شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر در دستیابی به شهر شاد : مورد مطالعه استان آذربایجان شرقی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

زمینه و هدف پژوهش:

 با رشد سریع شهرنشینی و گسترش شهرها، توجه به سنجش وضعیت موجود شهرها اهمیت زیادی دارد. از سوی دیگر، با توجه به تغییر دیدگاه‌ها از استاندارد گرایی صرف به دیدگاه‌های کیفی و مطرح شدن نظریه‌های جدید مانند توسعه پایدار به جای دیدگاه‌های کلان اقتصادی و کالبدی، موضوعات کیفییت زندگی همچون سرزندگی و نشاط بسیار توجه می‌شوند. پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اولویت بندی پیشایندهای موثر در دستیابی به شهرشاد: مورد مطالعه استان آذربایجان شرقی انجام شده است.

روش پژوهش: 

پژوهش حاضر به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ روش، توصیفی-تحلیلی است. در مرحله اول جهت بررسی مولفه ها و شاخص ها به بررسی مبانی نظری پژوهش پرداخته شد و از تکنیک دلفی برای شناسایی عوامل موثر با استفاده از نظر خبرگان بهره گرفته شد. سپس وزن نسبی هر یک از عوامل (معیارها و شاخص های درخت تحلیل سلسله مراتبی) با استفاده از روش AHP تعیین و در نهایت اولویت بندی شد.

یافته‌ها:

 برمبنای پژوهش حاضر، 5 عامل اقتصادی، اجتماعی، شهری، رفتاری و مدیریتی و همچنین 16 شاخص شناسایی شده است. از بین شاخص های مورد مطالعه، شاخص درآمد بالاترین و مهم ترین شاخص است در درجه دوم قوانین است اهمیت دارد. همچنین خدمات در درجه سوم است.

نتیجه گیری

 با توجه به اینکه شادابی شهرها، یکی از دلایل اصلی سیستم های مدیریت شهری محسوب می شود. از اینرو مولفه های شناسایی شده برای برنامه ریزی دقیق تر جهت رفع موانع در دستیابی شهر شاد در اجرا می‌تواند مورد توجه قرار گیرد نتایح این پژوهش، یافته های پژوهش های پیشین در این زمینه را تایید می‌کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
69 تا 84
لینک کوتاه:
magiran.com/p2460491 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!