انعکاس اندیشه های کیرکگارد در برگزیده آثار نمایشی ژان پل سارتر
اگزیستانسیالیسم، مطرحترین فلسفه بعد از جنگ جهانی دوم بوده است که در میان روشنفکران و هنرمندان، بهویژه در شعرها، نمایشنامهها و فیلمهای سینمایی، تاثیر خود را بر جای گذاشته است. یکی از برجستهترین هنرمندان نمایشنامهنویس و فیلسوف اگزیستانسیالیسم، ژان پل سارتر(1980–1905) بود که او را در ردیف شاخه الحادی یا خدا ناباوری میدانند. هدف از این مقاله این است که آیا میتوان، این فرضیه را به اثبات رساند که سارتر، متاثر از کیرکگارد(1855-1813) ، فیلسوف و بنیانگذار اگزیستانسیالیسم که برخلاف عقاید سارتر، پیرو مسیحیت و شاخه الهی این فلسفه محسوب میشود، بوده است یا خیر؟ اگر بوده است، موارد و مقولات اگزیستانسیالیستی متاثر از کیرکگارد، چه بوده است؟ آیا انعکاس این موارد و مقولات را در آثار دراماتیک سارتر هم میتوان مشاهده کرد؟ برای پاسخ به سوالات فوق، ابتدا به توضیح مقولات اگزیستانسیالیسم کیرکگارد مانند: سپهر هستی یا استهتیک، سپهر اخلاقی و سپهر دینی، فراموشی، انتخاب، باور همگانی، پشیمانی و احساس ندامت، میپردازیم و بعد ازآن به بررسی و تحلیل موضوعاتی میپردازیم که آیا مقولات یا نکتههای فلسفی اگزیستانسیالیسم در نمایشنامههای سارتر به مانند: دستهای آلوده، مردههای بی کفنودفن، مگسها، روسپی بزرگوار و جهنم (دوزخ) انعکاس یافته است یا خیر و در تایید آن میکوشیم. در این مقاله از روش مطالعات کتابخانهای و بررسی و مطابقت با تکیه بر تحلیل عقلی، پیش رفتهایم تا این نتیجه حاصل آید که فرایند استهتیکی خلق آثار دراماتیک (نمایشی) سارتر که بار فلسفی اگزیستانسیالیسم متاثر از کیرکگارد را اگر در بردارد، چگونه به آثار هنری بهیادماندنی در تاریخ ادبیات دراماتیک جهان تبدیلشده است؟
-
بررسی و تبیین مصداق های حسن وقبح درمثنوی معنوی
فاطمه دانشور، جمال احمدی*، ، شراره الهامی
نشریه زبان و ادب فارسی، تابستان 1403 -
فلسفه مرگ از دیدگاه فلاسفه اگزیستانسیالیست و بازتاب آن در نقاشی مدرن دوره معاصر
مانی اسلام نژاد، *، سید رحمت الله موسوی مقدم
نشریه مطالعات هنر اسلامی، تابستان 1403