رابطه تعهد سازمانی، درک از فضیلت سازمانی و تعلل ‏ورزی در کار با توجه به نقش متغیرهای جمعیت شناختی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نهادی است حکومتی که اکثریت مشتریان و ارباب رجوع آن از اقشار محروم و آسیب پذیر روستایی می باشد که عمده فعالیت خود را در روستاها، مناطق آسیب دیده از سوانح طبیعی و مناطق محروم شهری به انجام می رساند. بی شک انتظار این قشر از جامعه را نمی توان در چارچوب خاص مقررات اداری برآورد نمود و نیاز به نهادی است که پرسنل آن از تعهد سازمانی و درک از فضیلت سازمانی بالا و همچنین کمترین اهمال کاری در کار برخوردار باشند. هدف این پژوهش بررسی رابطه بین متغیرهای تعهد سازمانی، درک از فضیلت سازمانی و تعلل‏ورزی در کار با توجه به نقش متغیرهای جمعیت شناختی بود.

روش تحقیق

از نظر نوع تحقیق؛ کاربردی و از نظر ماهیت؛ توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش، تمامی کارکنان دیپلم به بالای بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان بودند. از ابزار پرسشنامه و آزمون های کولموگروف- اسمیرنوف وضریب همبستگی پیرسون برای جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات استفاده شد.

یافته ها

بین هر سه متغیر؛ فضیلت سازمانی، تعهد سازمانی و تعلل ورزی در کار کارکنان رابطه معنی داری وجود داشت. با بررسی متغیرهای جمعیت شناختی در میزان و نوع رابطه متغیرهای تحقیق، نتیجه مشابه حاصل گردید و تنها متغیر تحصیلات باعث معنی دار نشدن رابطه بین فضیلت سازمانی و تعلل ورزی در کار گردید. نتایج بررسی رابطه بین ابعاد متغیرها نیز نشان داد که فضیلت سازمانی و بعد خوش بینی- اعتماد- همدردی با تعهد مستمر رابطه معنی داری ندارند و همین نتیجه با اعمال متغیرهای جمعیت شناختی به عنوان متغیر تعدیل کننده مشاهده گردید. در بررسی رابطه تعلل ورزی با ابعاد تعهد سازمانی نیز مشاهده شد که بین تعهد عاطفی و مستمر با تعلل ورزی رابطه معنی داری وجود دارد که این نتیجه با اعمال متغیرهای جمعیت شناختی نیز مشاهده گردید و تنها دو متغیر سن و تحصیلات منجر به از بین رفتن رابطه تعهد عاطفی و تعلل ورزی گردیده اند. درنهایت در رابطه تعلل ورزی در کار و فضیلت سازمانی مشاهده شد که هر دو بعد فضیلت سازمانی با تعلل ورزی رابطه  معنی داری دارند و همانند قبل تنها متغیر تحصیلات باعث معنی دار نشدن رابطه بین ابعاد فضیلت سازمانی و تعلل ورزی در کار گردید.

نتیجه گیری

به منظور کاهش تعلل ورزی در کار کارکنان باید اقداماتی را جهت افزایش درک از فضیلت سازمانی و تعهد سازمانی کارکنان اتخاذ نمود که یکی از این اقدامات می تواند روش آموزش از طریق سرایت عملکرد باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
11 تا 25
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2363450 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,490,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!