تبیین قاعده إضلال در فقه تربیتی؛ باتاکید بر مفهوم-شناسی
نویسنده:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
فقه تربیتی در مسیر رشد و بالندگی، نیازمند توسعه قلمروهای پیرامونی خود مانند «قواعد تربیتی» است؛ زیرا این قواعد در «تفقه تربیتی»، مفید و پرکاربرد است. اضلال (گمراه کردن دیگران) از عناوینی است که سیاست ها، اقدامات و روش های آموزشی و پرورشی می تواند مصداق آن قرار گیرد. نوشتار پیش رو در صدد است از ماهیت و حقیقت اضلال (گمراه کردن دیگران) سخن بگوید و زوایای مفهوم اضلال و نسبتش را با مفاهیم مشابه تبیین کند. روش این مقاله، توصیفی _ استنباطی است و نمونه گیری در آن به شیوه هدفمند انجام شده (تبیین مفهومی اضلال و مفاهیم مشابه و تحلیل شبکه مفاهیم) و روش تحلیل آن، تحلیل محتوای کیفی است. پس از بررسی ها روشن شد که اضلال دارای دو معنای عام و خاص است و معنای خاص، فقط گمراهی شناختی و عقیدتی را شامل می شود و در این معنا با عناوینی چون «تعلیم ضلال» و شبهه افکنی قرابت دارد. همچنین دانستیم که اضلال مفهومی غیرقصدی است و در صدق آن، اضلال فعلی و شخصی و همچنین تحقق گمراهی (ضلالت) مدنظر است و اختصاصی به اضلال عقیدتی ندارد. همچنین در باب نسبت مفهوم/قاعده اضلال با مفاهیم مشابه، به این نتیجه رسیدیم که اضلال از حیث اصل تسبیب، نوعی اغراء دیگران به جهل و اعانه دیگران به گناه است؛ اما از حیث نوع تسبیب، بیشتر به مقوله ره زنی اشاره دارد؛ برخلاف آن عناوین. همچنین دانستیم که نسبت عنوان اضلال با عنوان «تعلیم ضلال» و «شبهه افکنی»، نسبت عام و خاص من وجه است.
کلیدواژگان:
تعلیم ضلال ، شبهه افکنی ، تسبیب به حرام ، اعانه بر إثم ، هدایت ، و تربیت
زبان:
فارسی
صفحات:
63 تا 93
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2417585
مقالات دیگری از این نویسنده (گان)
-
تبیینی از مردم محوری در آموزش و پرورش
*
نشریه مطالعات میان رشته ای تمدنی انقلاب اسلامی، پاییز 1402 -
ایدئولوژیک بودن تربیت در جمهوری اسلامی ایران
*
نشریه نظریه و عمل در تربیت معلمان، بهار و تابستان 1403