تاملی بر هویت فلسفه به مثابه حکمت در رساله الجمع بین رایی الحکیمین فارابی
اگرچه فارابی در رساله الجمع همان موضوع مشهور موجود به ما هو موجود را برای فلسفه ذکر میکند و توضیح میدهد که دایره شمول موضوع فلسفه همه موجوداتاند و در واقع ماهیت یونانی- ارسطویی برای فلسفه قایل میشود لکن با توجه به اوصاف و ویژگیهایی که وی در این رساله برای فلسفه بیان می کند، میتوان چنین دریافت که او در این رساله برای معرفی فلسفه، مفهوم قرآنی حکمت را در نظر داشته است. به زعم ما فارابی ماهیت فلسفه را علم به موجود به ماهو موجود دانسته لکن هویتی که برای این دانش در این رساله ترسیم کرده است، چیزی شبیه به مفهوم دینی حکمت موجود در کتاب مقدس مسلمانان است و در معنایی گستردهتر الگویی که فارابی در این رساله برای هویت فلسفه در جهان اسلام ارایه میدهد ماهیتی یونانی- ارسطویی با هویتی دینی است با اوصاف مذکور در قرآن، اوصافی همانند اتقان، عدم اختلاف، نبود خلل و سستی در احکام آن و مطابقت با متن واقع که از لسان مردان الهی بیان میشود و هدایت بخش و درخور پیروی است.
-
چالش ها و کارکردهای علم دینی از منظر استاد جوادی آملی
علی قنواتی*، عین الله خادمی، عبدالله صلواتی،
نشریه نسیم خرد، بهار و تابستان 1403 -
تقریری نوین از گستره قدرت الهی با رویکرود هستی شناختی در آموزه های صحیفه سجادیه
رمضان مهدوی آزادبنی*، محمداسماعیل قاسمی طوسی
نشریه پژوهش های هستی شناختی، بهار و تابستان 1403 -
الحاد در فلسفه غرب معاصر؛ نقد استدلال مبتنی بر اختفای الهی شلنبرگ
رمضان مهدوی آزادبنی*، روح الله عشریه
نشریه فلسفه غرب، پاییز 1402 -
ارزیابی مسئولیت اخلاقی خواجه نصیرالدین توسی در نگارش آثار اعتقادی بر وفق عقاید فرقه اسماعیلیه
*، عبدالله صلواتی، کاظم هانی
نشریه کلام پژوهی، بهار و تابستان 1402