بررسی صورت های ادبیات کارناوالی در نمایشنامه از ریورساید تا دیوانگی بر اساس آرای مکتب باختین
میخاییل باختین نظریه پرداز روس ، برای اولین بار پای ادبیات کارناوالی را به حوزه نقد ادبی باز کرده است. از منظر او با استفاده از واژگان و فرمهای ادبیات کارناوالی میتوان به درک وجوه و الیه های ژرف یک متن رسید. او بدین طریق امکانات جدیدی را پیش روی تحلیلگران آثار ادبی و هنری قرار داد. پس از باختین منتقدان حوزه تیاتر با توجه به پیوند آیین و نمایش به این نتیجه رسیدند که نمایش و درام میتواند زمینه مناسبی برای بررسی مفهوم آیینی کارناوال باشد. در مقاله حاضر ابتدا به شرح مسیله کارناوال پرداخته و سپس صورتهای ادبیات کارناوالی در قالب چندصدایی، ریالیسم 1 گروتسک و کنشهای کارناوالی تبیین شده و در آخر صورتهای ادبیات کارناوالی بر متن نمایش از ریورساید تا دیوانگی در بستر خوانشی باختینی تطبیق داده شده است. هدف مقاله حاضر علاوه بر کشف زوایای 1 اثر استیون ادلی گرگس پوشیده این اثر از منظر ادبیات کارناوالی، دریافت فهم بهتری از مکتب باختین میباشد.
پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.
اگر عضو مگیران هستید:
اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.