به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « زیبایی شناسی » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «زیبایی شناسی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • حبیب الله فلاح نژاد، محمدحسین توانایی سره دینی*، غلامرضا حسنی، زهرا فنایی

    ﴿سبیل﴾ ؛ که «تصویر راه» را در مقابل دیدگان ما مجسم می کند، در قرآن کریم، عمدتا با پسوند؛﴿سبیل الله﴾ به کار رفته و اغلب با جهاد﴿فی سبیل الله﴾ هم نشین شده است، این تحقیق، در پی بازشناسی آیات موضوعی؛ جهاد و شهادت﴿فی سبیل الله﴾ است تا دلایل ارج گذاری مجاهدتهای رزمندگان اسلام را واکاوی نماید و از ره آورد آن، به تماشای منزلت رفیع مجاهدان و شهیدان راه خدا بپردازد. واژه سبیل که حدود 173 بار در قرآن کریم به کار رفته، از واژه های پرکاربرد قرآن مجید است، بنا بر اهمیت کاربرد این واژه در عصر حاضر، ما در پی شناخت سیاق معنایی﴿سبیل الله﴾ از منظر زیبایی شناسی خواهیم بود و به عنوان یک «فعالیت بین رشته ای قرآن و هنر» در عرصه پژوهش های قرآنی، نتایج آن را گزارش خواهیم کرد. قرآن کریم؛ ﴿سبیل﴾ را تصویر یک راه هموار و گاه ناهموار، در اندیشه آدمی ترسیم می کند، فردی که به هر دلیلی اراده می کند تا مسیری را طی کند، نیازمند راه است، هر چند این راه ممکن است تاریک و پرپیچ و خم باشد، اما به هر تقدیر، گام نهادن در این راه، برای هر رهروی اجتناب ناپذیر است و رهگذر، به آن نیاز حیاتی دارد، تا برای نیل به مقصد خود، گرفتار بیراهه نشود. چنین راهی البته برای مجاهدان راه خدا بسیار پرمشقت و ناهموار است، همانگونه که مسیر هر مطلوب و معشوقی نیز می تواند این گونه باشد.

    کلید واژگان: سبیل الله, راه, جهاد, شهادت, تجسم, زیبایی شناسی}
    Habibollah fallahnezhad, Mohammadhossein tavanaiee sareh, Gholamreza Hasani, Zahra fanaei

    Identifying and analyzing the visual effects of the word Mustache of Allah in the Holy Quran Mustache, which embodies the image if the way in front of our eyes, is mostly used in the Holy Quran with the suffix Mustache of Allah and is often combined with jihad in the Mustache of Allah. This research seeks to recognize the verses of jihad analyze the reasons for honoring the efforts of Islamic warriors and to look at the lofty status of Mujahideen and martyrs in the Path of God. The word Moustache which is used about 173 times in the Holy Quran is one of the most used words in the importance of the use of this word in the present era, we will seek to understand the meaning of the Moustache, from an aesthetic point of view, and interdisciplinary activity. "Quran and art" in the field of Quranic research we will report its results, The Holy Quran paints a smooth and sometimes rough road in human thought. A person who for any reason decides to follow a path needs a path even though this path may be dark and winding, but in any case the appreciation of stepping on this path is in evitable for every path and the passerby has a vital in order to reach his very laborious and rough for the Mujahideen of Gods way just as the path of any desired and loved one can be like this.

    Keywords: way, jihad, witness, visualization, Aesthetics}
  • بهنام قومنجانی، محمد رعایت جهرمی*
    طرح اساسی نوشتار حاضر بر مبنای مساله چگونگی نسبت رومانتیسیسم فلسفی با فلسفه روشنگری و ضد روشنگری از یک سو و نحوه تاثیرگذاری کلیدواژگان و تعابیر اندیشه ای این جنبش بر فلسفه قاره ای معاصر، پی ریزی شده است. فرض بر این است که رومانتیسیسم فلسفی کوشش می کند تا با ایجاد سنتزی میان فلسفه روشنگری و جنبش های ضد روشنگری به تعادلی میان اومانیسم و خردگرایی مدرن با ارزش های سنتی و ضد مدرن دست یابد. این در حالی است که کلید مهم این سنتز رومانتیک را باید در نگرش خاص رومانتیسیسم به فلسفه زیبایی شناسی و هنر جستجو کرد. در پیگیری مقصود مذکور، ضمن بررسی تبارشناسانه و تاریخی، نسبت تعابیر کلیدی و مهم سنت رومانتیسیسم آلمانی با فلسفه قاره ای معاصر، مورد واکاوی قرار خواهد گرفت: علم گرایی پوزیتیویستی افراطی و مشی ضد فلسفی آن که برآمده از عقلانیت ابزاری است؛ همچنین رویکردهای شبه فلسفی و شبه علمی پست مدرنیسم در نسبت با احساسی گری رمانتیک.
    کلید واژگان: رومانتیسیسم, روشنگری, زیبایی شناسی, فلسفه معاصر}
    Behnam Ghumanjani, Mohammad Raayat Jahromi *
    IntroductionIn the present day, we are faced with the dominance of various and plural and sometimes contradictory discourses, which is famous for the post-modern era, and this relative dominance seems to be trans-valued and trans-ethical, after the weakening and falsification of any rational, scientific, traditional and discursive criteria in the explanation. The criteria of correctness and truth are summarized in the pseudo-proposition "every opinion is respectable and worthy of value". Therefore, it is necessary to understand our times better by returning to the beginning of the modern era and analyzing the discourses and values of that era. According to the author's belief, it is indispensable to deal with the romanticism movement as one of the influential and revolutionary discourses that emerged simultaneously with the development of modernity in the West. In this article, an attempt is made to examine and analyze the movement of German romanticism from a philosophical point of view. Historically, the tradition of Romanticism was strongly highlighted by German thinkers in the late 18th and early 19th centuries. Although traces of the ideas of this intellectual tradition can be found in Britain and France, it was in Germany that the artillery of romanticism was equipped with intellectual-philosophical tools as much as possible and, according to Isaiah Berlin, led to a revolutionary change in the history of Western thought. Specifically, the opinions of two important philosophers of this era, namely the peak of enlightenment, Immanuel Kant and the spirit of storm and drang, Gottfried Herder, are of great importance in the romanticism movement. It should be noted that although the philosophy of German Romanticism is influenced by what Isaiah Berlin calls anti-Enlightenment thought, but considering the influence that this tradition has received from the aspects of Enlightenment thought, as Friedrich Beiser believes, it cannot be completely anti- Enlightenment summed up. From this point of view, considering the deep relationship that exists between contemporary philosophies, especially the so-called continental philosophy with the philosophy of romanticism and specifically the Athenaeum circle, here an attempt is made to give a general outline of this relationship, both in the final summary of each It should be drawn from the middle parts of the writing and in an independent part under the title of the legacy of romanticism in contemporary philosophy. MethodologyIn order to carry out this research work, we will use Berlin's and Beiser's works, specifically their works about romanticism, in order to explain Their ideas clearly. Therefore, we have attempted to critique and evaluate their views by utilizing descriptive-analytic methods, relying on commentators' views, and utilizing authentic sources and documents. Discussion and ConclusionRomanticism's attempt to create a synthesis between the Enlightenment movement and the storm and drang movement in the field of philosophy, aesthetics, ethics and politics is worthy of consideration. But too much emphasis on modern anti-rationalist ideas, in certain circumstances, leads to the collapse of order, ethics and political order. Although the ideas of romanticism in the individual sphere can moderate the problems of modern life, it is necessary to reconsider the application of these ideas in the collective sphere.
    Keywords: Romanticism, Enlightenment, Contemporary Philosophy, Aesthetics}
  • احمد محمدی پیرو *، مریم حواشی

    هدف مقاله حاضر پاسخ به این سوال است که چگونه زیبایی های سبک زندگی اسلامی با نگاه انسان شناختی صدرالمتالهین تبیین می شود؟ برای پاسخ، بعد از توضیح مفاهیم اصلی همچون سبک زندگی و زیبایی، عناصر زیبایی شناختی سبک زندگی در انسان شناسی بررسی گردید. سپس با توجه به اقسام زیبایی حسی، خیالی و عقلی، نسبت حس، خیال و عقل در سبک زندگی و انسان شناسی تبیین شد. در ادامه با روش توصیفی تحلیلی جایگاه انواع زیبایی های سبک زندگی در حیات بشر مشخص گردید. بر پایه بررسی های انجام شده این نتیجه به دست آمد که همواره سعادت حسی و خیالی افراد جامعه، منوط به ادراک صورت های ظاهری و تصویرسازی زیباست. بنابراین به سبب لزوم مدارا با دیگران در سبک زندگی اسلامی، آراستگی ظاهری و خیالی بخشی از وظیفه اجتماعی فرد نسبت به دیگران شمرده می شود. زیبایی های عقلی نیز همان مطلوب های فطرت سلیم انسانی هستند. حرکت در مسیر فطرت، روش وصول به مرتبه برتر انسانی یعنی مدرکات عالی عقل نظری است. با حصول چنین مرتبه ای سلامت روحی و معنوی انسان تضمین شده و در نتیجه زیبایی های عقلانی سبک زندگی که همان مطلوبات فطری انسان هستند، بروز و ظهور می یابند. این مرتبه از سبک زندگی، جامع همه زیبایی های مراتب پایین تر نیز هست.

    کلید واژگان: ارزش, زیبایی شناسی, انسان شناسی, سبک زندگی, صدرالمتالهین}
  • آذرنوش گیلانی*

      حکمت و فلسفه در ایران، از قدمت کهنی، برخوردار است. در ایران باستان، به ویژه در عهد خسرو انوشیروان، تلاش زیادی برای توسعه فلسفه و حکمت در ایران انجام گرفت. با آمدن اسلام به ایران نیز این روند تداوم پیدا کرد تا به سهروردی رسید. سهروردی، عامل پیوند بین فلسفه یونان باستان، ایران باستان و فلسفه اسلام است. او با دسترسی به منابع کهن، به ویژه اوستای زرتشت و شاهنامه فردوسی، پیوند قابل تاملی بین فلسفه شرق و غرب به وجود آورد. سهروردی به عنوان احیاگر حکمت ایران باستان، با آگاهی کامل از اندیشه فلسفی ایرانیان، تفسیری عرفانی از شخصیت و کردار پهلوانان اساطیری ایران، مانند: کیخسرو، فریدون و کیومرث ارایه می دهد. همچنین، توجه ویژه سهروردی به «نورالانوار»، مبین انس وی با قرآن و فرهنگ ایران باستان است. وصفی که سهروردی از زرتشت و مفاهیم زرتشتی در زمینه توجه به نور، آتش، فر ایزدی، تقسیم عالم به دو بخش مینوی و گیتی، و همچنین فرشتگان زرتشتی ارایه می دهد، به وضوح، بیان گر میزان تاثیرپذیری او از حکمت ایران باستان است. در بحث زیبایی شناسی، سهروردی به تمام جنبه های «کارکرد اخلاقی» «عالم مثال» «زیبایی و عشق» و«معرفت شناسی» توجه ویژه ای دارد. که می توان بااحتیاط آنها را علم ویژه منبعث از «زیبایی شناسی » به حساب آورد. در این پژوهش تلاش بر این است که بازتاب حکمت ایران باستان و بر زیبایی و عشق عرفانی سهروردی با تکیه بر فلسفه زیبایی شناسی، مورد بررسی قرار دهد.

    کلید واژگان: هنر, حکمت, فلسفه, عشق عرفانی, سهروردی, زیبایی شناسی}
    Azarnoosh Gilani *

     Wisdom and philosophy in Iran have an ancient history. In ancient Iran, especially during the reign of Khosrow Anushirvan, a lot of effort was made to develop philosophy and wisdom in Iran. With the coming of Islam to Iran, this process continued until it reached Suhrawardi. Suhravardi is the link between the philosophy of ancient Greece, ancient Iran and the philosophy of Islam. By accessing ancient sources, especially Zoroastrian Avesta and Ferdowsi's Shahnameh, he created a remarkable link between Eastern and Western philosophy. As a revivalist of the wisdom of ancient Iran, with full knowledge of Iranian philosophical thought, Suhravardi presents a mystical interpretation of the personality and actions of the legendary heroes of Iran, such as: Ki Khosro, Fereydon and Kiyomarth. Also, Suhravardi's special attention to "Nooral Anwar" shows his affinity with the Quran and ancient Iranian culture. The description that Sohrvardi gives of Zoroastrianism and Zoroastrian concepts in terms of attention to light, fire, divine furnace, division of the world into two parts, Minoan and Gitian, as well as Zoroastrian angels, clearly shows the extent to which he was influenced by the wisdom of ancient Iran. In the discussion of aesthetics, Suhrvardi pays special attention to all aspects of "moral function", "world of example", "beauty and love" and "epistemology". which can be cautiously considered as a special science originating from "aesthetics". In this research, an attempt is made to reflect on the wisdom of ancient Iran and on the beauty and mystical love of Sohrvardi, relying on the philosophy of aesthetics.

    Keywords: Wisdom, philosophy, mystical love, Ideal World, aesthetics, Art, Suhravardi}
  • ذوالفقار همتی

    امروزه در فلسفه اخلاق از متخصص اخلاقی به عنوان فردی یاد می شود که در شرایط پیچیده قادر است رفتارهای درست را تشخیص داده و عامل ایده آل اخلاقی باشد. این مفهوم چندان تازه نیست و می توان آن را در فلسفه اخلاق هیوم نیز یافت؛ ولی چنان که شایسته است مشهور نشده و فقط برخی محققان، یک فقره در رساله درباره طبیعت انسانی را به عنوان شاهد این موضوع مطرح می کنند. با بررسی آثار هیوم شواهد زیادی در این خصوص مشاهده و تناظر میان آن و آموزه معروف داور راستین نیز مشخص می شود. همان گونه که در زیبایی شناسی فردی به عنوان داور راستین وجود دارد که با قریحه ذاتی و با ممارست، مقایسه، دوری از پیش داوری و استنتاج های عقل سلیم، اصول کلی ذوق را بدست آورده و زیبایی را تشخیص می دهد. در اخلاق نیز شخصی وجود دارد که در شرایط پیچیده گمراه نمی شود و با لحاظ همان شرایط، رفتار درست و فضیلت و رذیلت را مشخص می نماید. همچنین هر دو فرد به تشخیص خطاهای عامه اقدام نموده و به عنوان یک الگوی ایده آل مطرح هستند.

    کلید واژگان: داو راستین, متخصص اخلاقی, زیبایی شناسی, ذوق}
    Zolfaghar Hemmati

    In contemporary ethics, moral expert as a person who can recognize sound behaviors in complex situations and be the ideal moral agent. This matter is not new and can be found in Hume's moral philosophy, but it is not as well-known as it should be. If we look at Hume's works, not only we will find a lot of evidence in this issue, but also there is correspondence between it and the true judge, the famous doctrine of Hume’s aesthetics. As there is true judge as a person in aesthetics that with Strong sense, delicate sentiment, practice, comparison, and free from all prejudice Gains general principles of art and recognizes real beauty; In morality, there is a man of temper, preserve himself from illusions, has the command of himself and can separate feelings in complex situations. he determines the right behavior, virtue, and vice. Also, both true judge and moral expert recognize common mistakes and are considered as ideal figures.

    Keywords: true judge, moral expert, aesthetics, taste}
  • ندا محجل، محمد اصغری*

    این مقاله سعی می کند هنر و زیبایی شناسی مرلوپونتی را با تمرکز بر پدیدارشناسی وی تبیین کند که مبتنی بر ادراک حسی بدنی است و نشان دهد که تحلیل های پدیدارشناسانه مرلوپونتی از بدن در نوشته های آغازین او مثل ساختار رفتار و به خصوص پدیدارشناسی ادراک در تحلیل هنر او در شکل گیری فلسفه هنر او عنصر تعیین کننده است. فرضیه اصلی این نوشته این است که بدن و هنر رابطه ای درهم تنیده دارند و اساس و شالوده پدیدارشناسی زیبایی شناختی مرلوپونتی را تشکیل می دهند؛ بنابراین، ادراک حسی و رابطه تنانه هنرمند با جهان، و انعکاس این مواجهه در اثر هنری دغدغه چیزی است که ما آن را پدیدارشناسی زیبایی شناختی تن محور می نامیم. افزون براین، در این پدیدارشناسی، نقاشی شیوه ای تفکر است که مرلوپونتی با استناد به آثار سزان به تحلیل آن پراخته است و همچنین، زیبایی شناسی بدن محور و درنتیجه پیوند تنگاتنگ بدن و هنر از یافته های دیگر این مقاله است. در این نوشته سعی شده است تحلیل ها با استناد به آثار کلیدی این فیلسوف پیش برود.

    کلید واژگان: پدیدارشناسی, زیبایی شناسی, بدن, هنر, نقاشی و مرلوپونتی}
    Neda Mohajel, Muhammad Asghari *

    In this article, we try to explain Merleau-Ponty's art and aesthetics by focusing on his phenomenology, which is based on bodily sensory perception and show that Merleau-Ponty's phenomenological analysis of the body in his early writings, such as the structure of behavior and especially the phenomenology of art in perception. He is the determining element in the formation of his philosophy of art. The main hypothesis of this paper is that body and art have an intertwined relationship and form the basis of Merleau-Ponty's aesthetic phenomenology. Thus, the artist's sensory perception and body-to-body relationship with and reflection of this encounter in the work of art is a concern of what we have called the body-centered aesthetic phenomenology. In addition, in this phenomenology, we consider painting as a way of thinking that Merleau-Ponty has analyzed concerning Cézanne's works, as well as body-centered aesthetics and, consequently, the close connection between body and art. In this article, we have tried to advance our analysis by referring to the key works of this philosopher.

    Keywords: Phenomenology, Aesthetics, Body, art, Painting, and Merleau-Ponty}
  • فتانه جلال کمالی*، حسین اردلانی
    هدف
    یافتن ارتباط بین دیدگاه های افلاطون و مشترکات زیباشناختی موسیقی و معماری است.روش پژوهش: تحلیلی توصیفی. نسبی بودن نظریات و اختلاف آراء، از بزرگترین موانع و محدودیت های این پژوهش بشمار می رود.پرسش اصلی پژوهش: آیا می توان با توجه به دیدگاه های افلاطون مشترکاتی بین معماری و موسیقی یافت. در این پژوهش فرضیه خاصی وجود ندارد و پاسخگویی به پرسش نمی تواند به منزله یک فرضیه بدیع مطرح باشد. وجود ریتم، هارمونی و تقارن در معماری و موسیقی به ما نشان می دهد این دو هنر دارای اشتراکات زیادی هستند. بناهای بجا مانده از دوران باستان تا بناهایی که امروزه وجود دارند؛ بیانگر پیوندی مفهومی میان موسیقی و معماری هستند و می توان گفت در هر برهه ای از زمان هر دو هنر، پیام آور مفاهیمی واحد بوده اند. این ارتباط تا اندازه ای است که بعضا از معماری بعنوان موسیقی منجمد یاد کرده اند. این پیوندها دارای ارتباطات و نقاط اشتراکی می باشند که این وجوه تشابه و اشتراکات در این رده ها قابل تعریف و دسته بندی است: کالبدی، بصری، مفهومی، شناخت شناسی، عملکردی، زیباشناختی، ساختاری، فرهنگی، زمینه ای...
    کلید واژگان: افلاطون, معماری, موسیقی, زیبایی شناسی, تناسب}
    Fattaneh Jalalkamali *, Hossein Ardalani
    The existence of rhythm, harmony and symmetry in architecture and music shows us, these two artists have a lot in common. The buildings left from ancient times to the buildings that exist today; They express a conceptual connection between music and architecture, and it can be said that both arts have been the messengers of single concepts at any point in time. This connection is so much that some have mentioned architecture as frozen music.  These links have connections and points of commonality that these similarities and commonalities can be defined and categorized in these categories. Physical, visual, conceptual, epistemological, functional, aesthetic, structural, cultural, contextual... The purpose of this research is to find the connection between Plato's views and the aesthetic commonalities of music and architecture. The main research question: Is it possible to find commonalities between architecture and music according to Plato's views? There is no specific hypothesis in this research and answering the question cannot be considered as a novel hypothesis. This research has been carried out using a descriptive analytical method. The relativity of ideas and differences of opinion is one of the biggest obstacles and limitations of this research. Seyyed Baqer Hosseini in an article called "Mental pattern: the product of the interaction between music and architecture design" in Abadi magazine, year 19, number 64, page 123-125-126, deals with the proportions of music and architecture.
    Keywords: Plato, architecture, Music, aesthetics, proportion}
  • سید محسن موسوی

    متن چکیده شامل: این نوشتار به بررسی منابع یونانی-یونانی‌مآبی دیونوسیوس در باب زیبایی می‌پردازد و هدف آن روشن ساختن میزان تاثیرپذیری زیبایی‌شناسی دیونوسیوس از فلسفه افلاطون، ارسطو،‌ فلوطین و پروکلوس است و سعی می‌شود؛ این هدف به دور از افراط در تطبیق دادن هر امری با امور به‌ظاهر مشابه دیگر صورت گیرد. در محقق ساختن این هدف از شیوه توصیفی- تحلیلی-تطبیقی و روش گردآوری به صورت اطلاعات کتابخانه‌ای بهره‌ گرفته ‌شده ‌است. نتیجه‌ای که از این بررسی به دست آمد، نشان دهنده غلبه کامل زیبایی‌شناسی یونانی-یونانی‌مآبی بر تفکر این اندیشمند قرون وسطایی است. به ویژه آن بخش از تفکر فلاسفه باستان در باب زیبایی که به نحوی با علت نخستین و یا عالم مثل در ارتباط است، در اندیشه‌ دیونوسیوس قابل ردیابی است. هر چند در ساختاری جدید از آن‌ها بهره برده است. از جمله تاثیرات فلسفه یونانی و یونانی‌مآبی بر زیبایی‌شناسی دیونوسیوس می‌توان به تعالی زیبایی، تفاوت زیبایی و زیبا بودن، نزدیکی زیبایی و خیر، منشا و علت غایی دانستن زیبایی برای همه امور زیبا، نحوه و انواع حرکت در قوس صعود و نزول، نحوه رابطه واحد با خیر و زیبایی، اتحاد زیبایی و زیبا بودن در مرتبه ذات الهی، درهم‌تنیدگی نور و زیبایی، نقش عشق به عنوان عامل پیوند و حرکت به سمت زیبایی راستین اشاره کرد.

    کلید واژگان: زیبایی شناسی, دیونوسیوس مجعول, افلاطون, ارسطو, فلوطین}
    Seyyed Mohsen Mousavi

    Text This article studies the Hellenic and Hellenistic sources of Pseudo-Dionysius on Beautiful, and its purpose is to clarify the extent of the influence of the philosophy of Plato, Aristotle, Plotinus and Proclus on aesthetics in the thought system of Dionysius. This purpose is pursued through a descriptive-comparative-analytical method and The method of collecting information is also library and documentary. The result obtained from this study shows the complete predominance of Hellenic and Hellenistic aesthetics on the thinking of this medieval thinker; Although it has used them in a new structure. Among the influences of these philosophers on Dionysius’s aesthetics can be mentioned; The Transcendent Beautiful, the difference between Beautiful and beauty, Beautiful as being cause and the ultimate cause of everything, the way and types of movement in the arc of ascent and descent, the relationship of the One with Good and Beautiful, the unity of Beautiful and being beautiful in the order of divine nature, the interplay of light and Beautiful, the role of love as a factor of connection and movement towards Beautiful, belief in beauty in the essence of matter, entanglement of light and beauty in Hierarchical system of descending arc.

    Keywords: Aesthetics, Pseudo-Dionysius, Plato, Aristotle, Plotinus, Proclus}
  • محمدحسین سرانجام*، حسین کلباسی اشتری

    در فلسفه اسلامی به ویژه در حکمت صدرایی، برای انسان سه نحوه وجود مطابق عوالم ماده، خیال و عقل در نظر گرفته می شود. انسان در هر یک از این انحاء وجودی، ادراکات و افعال خاص خود را دارد اما برخی ادراکات و افعال نیز به قلب نسبت داده شده است. در بیان عرفا و حکمای اسلامی سه دیدگاه مختلف درباره قلب و نسبت آن با عقل دیده می شود. در بررسی حاضر که بنابر خوانش علامه طباطبایی از حکمت متعالیه صدرایی صورت گرفته است، قلب استعاره ای مجازی از نفس یا همان حقیقت انسان معرفی می شود که بر هر سه ساحت وجود انسان استوار است. از نگاه علامه طباطبایی، ادراک زیبایی نوعی معرفت حضوری است و با قلب ارتباط مستقیم دارد و متعاقبا در آن تاثیر می گذارد. از این رو نقش مهمی برای زیبایی و زینت در زندگی انسان در نظر می گیرند و آن را برای حیات اجتماعی انسان ضروری می دانند. ایشان توجه انسان به زیبایی را مطابق قوا و احتیاجات او و در نتیجه الهام الاهی می دانند به طوری که نگاه زیباشناسانه در استکمال مراتب وجودی انسان تاثیر بسیاری دارد و هنر و ادبیات را از مهم ترین ادراکات اعتباری هر جامعه می شمارند.

    کلید واژگان: علامه طباطبائی, فلسفه هنر, زیبایی شناسی, ادراک زیبایی, قلب, علم حضوری}
    Mohammadhossein Saranjam *, Hossein Kalbasi Ashtari

    According to Islamic philosophy especially Mulla-Sadra’s wisdom, it is considered three forms of being for human in accordance with three realms: matter, imagination and intellect. In each of these, mankind has different kind of cognition and deed. But also some of perceptions and deeds is accounted to the heart. Three different views about the heart and its relation to the intellect are found among Muslim philosophers and mystics. In the present study, according to Allameh Tabataba’i’s reading of Sadra’s transcendent wisdom, “heart” is introduced as the virtual metaphor of the soul or the very truth of man, which is above all three areas of human existence. From the viewpoint of Allameh Tabataba’i, perception of beauty is a kind of presential knowledge and has a direct relationship with the heart, and consequently affects it. Therefore, he considers an important role for beauty and adornment in human life and considers it necessary for human social life. He considers man's attention to beauty according to his powers and needs and as a result of divine inspiration so that the aesthetic view has a great impact on the completion of human existence and describes art and literature as one of the most important constructional perceptions of every society.

    Keywords: Allameh Tabataba’i, Philosophy of Art, aesthetics, Perception of Beauty, Heart, Presential knowledge}
  • اصغر مولائی*

    زیبایی یکی از موضوعات مهم انسان و حوزه فلسفه است که در قرآن با واژه های جمال از آن یاد شده است. برخی اندیشمندان اسلامی نظیر ابن سینا ویژگیهای نظم، اعتدال را برای زیبایی ارایه داده و برخی دیگر نظیر ابن هیثم و ابوحیان توحیدی تناسب و هماهنگی ملموس را از معیارهای زیبایی می دانند. فلاسفه غربی نیز با تعاریف و معیارهای محسوس ریاضی گونه و هندسه مدار در این دسته قرار دارند. در آیات مربوط به قرآن کریم واژه قدر به معنای اندازه، اندازه گیری، تقدیر بارها تاکید شده است. اما وجه افتراق این سه دسته نظریه را می توان در وایره وسیع تر آیات قرآن کریم در شمول زیبایی های آسمانی و زمینی در مقابل زیبایی شناسی محسوس نظریه پردازان غربی مانند سقراط، ارسطو، آکویناس، نوافلاطونیان، امبرتواکو دانست. در کنار آن اندیشه های فلاسفه و عرفای اسلامی را می توان در هر دو دسته زیبایی شناسی محسوس و زیبایی شناسی زمینی_ آسمانی بررسی نمود. رنگها در زیبایی شناسی از دیدگاه قرآن کریم و نیز از نظر عرفای اسلامی اهمیتی بسیار دارد. در آیات متعدد قرآن کریم، گوناگونی و تنوع رنگها، نشانه ای برای اهل خرد می باشد. این بیان با جامعیتی خاص تمامی پدیده ها و رنگها را شامل شده و اختلاف رنگها را مناظر قدرت الهی معرفی می نماید. همچنین رنگهای سپید و سبز و زرد در توصیف بهشتیان و اهل ایمان، دارای امتیازهای زیبایی شناسانه می باشد.

    کلید واژگان: قرآن کریم, زیبایی شناسی, زیبایی رنگها, اندیشه اسلامی و غربی, جمال}
    Asghar Molaei*

    Beauty is one of the important topics of man and the field of philosophy, which is mentioned in the Qur'an with the words of beauty. Some Islamic thinkers, such as Ibn Sina, present the characteristics of order, moderation for beauty, and others, such as Ibn Haytham and Abu Hayyan al-Tawhidi, consider fit and tangible harmony as the criteria of beauty. Western philosophers also fall into this category with tangible mathematical and geometric definitions and criteria. In the verses related to the Holy Quran, the word Qadr meaning size, measurement, destiny has been emphasized many times. But the difference between these three categories of theories can be seen in the wider range of verses of the Holy Quran, including heavenly and earthly beauties, as opposed to the perceptible aesthetics of Western theorists such as Socrates, Aristotle, Aquinas, Neoplatonists, and Umberto Waco. In addition, the ideas of Islamic philosophers and mystics can be studied in both categories of perceptible aesthetics and terrestrial-celestial aesthetics. Colors are very important in aesthetics from the point of view of the Holy Quran and also from the point of view of Islamic mystics. In many verses of the Holy Quran, the variety and variety of colors is a sign for the wise. This expression, with a special comprehensiveness, includes all phenomena and colors and introduces the differences of colors as scenes of divine power. Also, white, green and yellow colors have aesthetic advantages in describing heavenly beings and believers.

    Keywords: Holy Quran, Beauty, Aesthetics, Islamic, Western Thinkers, Jamal}
  • نریمان خلیلی، انشاالله رحمتی*، محمد عارف

    در این نوشتار به تحلیل مبانی معرفت شناسانه «غربت آگاهی» در اندیشه ی سهروردی با طرح این پرسش که منشا این مبانی چیست پرداخته شده است. علم اشراقی معرفتی حضوری و در مقابل علم حصولی است. شیخ اشراق استنباط و گشایش اینکه علم چیست؟ چه بنیادی دارد؟ و چگونه درک می شود؟ را بر مبنای علم حضوری در «ارجع الی نفسک» می داند. پژوهش حاضر نشان می دهد رهنمون و نقطه اشتراک زیبایی شناسی مدبر نوع و معرفت شناسی «بازگشت به من» توسط خود زمینی در سیر فرا تاریخی (metahistoire) خواهد بود. انسان شناسی سهروردی منجر به یکی از اساسی ترین مضامین کربن یعنی «غربت آگاهی» شده است. در این مقاله بر مبنای منشا و کارکرد «هبوط» «هستی معطوف به آن سوی مرگ» در فیلم هایی با مضون غربت آگاهی تاویل گردیده است. بر اساس مبانی معرفت شناسی اشراقی در روایت شناسی فیلم هایی با مضمون غربت آگاهی مشخص گردید در وحدت سه وجهی حکایت (راوی، روایت و مروی)، راوی هم فاعل حماسه است هم موضوع و مفعول آن. برای تحلیل این مبانی معرفت شناسانه و لوازم زیبایی شناسانه به روش پدیدارشناسی هانری کربن عمل شده است.

    کلید واژگان: سهروردی, معرفت شناسی, غربت آگاهی, زیبایی شناسی, پدیدار شناسی}
    Nariman Khalili, EnshaAllah Ramati *, Mohammad Aref

    In this article the epistemological foundations of estrangement of consciousness in Sohrewardi's thought are analyzed by asking the question of what is the origin of these foundations. Illuminative knowledge is knowledge in presence and is the opposite of acquired knowledge. Sheikh Ishraq considers that the inference and opening of what science is? What its foundation is? And how it is understood? By referring to the knowledge in presence. The present study shows that the guide and common point of aesthetics of agent of species and the epistemology of "return to me" by the earthly self will be in the meta-historical process. Sohrevardi's anthropology has led to one of the most basic themes of Corbin, namely the estrangement of consciousness. In this article, based on the origin and function of "fall down", the existence focused on the other side of death has been interpreted in the movies with the theme of estrangement of consciousness. In the narratology of films with the theme of stranger consciousness it was found that in the three - dimensional unity of story (narrator, narration and the object of narration) the narrator is the subject and also the theme and object of epic. To analyze these epistemological foundations and aesthetic accessories, Henry Corbin’s phenomenological method has been used

    Keywords: : Sohrewardi, Epistemology, stranger consciousness, aesthetics, phenomenology}
  • احمدرضا معتمدی
    کانت، زیبایی شناسی را در حکم ذوق منحصر می کند. قوه حاکمه، داوری زشت و زیبا را در نسبت با خوشایندی از صورت عین خارجی صادر می کند. وی حکم زیبا شناختی را نیز چون حکم شناختی، یک حکم پیشینی تلقی می کند و آنرا ذیل مقولات ماتقدم ذهنی «کمیت»، «کیفیت»، «نسبت» و «جهت» درج می کند. با این رویکرد، حکم زیبا شناختی در عین اینکه حکم «شخصی» است، باید طبق الزام پیشینی کمیت، از «کلیت» و اعتبار عمومی نیز برخوردار باشد و در همان صورت «غایت مند»ی اش، به دلیل درج در مقوله پیشینی «نسبت» باید فاقد «غایت» باشد. همچنین مقوله ماتقدم کیفیت، حکم ذوق را ملزم به عدم تعلق می نماید؛ بدین الزام، در فرایند صدور حکم زیبا شناختی هیچ علاقه مفهومی نباید دخیل باشد، حال آنکه قوه متخیله با همه امکانات مصوره اش صرفا می تواند در بازی آزاد، به تحریض قوه فاهمه بپردازد و بدون مفهوم سازی آن به تنهایی نمی تواند حکم کلی صادر کند. این نوشتار درصدد تبیین آن است که کانت در نقد قوه حاکمه، علیرغم توفیق در برقراری نسبت میان ساحت ضروری طبیعت (نقد عقل نظری) و سپهر آزادی اخلاقی (نقد عقل عملی)، نه تنها در ژرفنای ذهنی گروی و موضوعیت نفسانی(subjectivity) درغلطیده است، بلکه تعارضات و ناسازگاری هایی را نیز بر زیبایی شناسی خود تحمیل کرده است، که در جای خود قابل نقد و بررسی است.
    کلید واژگان: کانت, زیبایی شناسی, قوه حاکمه, ذهنی, عینی, حکم ذوق}
    Ahmadreza Motamedi
    Kant limits aesthetics to judgment of taste. The faculty of judgment issues ugly and beautiful arbitration in relation to the pleasure of the external object. Kant considers aesthetic judgment as a cognitive judgment a priori sentence, and inserts it under the title a priori mental categories, indicates: "quantity", "quality", "modality", and "relation". With this approach the aesthetic judgment while being a "singular judgment", must be accordance with the a priori of quantity requirement, have "generally" and "including validity", and so on its "purposiveness" from, because of the inclusion in the a priori category of "relation" must have no purpose. Also the a priori category of quality requires the judgment of taste not to interest, this requirement in the issuance process of aesthetic judgment no conceptual interest should be involved, while the imagination faculty despite all possibilities can only simulate the understanding faculty, and without its conseptualazion cannot issue a general judgment.
    Keywords: imagination, subjectivity, a Priori, aesthetics, Category, Judgment, Faculty of Taste}
  • امیر پوررستگار*

    رویکرد زوایه دید و اسلوب نظام مندی است که پژوهشگر با اتکا به آن، به پروژه مفروض خود نزدیک می شود و فهم ژرف تری از موضوع به دست می آورد. گستردگی تصوف سبب شده است که رویکردهای گسترده ای نسبت به آن پدید آید. تصوف پژوهان غربی در مواجهه با تصوف از رویکردهای متنوعی بهره گرفته اند؛ لذا برای فهم تصوف پژوهی شرق شناسان، تبیین رویکرد آنان نیز اهمیت دارد. جستار حاضر با روش توصیفی- تحلیلی، در پی واکاوی رویکردشناسی لیونارد لویزن، عرفان پژوه نامدار آمریکایی بوده است. نقد و تحلیل تصوف از زوایه سمبلیسم و نمادپردازی، به ویژه تبیین سنت ادبی کفریات، استعاره های شناختی، نظریه زیبایی شناختی شهود و از همه مهم تر، تاویل گرایی، مهم ترین سویه های رویکرد زیبایی شناختی تحقیقات لویزن را در بر می گیرد. او بر این باور است که استعارات، سمبل ها و تاویل های صوفیه فراتر از علم بلاغت ادبی، و در حوزه «علم احوال» و «معانی مثالی» است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد که لویزن در کنار رویکرد ادبی- بلاغی، از رویکرد تاریخی- اجتماعی نیز غافل نمانده است؛ چنان که او تصوف را «دین نهادینه شده توده ها» می داند و معتقد است «تطور تاریخی گذر صوفی به ملا»، برای جریان شناسی اندیشه صوفیان بسیار اهمیت دارد. با وجود این که رویکرد زیبایی شناختی لویزن در شناخت بهتر تصوف کارآیی دارد، اما رویکرد تاریخی او که تصوف را از منظر صرفا تاریخی و اجتماعی تحلیل می کند، گاه از شناساندن روح تصوف برکنار مانده است.

    کلید واژگان: رویکرد, لئونارد لویزن, عرفان و تصوف, زیبایی شناسی, تاریخی - اجتماعی}
    Amir Pourrastegar *
    Introduction

    The approach is the attitude and style that the researcher relies on to seek closer to his hypothetical project. In fact, the approach refers to the angle of view or direction that the researcher takes. Collectively, how to deal systematically with a particular issue or situation is called an "approach." In modern literary criticism and analysis, the research is based on a set of approaches based on which the researcher seeks to know and understand, interpret and criticize the texts. Research approaches that have a methodological and sometimes interdisciplinary nature are unique theoretical and methodological frameworks that seek to analyze texts in an epistemological process.

    Methodology

    The extent of Sufism and mysticism as teachings, experience, art, thought, practice, knowledge, and its schools and practices has led to broad approaches to it. Sufism and mysticism have had many functions, contexts, and influences, both due to their buoyancy in definition and due to their continuous presence in the cultural history of Iran; Therefore, the scientific confrontation with this Iranian phenomenon requires various approaches, so that it is not possible to recognize and analyze Sufism from a fixed perspective. Sufi scholars, especially Western mystics, have used various approaches such as phenomenology, mythology, linguistics, hermeneutics, etc. to recognize and discover the symbols and basically what and how Sufism is.Although the orientalist approach has a long history, it has no background in recognizing and analyzing the approaches with which Western mysticism has explored Sufism. . Due to the study gap, apart from the present study, there is no independent and comprehensive research that has examined the necessity of the methodology and research approach of Orientalists in mystical studies in general, and Louise's mysticism in particular.The basis of the present study is a reflection on the research of Leonard Lewisohn (1953-2018), an American mystic who, in comparison with many orientalists, has analyzed Persian mystical texts with structured methodologies and approaches. This Sufi scholar has used different approaches in his Sufi studies depending on the context and time of the subject. In this discourse, due to the necessity of his mystical approach, he has studied and analyzed Lewisohn's research from this perspective, and we have come to the conclusion that he has well understood that looking at mysticism from a perspective is a component.Or a particular feature, causes the subject to be seized, reduced, or ideologized; Therefore, by choosing both aesthetic and historical-social approaches in his mystical studies, he has sought a more comprehensive and realistic cognition of Sufism.

    Results and Discussion

    In his mysticism, Leonard Lewisohn has explored Sufism with specific approaches such as aesthetic, historical, social, and comparative approaches. What the Orientalist's methodological analysis shows is that the socio-historical aspect is more analytical than his other approaches, and his aspects of Sufism no longer have the depth of this approach Lewisohn's aesthetic view of mystical texts is, above all, corresponding to mystical symbolism and its interpretation and literary artistic functions. He considers the aesthetics of Sufism to be inspired and discovered, and calls it the "aesthetics of taste." According to Lewisohn, the aesthetics of Sufism depends on the knowledge of the cognitive metaphors of Sufism, the origin of which is "science". Lewisohn considers the interpretation and decipherment of mystics' allegories as a work of art and believes that interpretation is the discovery of exemplary meanings and the understanding of the relationship between property and kingdom, which is possible by passing through the word and reaching the world of example.Another aesthetic aspect of Lewisohn's research is the discovery of artistic symbols of "infidelity." Lewisohn's explanation of this is not focused on the classification and interpretation of these symbols, but rather on the explanation of the political and social components of infidelity and the transgression of taboos. According to him, infidelity is the secret of esotericism and confrontation with the demonstration of the official religion, which reveals the totalitarian belief of the Sufis. Lewisohn has viewed the literary tradition of blasphemy and superficiality necessarily and exclusively from the socio-political dimension and function of transgression; While this kind of look is a reduction of the subject.History is the basis of Lewisohn's research; In such a way that he has never neglected the socio-historical approach in recognizing Sufism. According to his historical analysis, Sufism has had a wide and continuous function in the intellectual life of Iranians, so much so that he considers Sufism to be the "institutionalized religion of the masses." Examining this aspect of Lewisohn's research, we have come to the conclusion that the most important aspect of his historical approach is the conflict between jurists and Sufis; As far as he believes, the "historical evolution of the Sufi-Mullah transition" is very important for the flow of Sufi thought. The pivotal history of Lewisohn Behnik has revealed the background and time of Iranian Sufism; But sometimes, seeing merely historical matters of spirituality, has caused him to fall into the conflicts of jurists and Sufis and not be able to reveal and introduce the spirituality captured in history and society. The historical approach to the study of Sufi texts, for all its value, sometimes fails to discover the spiritual spirit of mysticism, and the spirituality trapped in history and society becomes merely ideology.

    Keywords: approach, Leonard Lewisohn, mysticism, Sufism, Aesthetics, Socio-Historical}
  • اکبر صالحی*، سینا ترکاشوند
    هدف

    پژوهش حاضر با هدف تبیین و تحلیل نسبت هنر و دین بر اساس دیدگاه های مسیحیت، روشنگری(کانت) و دین اسلام انجام شد.

    روش

    روش پژوهش، توصیفی و تحلیلی، استنتاج قیاسی و مقایسه ای است. به همین منظور، نخست دیدگاه های مسیحیت و دوره روشنگری با نظر به دیدگاه کانت پیرامون نسبت هنر و دین تبیین و تحلیل، سپس نسبت هنر و دین در چشم انداز زیباشناسی اسلامی به عنوان نظریه بدیل معرفی شده است. سوال اصلی پژوهش این است که هنر و دین در دیدگاه مسیحت، دیدگاه روشنگری کانت و دیدگاه اسلامی چه نسبتی با یکدیگر دارند.

    یافته ها

    دین اسلام به طور متفاوت و منسجم در مقایسه با دو دیدگاه رقیب، به نسبت هنر و دین پرداخته و از منظر زیبایی شناسی هنر و دین را بر مبانی توحیدی استوار ساخته است.

    نتیجه گیری

    نتایج پژوهش ضمن بازنمود چنین تحلیلهایی نشان داد که در رویکرد مسیحی، جدایی بین هنر و دین را با عنوان «انحصارگرایی هنر» می توان تصور کرد. دیدگاه روشنگری، به ویژه دیدگاه کانت، ارزش هنر را در لذت حاصل از آن می داند و تنها ارتباط دین و هنر، در دین اخلاقی قابل توجه است. در زیبایی شناسی اسلامی، هنر در هیچ شرایطی مستقل از دین نیست. در رویکرد مسیحی، استقلال هنر از سایر قلمروهای علمی، به وضوح دیده می شود. اما در رویکرد اسلامی، هنر با توحید الهی و آموزه های قرآن گره خورده است. بر همین اساس، نظریه زیبایی شناسی اسلامی منسجم بوده و به عنوان یک نظریه بدیل بر دو نظریه دیگر دقیق تر است.

    کلید واژگان: هنر, دین, زیبایی شناسی, مسیحیت, روشنگری, اسلام}
    Salehi A*, Torkashvand S
    Objectives

    The purpose of this study is to explain and analyze the relationship between art and religion based on the views of Christianity, the Enlightenment (Kant) and the religion of Islam.

    Method

    The research method is descriptive and analytical, deductive and comparative inference. For this purpose, first the views of Christianity and the Enlightenment period are explained and analyzed according to Kant's view on the relationship between art and religion, and then the relationship between art and religion in the perspective of Islamic aesthetics is introduced as an alternative theory. The main question of the research is what is the relationship between art and religion in the view of Christianity, the view of Kant's Enlightenment and the view of Islam?

    Results

    Findings showed that the religion of Islam has dealt with art and religion in a different and coherent way compared to the two competing views, and has based art and religion on monotheistic principles from the aesthetic point of view.

    Conclusion

    The authors of the research conclude that in the christian approach, the separation between art and religion can be imagined as "art exclusivism". The enlightenment view, especially Kant's view, recognizes the value of art in the pleasure it derives, and only the connection between religion and art in moral religion is significant. In islamic aesthetics, art is not independent of religion under any circumstances. In the christian approach, the independence of art from other scientific realms is clearly seen, but in the Islamic approach, art is tied to divine monotheism and the teachings of the Qur'an. Accordingly, the theory of Islamic aesthetics is coherent and as an alternative theory is more accurate than the other two theories.

    Keywords: religious system, enemy recognition, threat, strategic influence, quranic-narrative, attitude, cognitive warfare}
  • سید مسعود حسینی *

    فیشته در زیبایی شناسی/فلسفه هنر آثاری به عظمت نقد قوه حکم کانت یا درسگفتارهایی درباره زیبایی شناسی هگل پدید نیاورده است. درنتیجه، تا مدت ها عقیده بر این بود که او هیچ سهمی در زیبایی شناسی ایدیالیسم آلمانی نداشته است. با وجود این، آثار اندکی از او برجا مانده که در آن ها می توان مصالح لازم برای طرح و بسط یک فلسفه هنر نوآورانه و بدیع را تشخیص داد. در این مقاله، این رای را مطرح می کنیم که فیشته در عرصه زیبایی شناسی دست کم دو اقدام اساسی انجام می دهد: (1) نخست اینکه با انتقال ثقل بحث از زیبایی شناسی دریافت به فلسفه آفرینش هنری، به تعبیری در حوزه زیبایی شناسی انقلابی کوپرنیکی صورت می دهد و لذا زیبایی شناسی ذوق را به فلسفه هنر مبتنی بر روح آفریننده مبدل می سازد. (2) شان زیبایی شناسی (درحقیقت، حس زیبایی شناسانه) را به مرتبه «شرط امکان فلسفه» ارتقا می دهد.

    کلید واژگان: زیبایی شناسی, داوری ذوقی, آفرینش هنری, روح, حس زیبایی شناسانه}
  • مهدی بهرامی*

    بی علقگی یا داوری آزاد در زیبایی شناسی به معنای لابشرط بودن یا فاقد هرگونه علاقه بودن احکام زیبایی شناسی نسبت به احکام شناختی، اخلاقی، سودمندی است. احکام زیبایی شناسی به نحوی ضروری صرفا از عین، نه از تصور مفهوم، خیر یا فایده مندی حاصل می شوند و بررسی آثار ابن سینا نشان می دهد او بر استقلال یا بی علقگی ادراک لذت تاکید کرده است. وی در مسئله لذت به ملایمت، یعنی خوشایندی اشاره کرده و آن را کمال و خیر قوه مدرکه یا فعل خاص قوه مدرکه دانسته است. ازنظر ابن سینا لذت فقط به ‏دلیل ملایمت حاصل می شود و هیچ چیز دیگری اعم از گزاره های معرفتی و اخلاقی در حصول ملایمت یک قوه و به عبارتی، لذت یک قوه دخیل نیست. او ادراک زیبایی را مشروط و منوط به حصول ملایمت یا لذت دانسته است و بنابراین، داوری آزاد در ادراک لذت در زیبایی شناسی وی نیز وجود دارد؛ علاوه بر آن، او معتقد است زیبا فقط به خاطر زیبایی اش انتخاب می شود و مورد ستایش و لذت قرار می گیرد؛ نه چیز دیگر. کانت در تبیین قوه حکم یا زیبایی شناسی، بی علقگی یا داوری آزاد را یکی از اصول چهارگانه حکم به زیبایی دانسته و آن را به صورت مجزا تبیین کرده است؛ اما آنچه در این حوزه مطرح کرده، بسیار گسترده تر، صریح تر و منسجم تر از چیزی است که ابن سینا به آن اشاره کرده است. از این جهت در پژوهش حاضر کوشیده ایم با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی، ضمن تبیین بی علقگی در لذت شناسی و به تبع آن، زیبایی شناسی ابن سینا این موضوع را با مفهوم بی علقگی در اندیشه کانت نیز مقایسه کنیم. یافته ها نشان می دهند بی علقگی موردنظر کانت، همان مفهومی است که نزد ابن سینا وجود داشته و بنابراین می توان گفت ابن سینا قبل از کانت به این مطلب اشاره کرده؛ اما به دلیل مطرح نشدن اندیشه او در یک نظام زیبایی شناسی، به آن توجهی نشده است.

    کلید واژگان: ابن سینا, بی علقگی, زیبایی شناسی, لذت, کانت}
    Mahdi Bahrami *

    Disinterestedness in the aesthetics means that the aesthetic judgment should be free or pure of any interests. It should be just upon on pleasure way not based on agreeable, what is good for me, and what is morally good. Although it has been introduced as a one of innovations of Kant in the Aesthetics, texts of Avicenna about pleasure and beauty show that he also has emphasized to this concept. In fact, he has noted to the especial word that is “Molaem”. Its mean is a pleasingness and pleasure. The Molaem is perfection and goodness of a perceptive faculty. He has emphasized the pleasure perceive just by the Molaem so nothing else like agreeable, good and morally good do not influence to be obtained Molaem. Since the perceiving of beauty subject to obtaining Molaem or perceiving pleasure is known, the disinterestedness in his aesthetics is apprehensible. But it is clear that Kant has tried to explain it obviously, deeply and more than Avicenna. Therefore, after comprehensive review of the Avicenna’s beauty thought and his idea about disinterestedness by descriptive-analytical method, it compares with idea of Kant about the disinterestedness. The results show that the disinterestedness has been described by Avicenna and Kant, is same. So, we can claim that the concept that Kant has focused on, had noted by Avicenna.

    Keywords: Aesthetics, Avicenna, Immanuel Kant, Disinterestedness, Pleasure}
  • سید محمدعلی دیباجی، سید ابوالقاسم حسینی اسحاق آبادی، علی معتمدی *

    ایمان از مقوله معرفت است و می توان آن را اوج تجربه مومنانه محسوب کرد. از سویی، تجربه زیباشناختی، نیرومندترین تجربه زیستی است که زندگی آدمی را معنادار و پویا می سازد. یکی از سوالات مطرح در این باب، این است که تجربیات زیبایی شناختی چه رابطه ای با تجربیات مومنانه دارند.

    هدف

    مقاله حاضر، به این پرسش در قلمرو عرفان علامه طباطبایی با روش نظری(توصیفی- تحلیلی) پاسخ داده است.

    روش

    روش تحقیق در این مقاله، اسنادی و با توجه به فرضیه اتخاذ شده، در زمره تحقیقات توصیفی(غیر آزمایشی) است. تکنیک کار به روش نظری(توصیفی-تحلیلی) و گردآوری اطلاعات به شیوه کتابخانه ای صورت گرفته است.

    یافته ها

    این مقاله با واکاوی روابط سه گانه زیبایی، ایمان و عرفان شروع می شود و نسبت آنها را در نحوه تفکر و اندیشیدن انسان و وسعت دنیای او می یابد.

    نتیجه گیری

    تجربه زیبایی، پرتویی از تجلی حقیقت است در ساحت خیال؛ اما امر زیبا، در افقی بالاتر از تجربه زیبایی، تنها با دل آگاهی یافت می شود که از مقوله ایمان و معرفت است. ایمان در نظر علامه، برآمده از محبت به خداست و تجربه های زیباشناختی هم با جذبه ای هم سنخ با محبت همراه اند. پس برای رابطه ایمان و امر زیبا، باید به واکاوی معنای محبت پرداخت. اما امر زیبا محدود به محسوسات نیست، بلکه حقیقت زیبایی امری معقول است؛ وانگهی، همان زیبایی محسوس هم از باطنی برخورداراست که باید آن را کشف کرد.

    کلید واژگان: ایمان, علم حضوری, زیبا, زیبایی شناسی, معرفت, شهود}
    Objectives

    : The present survey aims at analyzing the concept of aesthetic experience as the most powerful and meaningful experience of human life. The author of the article attempts to find the relation between aesthetic experience and Faithful experiences with a glance at allameh tabatabaee views.

    Method

    the method of the paper is theorical (descriptive- analytical) and library data collection.

    results

    The results of the research indicate triple relationship among elegance, the faith and mysticism,

    conclusion

    The authors of the research conlude aesthetic experience as an indicator of Truth in the field of Imagination and is gained through Mindfulness and  intuition  based on the faith and knowledge . The faith in the viewpoint of allameh tabatabaee is based on the love of Allah and aesthetic experiences are related to love. Therfore in order to find the relation between aesthetic and Faith, we have to analyse the meaning of love. on the other hand aesthetic is not just related to materials .the truth of aesthetic is rooted in rationality and furthermore, even the materialistic level of aesthetic is also has an inner and deep level which should be explored.

    Keywords: the faith, presential knowledge, elegance. aesthetic, knowledge, intuition}
  • محمد طاهری گندمانی، محمدرضا حاجی اسماعیلی*

    اصل ترادف و تکثر معانی الفاظ قرآن کریم بعنوان یک رویکرد زیبایی شناختی این کتاب مقدس همواره مورد توجه صاحب نظران بوده است. این رویکرد همواره در طول تاریخ دارای موافقین و مخالفین زیادی بوده است. مفسرین و قرآن پژوهان موافق تکثر معنایی سعی دارند با بهره گیری از آن مقبولترین، قابل پذیرش ترین و زیباترین مفهوم و تفسیر از آیات الهی را ارایه نمایند. این رویکرد بعضا با اتهاماتی همچون افتادن در دام تشتت، نسبیت گرایی و همین طور تفسیر به رای مواجه شده است. در مقاله حاضر سعی شده با بهره گیری از روش توصیفی تحلیلی و استفاده از شواهد قرآنی و دلایل متقن و علمی ضمن تبیین موضوع زیبایی و ابعاد مختلف آن به نقد و تحلیل آن پرداخته شود و ضمن پذیرش اصل عدم امکان ترادف برای واژگان قرآنی و محدودیت آنها از یک سوی و همچنین ضرورت ارایه موضوعات و مفاهیم فراوان دینی از سوی دیگر، آن را بعنوان اصلی مهم و کاربردی اثبات نماییم. نتایج تحقیق چنین است که در کاربردهای قرآنی واژگان زیبایی تفاوت‌هایی وجود دارد که در مجموعه برداشت‌های ما از آیات الهی تاثیر گذار است. در کاربردهای قرآنی واژگان زیبایی تفاوت‌هایی وجود دارد که در مجموعه برداشت‌های ما از آیات الهی تاثیر گذار است.

    کلید واژگان: تکثر معانی, زیبایی شناسی, معنا شناسی, تفسیر, ترادف}
  • سعید سخاوت، احمد سلحشوری*، محسن فرمهینی فراهانی

    هدف از این پژوهش، تبیین جایگاه عقل در ارزش شناسی (حوزه اخلاق و زیبایی شناسی)، از منظر نهج البلاغه است. روش تحقیق توصیفی- تحلیلی، با رویکرد استقرایی است. یافته های پژوهش بیانگر یک ارتباط دو سویه بین عقل و ارزش شناسی از منظر نهج البلاغه می باشد. از یک سو عقل مهم ترین ابزار در کشف ارزش های اخلاقی بوده و از سوی دیگر مکارم اخلاقی موجب عملکرد صحیح عقل هستند. همچنین زیبایی های عالم خلقت شایسته تامل بوده و تامل در آنها، موجب نفوذ هارمونی موجود به ذهن و مایه شکوفایی فهم است. با این حال با توجه به محدودیت ها و خطاهای عقل، استفاده از تجربه و نقل به عنوان ابزارهای مکمل در ارزش شناسی توصیه شده و وحی الهی فصل الخطاب است. بر این اساس می توان گفت جایگاه عقل در ارزش شناسی یک جایگاه اعتدالی می باشد؛ لیکن با توجه به توقع خداوند از آدمی به میزان عقل اعطایی به او، تشخیص و داوری آن در ارزش شناسی معتبر و اتصاف به آنها برای محقق لازم است.

    کلید واژگان: عقل, ارزش شناسی, اخلاق, زیبایی شناسی, نهج البلاغه}
    Sa’Id Sakhavat, Ahmad Salahshoori*, Mohsen Farmahini Farahani

    The purpose of this study is to explain the position of reason in axiology (fields of ethics and aesthetics) from the perspective of Nahj al-Balaghah. This research uses a descriptive-analytic methodology with inductive approach. The research findings indicate a two-way relationship between reason and axiology from the perspective of Nahj al-Balaghah. On the one hand, reason is the most important tool in discovering moral values, and on the other hand, moral virtues cause the correct functioning of reason. In addition, the beauties of the created world are worthy of reflection, and contemplation of them causes the penetration of the existing harmony into the mind and the flourishing of understanding. Nonetheless, due to the limitations and errors of reason, the use of experience and narration as complementary tools in axiology is recommended, and the divine revelation has the final say. On this basis, it can be stated that the position of reason in axiology is a moderate position. However, according to God’s expectation of man to the extent of the intellect bestowed on him, it is necessary for the researcher to recognize and judge it in valid axiology and to have them crystalized.

    Keywords: Reason, axiology, ethics, aesthetics, Nahj al-Balaghah}
  • مجید حیدری*

    قاعدتا هر نظام زیبایی شناسی مبادی ورودی و روش ورود به بحث خود را از ماهیت و نحوه صورت بندی محتوای خود کسب می کند. به شکل مرسوم نقطه ی شروع مباحث زیبایی شناسی ایرانی اسلامی جستجوی کلمات مربوط به هنر و زیبایی در متون مختلف فلسفی، عرفانی و فقهی است. مقاله ی حاضر بر این است تا با توجه به سابقه ی فرهنگی، باورهای دینی و بافت زبانی هنر ایرانی نقطه ی شروع متفاوتی را پیشنهاد دهد. با توجه به اهمیت ادبیات در سابقه ی فرهنگی هنری، وجود تشکیک فقهی در تصویر سازی از نظر اسلام و تسلط فرهنگ کلام محوری، علم بدیع می تواند به عنوان نقطه ی شروع یک دسته نظرات زیبایی شناسی در جهت درک و تفسیر میراث فرهنگی هنری ایرانی قلمداد گردد. وجود اصطلاح شناسی مدون، دقیق و بسط پیدا کرده در علم بدیع و دسته بندی های منحصر به فرد در زبان فارسی، می تواند در تبیین جایگاه علم بدیع به ما کمک کند. علم بدیع تنها حیطه ی مطالعاتی نظری است که دارای اصطلاح شناسی دقیق در توصیف و درک و ارزیابی آثار ادبی است، همچنین علم بدیع در موارد زیادی از جمله مباحث مربوط به فرم، تشبیه و استعاره دارای نوآوری های متنوع است که متناظر با مباحث کلاسیک زیبایی شناسی در غرب است.

    کلید واژگان: علم بدیع, زیبایی شناسی, ایرانی اسلامی, نقطه ی شروع, نظریه پردازی}
    majid heidari*

    True questioning of Iranian and Islamic Aesthetics is the first step to reach better understanding of this field of study. In interpreting “art” and “beauty” we need to avoid prescriptive approaches, over generalizations, giving unnecessary holy meanings or basing our investigations on finding synonyms of “art” and “beauty” in ancient or classic texts. Normally, discussions on Iranian art and culture’s fundamental principles and theory start with finding synonyms of art and beauty in classic texts, without considering the fact that the meaning of these words have changed during the history, and also there is a fundamental theoretical difference between traditional and contemporary art. In contemporary aesthetics beauty and art is subjective and related to hand made human objects while in mystic approach (traditional one) beauty and art are supposed to be an ontological and existential products of God who creates nothing but beauty. Instead, we need to see the problem realistically through methodologically problem-based approach. The present study is about to avoid the usual starting point for finding the theoretical foundations of Islamic and Iranian Art and Aesthetics; i.e., finding the synonyms of “art” and “beauty” in mystic texts. We should consider the fact that beauty in classic and theoretical texts is considered to be an ontological characteristics of the world in general while in the contemporary world beauty is mostly considered as subjective feature. Iranian art is mostly decorative in architecture, and narrative in painting and illustration, and finally romantic and didactic in literature. Among these arts, we can only find some theoretical discussions in literature regarding the interpretation of beauty and evaluating the works of art (literary texts). Such discussions are gathered under the name of “Elme Badie” that is somehow synonyms with the meaning of rhetoric. Elme Badie is able to describe, and interpret all figures of speech with extended examples and advanced terminology. It seems that this field of study should be revived and used as the first step in aesthetics studies in order to understand the taste of Iranian and Islamic taste of beauty and art. Any investigation in Islamic or Iranian aesthetics ought to start from this first step to be able to formulate the problem realistically and methodologically. In fact, this paper proposes that instead of finding the roots of Persian Aesthetics, i.e., discussions on art and beauty in Islamic mystic texts, we should consider the fact that Persian Rhetoric or Elme Dabie has established itself as a alternative aesthetic theory; however, it remained mainly focused on literary discussions. Persian Rhetoric has long obsessive discussions on defining literary terms and finding proper examples for them. There are number of reasons why Persian Rhetoric never involved with aesthetics as the theory of visual arts like religious barriers, and authoritarian structure of the states who always encouraged conservative romantic and didactic literature instead of visual arts. Therefore, we can surely say that Persian Rhetoric developed to be an alternative theory of aesthetics in a social and political conditions where comprehensive aesthetics theory was not possible.

    Keywords: Aesthetics, Iranian, Islamic, Beauty, Art, Elme Badi, Rhetorics}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال