بررسی شکایت افتادن از تخت بیمارستانی حین درمان ارجاع شده به پزشکی قانونی استان فارس در طی سال های از سال 1390 الی 1398

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

سقوط در بین بیماران بستری در بیمارستان شایع است، صدمات ناشی از سقوط هزینه های مراقبت های بهداشتی را افزایش می دهد. متاسفانه، شواهد گزارش نسبتا کمی در مورد عوامل موثر در سقوط بستری و یا اثربخشی برنامه های پیشگیری از سقوط بیمارستان وجود دارد. از این رو این مطالعه با هدف تعیین مهمترین عوامل موثر بر شکایت افتادن از تخت بیمارستانی حین درمان ارجاع شده به پزشکی قانونی استان فارس در طی سالهای از سال 1390 الی 1398 انجام شد.

روش مطالعه

این مطالعه از نوع توصیفی- مقطعی و گذشته نگر بود. تمامی پرونده های شکایت افتادن از تخت بیمارستانی حین درمان ارجاع شده به پزشکی قانونی استان فارس در طی سال های از سال 1390 الی 1398 مورد بازنگری قرار گرفت و اطلاعات موجود در آنها بر اساس چک لیست تهیه شده جمع آوری و ثبت شد. پس از جمع آوری داده ها اطلاعات به صورت Sheet Code در آمد و توسط نرم افزار SPSS نسخه 21 و آرزمون های آماری توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها

نتایج پژوهش حاضر نشان داد سقوط بیشتر در مردان و در رده سنی بالاتر از 70 سال رخ داده است،همچنین بیشترین موارد سقوط از تخت در شیفت صبح اتفاق افتاده (9/45%) شاهد سقوط در اکثریت موارد، پرستاران (7/55%) بودند و (7/55%) از بیماران پس از سقوط به‌تنهایی قادر به بر خواستن نبوده است. آسیب های ناشی از این اتفاق هم آسیب های جسمی و روانی برای بیمار و خانواده وی داشته و هم هزینه های درمانی سیستم سلامت را افزایش می دهد و در مواقعی حتی آسیب ها بسیار سنگین و گاهی جبران ناپذیر است.

نتیجه گیری

با توجه به امار بالای میزان وقوع سقوط بیمار و اینکه شناسایی بیماران در معرض خطر ، عامل مهمی در پیشگیری از سقوط است، لازم است اموزش های لازم به پرستاران و سایر مراقبین داده شود همچنین پیشنهاد میشود با استفاده از ابزار های موجود بیماران در خطر ارزیابی شوند. همچنین میتوان با ارایه برنامه ی اموزشی به بیماران و خانواده انها بروز این چنین حوادث را تا حد امکان کاهش داد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
4
لینک کوتاه:
magiran.com/p2440233 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!