بررسی اشعار فروغ فرخزاد و سیمین بهبهانی با تکیه بر نظریه سبک زندگی آلفردآدلر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

 باآنکه اصطلاح سبک زندگی، محصول جهان مدرن است، به دلیل اهمیت بسیار زیاد آن در پیکره اجتماعی، سیاسی و فرهنگی جوامع بشری و بازخوردهای اساسی ناشی از آن، اندیشمندان و نظریه پردازان بیشماری به آن توجه نمودند و در حوزه های گوناگون چون جامعه شناسی، روانشناسی، انسان شناسی، پزشکی و مطالعات فرهنگی، این پدیده را مورد بررسی و مداقه قرار دادند. یکی از این نظریه پردازان، آلفرد آدلر میباشد که او را اولین نظریه پرداز سبک زندگی میدانند. رویکرد آدلر به سبک زندگی روانشناسانه است. این مقاله به بررسی سبک زندگی در اشعار فروغ فرخزاد و سیمین بهبهانی با رویکردی به نظریه آدلر میپردازد. سوال اصلی تحقیق حاضر این است که آیا سبک زندگی فروغ و سیمین با مولفه های آدلر مطابقت دارد و آیا آنها توانسته اند به سبک زندگی خاص خود دست یابند؟

روش مطالعه

 این جستار به شیوه توصیفی-تحلیلی و با استفاده از مطالعات کتابخانه ای انجام شده است.

یافته ها

 با بررسی مهمترین مولفه های سازنده سبک زندگی از جمله تعاملهای اجتماعی، احساس حقارت (کهتری)، خاطرات قدیمی و رویاها در نظریه آدلر، و تطبیق آن با اشعار فروغ و سیمین، به این نتیجه رسیدیم که سبک زندگی فروغ و سیمین، تقریبا با تمامی مولفه های آدلر مطابقت دارد و ایشان بعنوان زنانی نواندیش و مدرنیته گرا توانسته اند به سبک زندگی خاص خود دست یابند.

نتیجه گیری

 سیمین در مقایسه با فروغ، در شعر خود دغدغه های اجتماعی بیشتری را مطرح کرده و بیشتر با مردم و مشکلات آنها سروکار دارد. تیپ شخصیتی سیمین غالبا سودمند اجتماعی است، در حالیکه فروغ از هریک از تیپهای چهارگانه، نمودی در خود ارایه میدهد. درواقع من فردی در کلام فروغ و من اجتماعی در شعر سیمین بارزتر است. همچنین عناصر و مولفه های مذهبی در شعر سیمین پررنگتر است.

زبان:
فارسی
صفحات:
99 تا 117
لینک کوتاه:
magiran.com/p2432053 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!