پاسخ به درمان و ارزیابی حساسیت دارویی نسبت به فلوکونازول در زنان مبتلا به ولوواژینیت کاندیدایی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

ولوواژینیت کاندیدایی عفونت قارچی ناحیه واژن و ولو می باشد که کاندیدا آلبیکنس به عنوان عامل اصلی آن مطرح است. در میان درمان های مختلف و نتایج بحث برانگیز آن، فلوکونازول خوراکی به عنوان یکی از درمان های رایج برای موارد حاد و مزمن بیماری، پذیرفته شده است. این مطالعه با هدف بررسی پاسخ به درمان فلوکونازول و ارزیابی همزمان حساسیت دارویی صورت پذیرفت.

روش بررسی

در این مطالعه مقطعی از 107 نفر بیمار مبتلا به ولوواژینیت مراجعه کننده به کلینیک تخصصی زنان دانشگاه علوم پزشکی کاشان در سال(1400-1399) پس از کسب رضایت وثبت اطلاعات و تکمیل پرسش نامه، نمونه برداری صورت پذیرفت. نمونه های گرفته شده بر روی  محیط کشت کروم آگار کاندیدا و سابرو دکستروز آگار تلقیح و در دمای 30 درجه سانتی گراد انکوبه گردید. کلنی های مخمری با توجه به رنگ ایجادشده، شناسایی گردیدند. بیماران شناسایی شده بر حسب عدم و یا وجود سابقه عود، تحت درمان با تک دوز فلوکونازول (mg/ml 150) یا دو دوز اضافه مستمر قرار گرفتند. بیماران، بعد از 35-30 روز از جهت بهبود علایم بالینی و قارچ شناسی مجدد ارزیابی شدند. حساسیت دارویی نسبت به فلوکونازول با روش میکرو دایلوشن و مطابق با (A3-CLSI, document M27) صورت پذیرفت.

یافته ها

107 بیمار با ولوواژینیت کاندیدایی شناسایی شد و کاندیدا آلبیکنس(79/4 درصد) بیشترین گونه جدا شده بود. در کل، پاسخ به درمان با فلوکونازول بر حسب یافته های قارچ شناسی(لام مستقیم و کشت منفی) 62/6 درصد بود(0/012=P) که این میزان برحسب گونه، کاندیدا آلبیکنس(64/7 درصد) و غیرآلبیکنس(54/5 درصد)، نوع عفونت کاندیدایی(عودکننده و غیرعودکننده) و حساسیت دارویی(8≥MIC) تفاوت معنی داری نداشتند(0/05>p)

نتیجه گیری

با توجه به درمان مبتنی برتجربه، ولوواژینیت کاندیدایی تشخیص آزمایشگاهی و ارزیابی همزمان حساسیت دارویی می تواند در انتخاب پروتکل درمانی مناسب کمک شایانی نماید و از ظهور و یا افزایش گونه های مقاوم جلوگیری نماید.

زبان:
فارسی
صفحات:
61 تا 70
لینک کوتاه:
magiran.com/p2471135 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!