تحلیل ویژگی های روان سنجی پرسش نامه استانداردهای ارزیابی اساتید دانشگاه اوهایو

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

تحول اساسی و پایدار در هر جامعه در گرو متحول شدن نظام تعلیم و تربیت آن جامعه است و محور اصلی تحول و توسعه نظام تعلیم و تربیت،  بهبود کیفیت کار معلم و شناخت ویژگی های آنها می باشد. هدف از پژوهش حاضر بررسی ویژگی های روانسنجی پرسشنامه استانداردهای ارزیابی معلمان دانشگاه اوهایو و بررسی وضعیت معلمان در این استانداردها بود.

روش

پژوهش حاضر از حیث شیوه گردآوری داده ها در زمره تحقیقات کمی قرار می گیرد و از نظر شیوه تحلیل در زمره مطالعات توصیفی و روان سنجی قرار دارد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه معلمان شهرستان رشتخوار بود(450 نفر) که با روش نمونه گیری تصادفی ساده تعداد 200 نفر به عنوان نمونه انتخاب و در پژوهش شرکت کردند. جمع آوری اطلاعات در این پژوهش با استفاده از پرسشنامه استانداردهای ارزیابی دانشگاه اهایو (2000) با ضریب پایایی 87/0 صورت گرفت. به منظور تحلیل داده ها از روش های تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی، همبستگی پیرسون و همبستگی سوال- نمره کل و تحلیل پایایی به کمک نرم افزارهای SPSSV22</sub> استفاده شد.

یافته ها

نتایج تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی ساختار هشت عاملی را مورد تایید قرار داد که مجموعا 998/69 درصد از استاندارهای ارزشیابی معلمان را تبیین می کنند. از بین عوامل شناسایی شده، درک عمیق معلم از محتوای تدریس با 82/9 درصد و طراحی برنامه های بلندمدت و روزانه با 598/9 درصد دارای بیشترین بار عاملی بودند. نتایج آزمون تی تک نمونه ای نیز نشان داد که معلمان مورد بررسی در تحقیق از نظر کلیه استانداردهای ارزشیابی در وضعیت مطلوب قرار دارند.

نتیجه گیری

در نهایت اذعان نمود پرسش نامه استاندار های ارزیابی معلمان واجد شرایط لازم برای استفاده در پژوهش های روان شناختی به منظور اندازه گیری میزان این استاندارد ها  می باشد

زبان:
فارسی
صفحات:
161 تا 184
لینک کوتاه:
magiran.com/p2364646 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!