ارزیابی مدت و ترکیب پرایمینگ بذر بر صفات فیزیولوژیکی موثر بر عملکرد گندم (Triticum aestivum L.) رقم مهرگان در شرایط آب و هوایی خوزستان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

به منظور بررسی اثر مدت و ترکیب پرایمینگ بر مهم ترین شاخص های فیزیولوژیکی و عملکرد گندم رقم مهرگان، تحقیقی به صورت فاکتوریل در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی با دو فاکتور و سه تکرار در سال زراعی 99-1398 در شهرستان خرمشهر اجرا شد. تیمارها شامل مدت پرایمینگ بذر در سه سطح (شامل دو، چهار و شش ساعت) و انواع پرایمینگ در چهار سطح (شامل هیدروپرایمینگ (آب مقطر)، پرایمینگ هورمونی اسیدسالیسیلیک با غلظت 50 پی-پی ام، پرایمینگ هورمونی اسیدجیبرلیک با غلظت 100 پی پی ام و آب لوله کشی شهری (شاهد)) بودند. برهم کنش مدت و ترکیب پرایمینگ بذر اثر معنی داری بر تعداد سنبله در واحد سطح، تعداد دانه در سنبله و عملکرد دانه داشت. بیشترین عملکرد دانه در تیمار خیساندن بذر به مدت شش ساعت در ترکیبات هورمونی (با میانگین 02/445 گرم در مترمربع) و کمترین عملکرد دانه (با میانگین 41/322 گرم در مترمربع) به تیمار خیساندن بذر به مدت دو ساعت در آب معمولی تعلق داشت. به طور کلی پرایم کردن مزرعه ای بذر گندم با ترکیبات هورمونی (جیبرلیک و سالیسیلیک اسید) به مدت شش ساعت می تواند در افزایش شاخص های فیزیولوژیکی و عملکرد گندم موثر باشد و گیاه واکنش بیشتری نسبت به سایر تیمارهای اعمال شده نشان دهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
111 تا 130
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2466725 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!