تحلیل و نقد نظریه سهروردی در علم النفس
دراین مقاله سعی شده است علمالنفس سهروردی تحلیل و نقد گردد. سهروردی در تبیین رابطه بین نفس و بدن، تلاش های بسیار خوبی داشته است ایشان نظریه علم حضوری را برای اولین بار مطرح نموده ودرمورد ماهیت نفس از این مبنای خود سود برده است ،وی در این مسیر به درستی حرکت نمود و راه خود را از مشاء که بدن را فرع برنفس دانسته و بین آن دو تباین قایل بودند جدا کرد . اما در نظام نوری ایشان، این ثنویت همچنان باقی است؛ اگرچه از شدت آن کاسته شد، به همین دلیل ایشان به روح بخاری ، قایل شد تا آن دو را از طریق روح بخاری به هم پیوند دهد. به حسب این دوگانگی، نفس متمایز از بدن است؛ جوهری مجرد و نورانی که نفس است و جوهری مادی و ظلمانی که همان بدن است. امر روشن اینکه: اگرچه شیخ اشراق از آن تباین نفس و بدن در فلسفه مشایی فاصله گرفته و همه صفات و احکام بدن را تجلیات و افاضات نفس و صفات آن برشمرد، اما توفیق تبیین فلسفی آن را پیدا نکرد.
-
بررسی تکامل دنیوی انسان از دیدگاه ملاصدرا
*، مرجان عسگری بابادی
نشریه کاوش های عقلی، تابستان 1403 -
تحلیل و بررسی عشق در نظام فلسفی افلاطون
*، فرج الله براتی
نشریه کاوش های عقلی، تابستان 1402