ریشه های یونانی و یونانی مآبی زیبایی شناسی دیونوسیوس مجعول
متن چکیده شامل: این نوشتار به بررسی منابع یونانی-یونانیمآبی دیونوسیوس در باب زیبایی میپردازد و هدف آن روشن ساختن میزان تاثیرپذیری زیباییشناسی دیونوسیوس از فلسفه افلاطون، ارسطو، فلوطین و پروکلوس است و سعی میشود؛ این هدف به دور از افراط در تطبیق دادن هر امری با امور بهظاهر مشابه دیگر صورت گیرد. در محقق ساختن این هدف از شیوه توصیفی- تحلیلی-تطبیقی و روش گردآوری به صورت اطلاعات کتابخانهای بهره گرفته شده است. نتیجهای که از این بررسی به دست آمد، نشان دهنده غلبه کامل زیباییشناسی یونانی-یونانیمآبی بر تفکر این اندیشمند قرون وسطایی است. به ویژه آن بخش از تفکر فلاسفه باستان در باب زیبایی که به نحوی با علت نخستین و یا عالم مثل در ارتباط است، در اندیشه دیونوسیوس قابل ردیابی است. هر چند در ساختاری جدید از آنها بهره برده است. از جمله تاثیرات فلسفه یونانی و یونانیمآبی بر زیباییشناسی دیونوسیوس میتوان به تعالی زیبایی، تفاوت زیبایی و زیبا بودن، نزدیکی زیبایی و خیر، منشا و علت غایی دانستن زیبایی برای همه امور زیبا، نحوه و انواع حرکت در قوس صعود و نزول، نحوه رابطه واحد با خیر و زیبایی، اتحاد زیبایی و زیبا بودن در مرتبه ذات الهی، درهمتنیدگی نور و زیبایی، نقش عشق به عنوان عامل پیوند و حرکت به سمت زیبایی راستین اشاره کرد.
زیبایی شناسی ، دیونوسیوس مجعول ، افلاطون ، ارسطو ، فلوطین
-
گسست حقیقت و معرفت در تمام مراتب آن از منظر عین القضات
محسن موسوی*
نشریه شناخت، بهار و تابستان 1403 -
کیفیت تمثیل در انتقال معرفت عرفانی و اهمیت مخاطب در معنای نهایی آن از منظر عین القضات همدانی
سید ابوالقاسم حسینی اسحق آبادی، محسن موسوی*، محمدحسین سرانجام
نشریه مطالعات عرفانی، بهار و تابستان 1402