holy Quran recommended Muslims to it. Orientalists have introduced the book of violence and the religion of Islam as the religion of the sword without paying attention and analyzing the nature, philosophy and works of the Quran. The main problem of the research is that what are the appropriate answers to the doubt of some orientalists (including Revan Firestone, Bernard Lewis, Rizway Pfizer, Theodore Noldeke, etc.) regarding the existence of violence in the context of Jihad in Islam? The method of this research is analytical-descriptive and critical. The research aims to provide appropriate answers to the above question, taking into account the goals of the Islamic religion and Quranic concepts. The important findings of the research are reported as follows. The objectives of Islam are based on peace and tranquility, and numerous verses indicate the call for peace and peaceful coexistence with other religions, as well as divine-wide mercy. Historical examples such as the 13-year presence of Muslims in Mecca, as well as the peace of Hudaybiyah and the conquest of Mecca, are evidence of the claim that war and jihad in the era of the Prophet of Islam (PBUH) had all defensive aspects, and also the effects of time and place in the rulings of jihad prove peace-oriented in the field of Jihad

    Keywords: Jihad, Orientalists, Quran, Suspicion of Violence, peace}
  • حسن آرایش *، مهران منصوری، سید رضا رحیمی عماد

    مفهوم جنگ همواره از مفاهیم مذموم در روابط بین‌الملل محسوب می‌شود. اما یک واقعیت غیر قابل انکار در حوزه روابط بشری است. جنگ‌ها با توجه به ماهیت خود می‌توانند دوحالت تدافعی و تهاجمی داشته باشند. از نظریاتی که در راستای ارتقاء قواعد جنگی مطرح شده، نظریه جنگ عادلانه است. این نظریه سعی می‌کند با ایجاد قواعدی اخلاقی و انسانی، از شدت هزینه‌های مادی و معنوی جنگ بکاهد. اسلام نیز به عنوان یک دین فراگیر در خصوص جنگ و صلح دارای دیدگاه‌ها و نظریاتی است. بنابراین سوال اصلی این پژوهش این است که جنگ عادلانه در دیدگاه اسلامی چه جایگاهی دارد؟ بر اساس فرضیه مطرح شده اسلام دین صلح‌طلبی است و قواعدی انسانی و اخلاقی را برای جنگ مطرح کرده است که با نظریه جنگ عادلانه مطابقت دارد. در این پژوهش ضمن بررسی دیدگاه اسلام در خصوص جنگ، به نظریات اسلام در خصوص اهمیت صلح نیز پرداخته می‌شود.

    کلید واژگان: جنگ عادلانه, صلح, اسلام, قواعد اخلاقی و انسانی جنگ}
  • عباسعلی مشکانی

    طرفداران انگاره اصالت صلح برای اثبات دیدگاهشان، ادله قرآنی مخالفان قایلان به جهاد ابتدایی را نقد کرده‏اند. ازجمله آیات مورد نقد این گروه، آیات 191 193 و 216 سوره بقره و آیه 5 سوره توبه است. با توجه به همین گستره، پرسش‏های شبهات تحقیق عبارت اند از: مخاطبان وجوب جهاد در آیه 216 سوره کیستند و آیا مقاتله ظهور در جهاد دفاعی دارد یا خیر؟ در آیات 191 193، مقصود از «مشرکان» کدام دسته از مشرکان است؟ دیگر اینکه متعلق «فإن انتهوا» و نیز معنای «فتنه» در این آیات چیست؟ در آیه 5 سوره توبه نیز مقصود «مشرکان پیمان‏شکن» است یا مطلق مشرکان؟ مقاله حاضر با روش اجتهادی تفسیری به بررسی و پاسخگویی به این پرسش‏ها و شبهات، با محوریت دیدگاه‏های آیت‏الله فاضل لنکرانی پرداخته است. یافته‏های پژوهش نیز از این قرار است: از دیدگاه آیت‏الله فاضل لنکرانی، آیه 216 سوره بقره، اولا به اتفاق فقها و مفسران، جزو نخستین آیات دال بر وجود جهاد ابتدایی است و مخاطبان آن نیز فقط برخی از اصحاب پیامبر اکرم9 نیستند؛ بلکه همه مسلمانان مخاطب آیه هستند. ثانیا کلمه «قتال» در بیشتر کاربردهای قرآنی، در قتال ابتدایی ظهور دارد. همچنین این آیه وجوب قتال را مشروط به مقاتله کافران و مشرکان با مسلمانان نفرموده است تا با انتفای شرط، مشروط نیز منتفی شود. در آیات 191 193 سوره بقره نیز اولا ضمیر «هم» درواقتلوهمبه تمام مشرکان مکه و مطلق کافران و مشرکان باز می گردد که وصف بارزشان جنگیدن با مسلمانان است. ثانیاحیث ثقفتموهمبه معنای «حیث وجدتموهم» است و از دو جهت اطلاق دارد: اطلاق مکانی و اطلاق فعلی و دال بر وجوب جهاد ابتدایی است. ثالثا متعلقفإن انتهوا و نیز فتنه در این آیه، «شرک و کفر» است. در آیه 5 سوره توبه نیز مقصود از «مشرکین» «مطلق مشرکان» و نه صرفا مشرکان پیمان‏شکن هستند.

    کلید واژگان: آیات الاحکام, جهاد, صلح, اصالت صلح, جهاد ابتدایی, آیه 5 سوره توبه, آیه 216 سوره بقره, آیات 191 193 سوره بقره}
    Abasali Meshkani

    Proponents of the idea of ​​the Principalness of peace, in order to prove their point of view, have criticized the Qur'anic arguments of the opponents (who believe in elementary jihad). Among the verses criticized by this group are verses 191-193, and 216 of Surah Al-Baqarah, and verse 5 of Surah Tawbah. According to this conflict, the questions of this research are: Who is the audience of the obligation of jihad in verse 216 of Surah, and is the notion of Muqatilah applied in Defense Jihad or not? In verses 191-193, what is meant by "polytheists"? What are the reference of "Fa in Intahaw" and also the meaning of "Fitnah" in these verses? In verse 5 of Surah Tawbah, is it meant "polytheists who violate the covenant" or absolute polytheists? The present article uses ijtihadi-exigetic method to investigate and answer these questions and doubts, focusing on the views of Ayatollah Fāḍil Lankarāni. The findings of the research are as follows: From the point of view of Ayatollah Fāḍil Lankarāni, verse 216 of Surah Al-Baqarah, first, according to the agreement of jurists and interpreters are among the initial verses implying the existence of primary Jihad and its audience are not just some disciples of the Prophet, rather it addresses all the Muslims; Second, the word "Qital" in most Qur'anic uses appears in the case of primary fighting. Also, this verse does not make the obligation of fighting conditioned to the confrontation of infidels and polytheists with Muslims, so that the position can only be justified for the Prophets and messengers. Therefore, claiming the legitimacy of the people's vote on these verses will be an example of the negation of the argument in the absence of the subject.

    Keywords: majority election, Political Legitimacy, Caliphate, caliph, disobedient}
  • سید جواد حسینی خواه، مهدی مقدادی داودی*

    اصل مقابله به مثل و دفاع هوشمندانه در برابر تجاوز و غارت بیگانگان همواره یکی از اصول و دکترین دفاعی محور مقاومت است. آیا محور مقاومت برای مقابله به مثل مبنای فقهی قرآنی دارد؟ آیات متعددی درباره مقابله به مثل آمده که نوشتار پیش رو به سه آیه پرداخته است. حاصل پژوهش آن است که در برابر دشمن خاین و متجاوز و ستمگر باید مقابله کرد، تا از مال و جان و آبروی مسلمانان و جامعه اسلامی دفاع شود. در پاسخ تجاوز دیگران، دفاع لزوما تنها در سرزمین خود نیست؛ بلکه چه بسا هجوم و حمله کردن به زیرساخت های نظامی و حیاتی دشمنان صحیح است. همچنین مقابله به مثل همواره با توجه به عمل طرف مقابل سنجیده می شود و با توجه به عمل دشمن، بر همان روش پاسخ داده می شود؛ مگر آنکه به آسیب رساندن به غیرنظامیان و افراد بی طرف بینجامد. پس منطق اسلام بر صلح است؛ مگر درصورتی که خیانت، حمله یا جنگی بر ضد مسلمانان صورت بگیرد. این تحقیق با روش توصیفی تحلیلی و با بهره گیری از منابع عقلی و نقلی به دنبال آن است تا ادله مقابله به مثل را از دیدگاه قرآن و فقه بررسی کند و نتایج آن را در فقه مقاومت عرضه نماید.

    کلید واژگان: صلح, دفاع, مقابله به مثل, اسلام}
    Sayyed Javad Hosseinikhah, Mahdi Meghdadi Davoodi*

    The principle of retaliation and intelligent defense against alien aggression and looting has always been one of the principles and defense doctrine of the resistance axis. Does the axis of resistance enjoys any jurisprudential-Quranic basis for retaliation? There are several verses about retaliation some three of which are dealt in this article. The result of the research is that the traitor, aggressor and oppressor enemy must be confronted in order to defend the property, life and reputation of Muslims and the Islamic society. In response to the aggression of the others, defense is not to be done necessarily only in one's own land; rather, it may be right to invade the military and vital infrastructure of the enemy. Also, retaliation is always measured according to the action of the other side, and according to the action of the enemy, it is answered in the same way; unless it causes harm to civilians and neutrals. So the logic of Islam is peace; unless there is betrayal, attack or war against Muslims. This research seeks to examine the arguments of retaliation from the perspective of the Qur'an and jurisprudence by descriptive-analytical method and using rational and narrative sources to present its results in the jurisprudence of international relations.

    Keywords: peace, Defense, Retaliation, Islam}
  • محمدحنیف طاهری*، سید حسین شرف الدین

    گفت وگوی علمی و دینی اسلام با ادیان بر مبنا و منطق «عقلانیت»، ضرورت حتمی است. هدف این جستار که به روش تحلیلی-اسنادی تدوین یافته، تبیین نقش عقلانیت به منظور کشف و فهم حقیقت در گفت وگوی اسلام با ادیان است. گفت وگو با ادیان برپایه ی دو نوع عقلانیت فطری و وحیانی، هم اندیشی، هم پذیری، صلح و زیست مسالمت آمیز را به همراه دارد. عقلانیت فطری، قوه ی تعقل و وجه تمایز انسان از حیوان است و این عقلانیت، منطق و مبنایی اصلی استدلال هر انسان است. عقلانیت وحیانی (قرآن)، به مثابه معتبرترین منبع معرفتی اسلام، نقش اساسی در گفت وگوهای انسان مسلمان با ارباب ادیان دارد که به مهم ترین مصادیق آن (آیات) اشاره کرده ایم. در این گفت وگوها، تمرکز عقلانیت وحیانی بر مفاهیم مشترک و  عام است؛ ازاین رو، دیالوگ بر اساس مفاهیم عام و مشترک که ناظر بر فطرت الهی انسان است، به گفت وگوی منطقی سازنده می انجامد. متد عقلانیت وحیانی در گفت وگوی با پیروان ادیان، گفت وگو به «روش احسن» است که روش عقلی است. این روش، دارای اصول، شرایط و پیش شرط هایی است که رعایت آنها منتج به گفت وگوی ثمر بخش می شود. محورهایی گفت وگو، مسایل بنیادین و حقایق اساسی مانند صلح، کرامت انسانی، خدامحوری، توحیدگرایی و مشترکات انسانی است.

    کلید واژگان: عقلانیت, خدامحوری, توحیدگرایی, کرامت انسانی, صلح}
  • حمیدرضا بصیری*

    قرآن کریم به عنوان معتبرترین منبع استنباط دانشمندان اسلامی، کلام خداوند متعال بوده و بنابر اعتقاد قاطبه مسلمانان این کتاب آسمانی بدون نقل معنا و بی هیچ کم وکاستی به دست انسان رسیده است. از این رو یکایک کلمات قرآن کریم واسطه در انتقال پیام از پیام دهنده(خدا) به پیام گیرنده(انسان) است. بنابراین فهم دقیق کلمات این کتاب مقدس از طریق مفهوم شناسی و یافتن کلمات مترادف، متضاد و مرتبط ممکن خواهد بود؛ ضروری و اجتناب ناپذیر است. نگارنده این مقاله معتقد است که چنانچه با این روش واژه «صلح» مورد مطالعه واقع شود، جواز یک عمل حقوقی دو طرفه(صلح ابتدایی) را به ارمغان می آورد که گره گشای بسیاری از تعاملات مدنی میان مردم خواهد بود. امروزه «صلح ابتدایی» یا «صلح بدوی» می تواند به عنوان ره آورد این دقت مفهوم شناختی، آزادی معاملی انسان ها را تقویت کند و روابط حقوقی افراد را توسعه داده و مستحکم تر سازد. این تحقیق با تکیه بر روش تحلیلی و مبتنی بر فرایند مفهوم شناسی، مقصود فوق را با مطالعه کتابخانه ای آثار لغویان، مفسران و فقها دنبال می کند.

    کلید واژگان: قرآن کریم, مفهوم شناسی, صلح, سلم, صلح ابتدائی}
    Hamid Reza Basiri *

    The Holy Qur'an, as the most reliable source of inference in jurisprudence and Islamic law, is the word of Allah Almighty and, according to the great beliefs of the Muslims, this book of the celestial has not been translated into the human mind without any meaning. Hence, one word of the Holy Quran is the medium in transmitting the message from the messenger (God) to the receiver's message (man). Therefore, the exact understanding of the words of this Bible, which is possible by the method of semantics and the formation of a semantic network and the search for synonymous, contradictory, and related words, is essential and inevitable. The author of this paper believes that, if this method is to be studied by the term "peace", it would give the license a two-way legal action (primary peace), which would bring about many civil interactions among the people. Today, in our law, "primitive peace" or "primitive peace" can serve as a rationale for this semantic accuracy, enhance the human freedom of action, and develop and strengthen the legal relationships of individuals. This paper, based on the analytical and semantic method, pursues the above objective by studying the library of works of lexicons, commentators, and jurisprudents.

    Keywords: Holy Qur'an, Semantics, Peace, Salm, Primary Peace}
  • احمدعلی صاحب ناسی، محمدرضا حاجی اسماعیلی حسین آبادی*، مهدی مطیع

    از نگاه «یوهان گالتونگ» جنگ صرفا یک شکل از خشونت است و صلح با ترک مخاصمه به دست نمی آید، بلکه در نبود خشونت محقق می گردد. گالتونگ خشونت را «اختلال و آسیب قابل اجتناب در مسیر تامین نیازهای اولیه انسان ها» می داند. از این دیدگاه، خشونت بی عدالتی است و هر خشونتی سرآغاز زنجیره خشونت های بعدی می شود. پس برای رسیدن به صلح باید چرخه خشونت قطع شود و این امر جز با برچیده شدن مناسبات ناعادلانه و تبعیض آمیز در میان ملت ها محقق نمی شود. از نظر او، فرهنگ منشا این نوع مناسبات است و دین که از مولفه های اصلی فرهنگ است، نقش مهمی در برقراری صلح یا رواج خشونت دارد.مسئله اصلی پژوهش حاضر این است که نیازهای اولیه و اساسی انسان در آموزه های قرآنی چه جایگاهی دارند؟ آیا این نیازها در قرآن محترم شمرده و به رسمیت شناخته شده اند؟ پاسخ مثبت به این پرسش به معنای صلح محور بودن و پاسخ منفی به آن به معنای خشونت محور بودن آموزه های اسلامی قرآنی خواهد بود. این پژوهش که به روش توصیفی تحلیلی انجام شده، در پایان نتیجه می گیرد که نیازهای اولیه و اساسی انسان از جایگاه والایی در قرآن برخوردارند و قرابت مفاهیم «فساد» و «سییه» با «خشونت» و قرابت مفهوم «محاربه به قصد فساد فی الارض» با «تروریسم»، نشان دهنده عزم اسلام برای مبارزه با خشونت و تروریسم است.

    کلید واژگان: اسلام, خشونت, صلح, قرآن, نیازهای اولیه, یوهان گالتونگ}
    Ahmad Ali Sahebnasi, Muhammad Reza Haji Esmaeili Hosseinabadi *, Mahdi Muti

    From the view of Johan Galtung war is merely a form of violence and peace is not gained through armistice but it is took place by the absence of violence. Galtung defines that violence is the avoidable impairment and disturbance for the satisfaction of the fundamental needs of human beings and every violence is the origin of the next chain of violence, Therefore for achieving peace the cycle of violence should be broke and this does not occur except with eliminating the injustice and discriminatory relations among nations. From his view the culture is the origin of these relations and the religion which is of the main components of the culture has a vital role in establishing peace or the propagation of violence. In the present note the main issue is what the place of the primary and basic human needs in the Quran teachings. Have these needs been respected and recognized in the holy Quran? The positive response to this question will mean peace-centered of the Quran teachings and the negative response will mean the violence-centered of the Quran Teachings. This research with analytic-descriptive method has been adopted and at the end it results that the primary and basic human needs have a superior position in the holy Quran. The correlation of the concepts “corruption and shortcomings” with violence and the correlation of the concept “aggression with the intention to create corruption on the earth” with terrorism is a sign of Islam intention to combat with violence and terrorism.

    Keywords: The noble Quran, Islam, Violence, Peace, Primary needs, Johan Galtung}
  • محمدسالم محسنی*

    صلح موجب امنیت جامعه، آرامش مردم، آسایش لشکریان و آبادانی شهرها است؛ اما این آثار زمانی بر آن مترتب خواهد بود که شرایط و مقررات صلح رعایت شود. در این تحقیق تلاش شده است تا شرایط و الزامات صلح از دیدگاه امام علی مورد بحث قرار گیرد. پرسش پژوهش این است که شرایط و الزامات صلح از دیدگاه امام علی چیست؟ پاسخ به این پرسش در سخنان امام علی به خصوص عهدنامه مالک اشتر مورد بررسی قرار گرفته و دیدگاه آن حضرت استنباط شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که صلح از نگاه او ذاتا امر مطلوب است، اما مشروط براین که مورد رضای خداوند بوده و عزت و اقتدارجامعه اسلامی درآن حفظ شود. امام نکات متعددی را به عنوان شرایط و الزامات صلح یادآور می شود که عبارتند از: هوشیاری نسبت به توطیه های دشمن و پیامدهای احتمالی آن؛ آینده نگری و دوراندیشی و عدم حسن ظن به دشمن؛ شفافیت و روشن بودن پیمان صلح و عدم تاویل پذیری آن و درنهایت پایبندی به معاهدات صلح و پرهیز از هرگونه فریب کاری وپیمان شکنی. رعایت مجموع این شرایط و الزامات به صلح بردبرد می انجامد که تامین کننده منافع دو طرف مخاصمه است.

    کلید واژگان: صلح, امام علی, معاهدات صلح, شرایط صلح}
    Mohammad Salem Mohseni *

    Peace brings security to society, calmness to the people, comfort to the army and prosperity to the cities. But these effects will come at a time when the regulations and conditions of peace are being observed. Some of the most important conditions of peace are reflected in Imam Ali's speech, especially in the Malik Ashtar Treaty. The purpose of this investigation is to study and explain these conditions from the of Imam Ali viewpoint. The findings of the investigation show that peace is inherently desirable from the viewpoint of that Imam, but provided that it has been pleasing to God and the dignity and authority of the Islamic society is preserve in it. On the other hand, the Imam mentions several points as conditions of peace, which are: awareness of the enemy's conspiracies and beware of it; Futurism and foresight and lack of suspicion to the enemy; Transparency and clarity of the peace treaty and its non- Interpretability; And ultimately adherence to peace treaties and avoiding any deception or violation of contract. In this investigation, descriptive-analytical method has been used.

    Keywords: Peace, ‌ Imam Ali, Peace Treaties, Peace conditions}
  • یوسف خان محمدی*
    هدف پژوهش حاضر اثبات اصالت صلح در مهم ترین منبع تمدن اسلامی یعنی قرآن می باشد. در این راستا، پرسش اصلی پژوهش این است که از دیدگاه قرآن، کدام یک از دو راهبرد جنگ و تقابل و صلح و تعامل در روابط با دیگران از اصالت برخوردار است. روش پژوهش تفسیر موضوعی و روش شناسی تفسیر سیاسی قرآن بوده و پژوهش بر این فرض استوار است که در تقابل با ایده اسلام گرایان رادیکال و نسبت سنجی میان آیات قتال و آیات صلح، هدف نهایی قرآن بسترسازی برای زندگی مطلوب برخوردار از نعمت های مادی و معنوی است و راهبرد صلح و تعامل را تایید می کند. نتایج پژوهش نشان می دهد که برای ساماندهی نابسامانی جهان اسلام و جهت مهار بحران رادیکالسم اسلامی در عصر حاضر، مراجعه به قرآن و ارایه تفسیرهای عقلانی براساس نیازهای انسان مسلمان لازم و ضروری است. در منطق قرآن، صلح بر جنگ، گفتگو و مذاکره بر قهر و منازعه، مدارا و رافت برخشونت و نفرت و در نهایت، تعامل بر تقابل مقدم است. ایجاد جامعه امن و انسان توانمند و توسعه یافته در سایه چنین راهبردی قابل تحقق می باشد.
    کلید واژگان: صلح, امنیت, عدالت, قرآن, جنگ}
    Yousef Khan Mohammadi *
    The purpose of the present study is to prove the authenticity of peace in the most important source of Islamic civilization that is the Qur’an. In this regard, the main research question is whether the approach of war and opposition or peace and communication have authenticity in our relations with others. The method of study is thematic interpretation and its methodology is the political interpretation of the Qur’an. The research relies on the hypothesis that contrary to the ideas of radical Islamists and with respect to a comparison between the verses of Jihad and the verses of peace, the ultimate objective of the Qur’an is to pave the way for a pleasant life provided with material and spiritual blessings so the Qur’an confirms peace and communication. The results of the study show that in order to organize disorder in the Islamic world and control the crisis of Islamic radicalism in the current age, it is essential to refer to the Qur’an and come up with rational interpretations based on the needs of Muslims. In the logic of the Qur’an, there is priority for peace over war, communication over opposition, tolerance and compassion over violence and hatred, and finally interaction over confrontation. A secure society with capable and developed human beings can be achieved in the light of the above-mentioned guideline.
    Keywords: peace, Security, Justice, Qur’an, war}
  • سیده سمیه خاتمی*، سید جواد خاتمی

    حداقل ده بار از واژه «طور» در قرآن سخن به میان آمده است و قداست آن را یاد آوری می نماید که همین موجب اهمیت حوادث واقع شده در آن می گردد. اما گذشته از مفهوم آیات و اهمیت آن، احادیثی از معصومین علیهم السلام وجود دارد که مکان طور سیناء را معادل با «غری» قرار می دهد و این در حالی است که با وجود شهرتی که مکان طور سینا در نظرات جغرافیدانان و مفسرین و کتب مورخان دارد، تقریبا شکی باقی نمی ماند که طور سینا در کوفه نمی باشد. حال با توجه به این وضوح در دانستن مکان طور سینا، سوال اینجاست به چه دلیل در احادیث معصومین علیهم السلام طور سینا معادل محل دفن حضرت علی علیه السلام آورده شده است؟ هدف از طرح این مساله بررسی علت چنین رویداد عجیب  و شناخت ابعاد آن می باشد. به همین دلیل این مقاله به شکل تحلیلی استنادی، علاوه بر استفاده از آثار کتابخانه ای موجود به نقشه های جغرافیایی و تصاویر ماهوارهای و آثار باستان شناسان نیز مراجعه کرده است. در نهات با بررسی و غور در این موضوع فهمیده می شود، معادل سازی غری با طور سیناء علاوه بر آنکه موجب شناخته شدن ارزش والای حضرت علی علیه السلام برای مسلمانان می گردد، می تواند زمینه ساز سوق دادن مسیحیان و یهودیان به شناخت وجود مبارک شخصیتی بی نظیر گردد که بی غرض به دنبال شناخت و فهم بیشتر هستند، و این یعنی صلح و دوستی بین ادیانی .

    کلید واژگان: غری, طور سیناء, صلح, ادیان}
    Seyedeh Khatami *, Seyyed Javad Khatamy

    The word “Tur” is mentioned at least ten times in the Quran and it reminds us of its sanctity, which makes the events that have taken place there important. But apart from the meaning of the verses and their importance, there are hadiths from the Infallibles (as) that equate the place of the “Tur Sinai” with “Ghari”, despite the fact that, given the fame of the place of Sinai in the opinions of geographers and commentators, and the books of historians, there remains almost no doubt that Sinai is not in Kufa. Now, considering this clarity in knowing the place of Sinai, the question is why in the hadiths of the Infallibles, Sinai is mentioned as the equivalent of the burial place of Imam Ali (as)? The purpose of raising this issue is to investigate the cause of such a strange event and to know its dimensions. Therefore, this article, adopting a citation analysis method, in addition to using the existing library documents, has also referred to geographical maps, satellite images, and archaeological documents. Through examining this issue, it is understood that equating “Ghari” with Sinai, in addition to making the high status of Imam Ali (as) more recognized by the Muslims, can also lead those Christians and Jews who unbiasedly seek knowledge and understanding to know the holy existence of this unique figure, and that means inter-religion peace and friendship.

    Keywords: Ghari, Tur Sinai, Peace, Religions}
  • حسین براتی*، عباس اسماعیلی زاده
    در منابع روایی، گزارش ها و روایاتی وجود دارد مبنی بر این که امام حسن و امام حسین (ع) تفاوت هایی اساسی با هم داشتند؛ به گونه ای که این تفاوت ها در جهت گیری ها و اهداف هر یک از آن دو امام، تاثیر به سزایی داشته است. این روایات، امام حسن (ع) را شبیه به پیامبر (ص) و امام حسین (ع) را شبیه به امام علی (ع) می دانند و یا امام حسن (ع) را به پیامبر (ص) و امام حسین (ع) را به امام علی (ع) نسبت می دهند. به همین ترتیب، امام حسن (ع) روحیه صلح طلبی داشته و امام حسین (ع) دارای روحیه قیام و مبارزه بوده اند. نقد و بررسی این روایات از جهت سندی و دلالی، با رویکردی تحلیلی-انتقادی، کاری است که تاکنون صورت نگرفته است و پژوهه حاضر به آن می پردازد. برخی از روایات، به خاطر اشکالاتی، غیر قابل قبول اند؛ برخی تعارض قابل جمع و برخی غیر قابل جمع دارند و بعضی با نگاهی عمیق تر، قابل توجیه اند و هیچ تفاوت رویکردی بین دو امام را بر نمی تابند. نتیجه آن که تفاوت بین عقیده و خصوصیات حسنین (ع) به عنوان دو امام، قابل اثبات نیست و متوسلان به آن، دلیل استواری در این قضیه ندارند و تراکم ادله و شواهد، خلاف آن را ثابت می کند.
    کلید واژگان: امام حسن (ع), امام حسین (ع), خلق و خو, شباهت به پیامبر (ص), شبیه امام علی (ع), صلح, مبارزه}
    Hossein Barati *, Abbas Ismā‘Īlizadeh
    In the narrative sources, there are reports and narrations that Imam Hassan and Imam Hussein (AS) were fundamentally different from each other; in such a way that these differences have had a great impact on the orientations and goals of each of those two Imams. These narrations consider Imam Mojtaba (AS) to be similar to the Prophet Mohammad (PBUH) and Imam Hussein (AS) to be similar to Imam Ali (AS) or Imam Mujtaba (AS) is attributed to the Prophet (PBUH), and Imam Hussein (AS) is attributed to Imam Ali (AS). Thus, Imam Mojtaba (AS) had a spirit of peace and Imam Hussein (AS) had a spirit of uprising and battle. Criticism of these narrations in terms of document and implication, with an analytical-critical approach, is something that has not been done before and the present study deals with it. Some narrations are unacceptable due to some problems; some have a cumulative conflict and some have a non-cumulative conflict; some can be explained with a deeper look, and then do not show any difference in approach between the two Imams. The result is that the difference between the opinion and characteristics of Hasanin (AS) as two Imams cannot be proved and those who resort to it do not have a strong reason for this and the density of evidence proves otherwise.
    Keywords: Imam Hassan (AS), Imam Hussein (AS), Similarity to the Prophet (PBUH), Similarity to Imam Ali (AS), Peace, Battle}
  • صدیقه رحیمی ثابت

    بررسی سیره پیامبر (ص)  در مواجهه با مخالفان و سپس تطبیق آن با نحوه عملکرد حضرت مهدی4 از اهمیت زیادی برخوردار است؛ چراکه این امر کمک می‌کند که به جمع‌بندی درستی از روایات متعدد موجود در زمینه چگونگی برخورد حضرت مهدی (ع) با مخالفان رسید و از آن به عنوان الگوی رفتاری مناسب در این راستا در دوره غیبت بهره برد. پیامبر6 مظهر رحمت پروردگار بود؛ از طرفی حافظ بنیان دین در برابر معاندان بود و از طرف دیگر برای حفظ اسلام نوپا با منافقان و مشرکان راه سازش را در پیش می‌گرفت. حضرت مهدی4 همانند جدش رحمت برای عالمیان است و از طرف دیگر ملزم به تشکیل حکومت عدل جهانی است و به عنوان آخرین امید بشر، برای رسیدن به این مهم از هیچ امری فروگذار نمی‌کند؛ از این رو پس از آن‌که با شفقت و دلیل متقن جهانیان را دعوت به جبهه حق کرده و اتمام حجت می‌نماید، نه تنها با معاندان از هر دینی به مبارزه می‌پردازد، بر خلاف جدشان با منافقان راه سازش در پیش نگرفته و آنها را نیز از بین خواهد برد تا بتواند حکومتی سرشار از عدل تشکیل دهد.

    کلید واژگان: پیامبر(ص), مهدی (ع), سیره, رحمت, صلح, سازش, قیام}
    Sediqeh Rahimi Sabet

    It is very important to Study Prophet Mohamad’s (s) conduct in encountering with opponents and then comparing it with the method that would be chosen by Imam Mahdi (a) because this can help us to make proper conclusion of the various hadiths in the field of how Imam (a) would deal with the opponents and then it can be used as a suitable behavioral model in this regard during his absence. The Prophet (s) was a manifestation of God’s Mercy; on the one hand, he was the guardian of the foundation and principals of Islam against arrogant pagans, dissenters and oppressors, and on the other hand, he was trying to compromise with the hypocrites and polytheists in order to preserve the new Islam. Imam Mahdi (a), like his ancestor is considered as merciful person for people all over the world and on the other hand, he is going to make a just government in the world. So as the last human hope, he will do his best for achieving this important goal. Therefore, he first will invite people to the rightful path in a good and merciful manner with logical reason and convincing argument so that no one would have any excuse, then he will fight not only with arrogant oppressors and enemies of any religion, but, unlike the Prophet (s), he would not compromise with the hypocrites and he will destroy them so that he can form a government full of Justice.

    Keywords: Muhamad (s), Mahdi (a), Conduct, Mercy, Peace, compromise, rising}
  • بهرام نصیری، محمدرضا حاجی اسماعیلی*

    درگیری های منطقه ای و قومی و مذهبی، وحدت میان کشورهای اسلامی را نشانه گرفته و واگرایی در روابط میان کشورهای اسلامی را سبب شده است. این در حالی است که از منظر قرآن کریم، موضوع «اخوت» از مسایل ضروری در میان امت اسلامی به شمار آمده و نظام معارف اسلامی نه تنها نسبت به همگرایی بین مسلمانان، بلکه نسبت به همگرایی ایشان با سایر ملل جهان نیز تاکید بسیار ورزیده است. این پژوهش ضمن بررسی سبب نزول، تفسیر و سیاق آیه نهم سوره مبارکه «حجرات» و دیگر آیات مرتبط با این موضوع، به تبیین راهکارهای پیشنهادی قرآن کریم در این باره پرداخته است. حاصل پژوهش اینکه از منظر قرآن کریم روابط مسلمانان با همگان بر توصیه به احسان، قسط و عدالت بنا نهاده شده است. البته در روابط اجتماعی مسلمانان با یکدیگر افزون بر نکات پیش گفته بر موضوع اخوت نیز تاکید ویژه گردیده است.

    کلید واژگان: ایمان, برادری, امت واحده, صلح, همگرایی, اختلاف}
    Bahram Nasiri, MohammadReza Haji Esmaeily *

    Regional, ethnic and religious conflicts have targeted the unity of Islamic countries and caused divergence in relations between Islamic countries. However, from the Qur'an's point of view, the issue of "brotherhood" is one of the essential issues among the Muslim Ummah, and the Qur'an emphasizes not only the convergence of Muslims but also their convergence with other nations of the world. In this study, in addition to investigating the reason for the revelation, interpretation and context of the ninth verse of Surah Al-Hujurat and other related verses, the proposed solutions of the Qur'an in this regard are explained. The output of the research is that from the perspective of the Holy Quran, the relations of Muslims with everyone are based on the advice of kindness, installment and justice. However, in the social relations of Muslims with each other, in addition to the aforementioned points, the issue of brotherhood has also been emphasized.

    Keywords: faith, brotherhood, United Ummah, peace, Convergence, Difference}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال