تعیین و آشکارسازی کاربری های اکوسیستم و پیش بینی تغییرات آنها در جنگل های شمال ایران (مطالعه موردی: حوضه جنگلی دوهزار-سه هزار البرز مرکزی)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

با افزایش توجه به کاربری های اکوسیستم، توجه نهادهای دانشگاهی، حافظان محیط زیست، تصمیم سازان و متولیان به خدمات اکوسیستمی با رشد فزاینده ای مواجه شده است. شناسایی و ارزیابی کمی مهم ترین تولیدات و خدمات اکوسیستمی، ترسیم وضعیت کنونی و پیش بینی تغییرات مربوط به خدمات اکوسیستمی اهداف اصلی این پژوهش است. به منظور انجام این مطالعه، برای ارزیابی شماری از تغییرات کاربری منتخب برای حوضه جنگلی دو هزار-سه هزار از تلفیقی از روش های مشارکتی و مدل سازی استفاده شده است. برای انجام ارزیابی مهم ترین خدمات اکوسیستمی موجود در محدوده حوضه تعیین شده، تعیین قلمروی منطقه مورد مطالعه، تعهدپذیری در قبال سیاست گذاری و تصمیم سازی، ارزیابی قلمروی اولیه، برنامه ریزی برای ارزیابی خدمات، انتخاب شیوه های مناسب برای زمینه شناسایی شده در سایت، تعیین وضعیت بدیل متناسب با تغییر مدیریت یا سیاست برنامه ریزی شده، انتخاب شیوه های مناسب برای هر یک از خدمات اکوسیستمی شناسایی شده و تحلیل نتایج و اطلاع رسانی در مورد آنها انجام شده است. نقشه کاربری اراضی دو هزار-سه هزار برای سال های 1987 و 2014 نشان داد که کاربری اراضی در چهار گروه اصلی جنگل، مرتع، زمین های زراعی و اراضی عاری از پوشش طی 27 سال دچار تغییراتی شده اند. به طورکلی، به ازای کاهش سطوح جنگلی، در سایر کاربری ها تغییراتی ایجاد شده است. نتایج به دست آمده از تفسیر تصاویر ماهواره ای در تلفیق با بازدیدهای میدانی و سایر مستندات موجود، نشان داد که وسعت کاربری اراضی جنگل از 33348 هکتار در سال 1987 به 24248 هکتار در سال 2014 کاهش یافته است. نتایج ارزیابی کمی نیز نشان داد که در سناریوی آینده، کاهش حدود 0/8 درصد سطح جنگل های متراکم و 0/58 درصد جنگل های نیمه متراکم قابل پیش بینی است.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 15
لینک کوتاه:
magiran.com/p2474969 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!