تاثیر رمی فنتانیل بر پاسخ همودینامیک به کارگذاری ماسک حنجره ای در القای بیهوشی با پروپوفول - فنتانیل یا پروپوفول-کتامین در جراحی آب مروارید

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه

القای بیهوشی عمومی ممکن است باعث عدم تعادل همودینامیک شود. رمی فنتانیل اغلب برای سرکوب پاسخ همودینامیک به بیهوشی تجویز می شود. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر رمی فنتانیل بر پاسخ همودینامیک به القای بیهوشی با پروپوفول فنتانیل یا پروپوفول کتامین وکارگذاری ماسک حنجره (Laryngeal mask airway) می باشد.

روش کار

این مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی شده دوسوکور از فروردین تا تیرماه سال 1399 بر روی 44 بیمار کاندید جراحی کاتاراکت در بیمارستان فیض اصفهان انجام شد. بیماران با استفاده از Random allocation software به صورت تصادفی به دو گروه تخصیص داده شدند. گروه اول فنتانیل 1 mcg/kg و گرو دوم کتامین mg/kg 0/5 و هر دو گروه پروپوفول 1 mg/kg و رمی فنتانیل mcg/kg 0/5 به صورت وریدی دریافت کردند. پارامترهای همودینامیکی در زمان های مطالعه اندازه گیری و ثبت شد. نتایج از نظر آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها

میانگین سن (P=0.199)، وزن (P=0.050)، قد (P=0.9) و توزیع فراوانی جنسیت (0.763) و ASA (0.069) بیماران در بین دو گروه اختلاف معناداری نداشته است. از سوی دیگر SBP، DBP و MAP در زمان های بلافاصله قبل از کارگذاری ماسک حنجره، دقایق 1، 3 و 5 بعد از قرار دادن LMA در گروه فنتانیل بطور معناداری کمتر از گروه کتامین بوده اند (P<0.050). بعلاوه، میانگین HR در گروه فنتانیل در مراحل مختلف اندازه گیری بطور معناداری کاهش یافته است (P<0.001)، اما در گروه کتامین اختلاف معناداری مشاهده نگردید (P=0.056). همچنین، در مقایسه بین گروهی نیز در هیچ یک از زمان ها، میانگین HR در بین دو گروه اختلاف معناداری نداشت (P>0.050).

نتیجه گیری

بر اساس نتایج مطالعه حاضر، تجویز وریدی رمی فنتانیل درالقای بیهوشی با پروپوفول-کتامین و پروپوفول-فنتانیل باعث کاهش تغییرات در پاسخ های همودینامیک به تعبیه ماسک حنجره شد و این ثبات همودینامیک با افزودن رمی فنتانیل به ترکیب پروپوفول-کتامین بیشتر می باشد.

پیامدهای عملی

رمی فنتانیل با تضعیف پاسخ های همودینامیک به تعبیه ماسک گذاری حنجره ای در القای بیهوشی با پروپوفول و کتامین یا پروپوفول و فنتانیل همراه بوده و این تاثیر در بیماران قلبی می تواند با ایمنی همراه باشد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
210 تا 220
لینک کوتاه:
magiran.com/p2466804 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!