اثربخشی هیپنوتیزم درمانی شناختی رفتاری بر عزت نفس، هیجان خواهی و کنترل خشم دختران بی سرپرست و بدسرپرست در پیشگیری از قربانی شدن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی هینوتیزم درمانی شناختی رفتاری برعزت نفس، هیجان خواهی و کنترل خشم دختران بی سرپرست و بدسرپرست در پیشگیری از قربانی شدن انجام شد. روش پژوهش ازنوع نیمه آزمایشی باطرح پیش آزمون –پس آزمون باگروه کنترل است. متغیرمستقل هیپنوتراپی شناختی رفتاری و متغیرهای وابسته عزت‌نفس، هیجان‌خواهی وکنترل خشم دختران بی سرپرست و بدسرپرست ساکن در بهزیستی شهر اهواز خواهد بود. جامعه آماری پژوهش حاضر دختران ساکن در مرکز شبانه روزی بهزیستی در بازه زمانی نیمسال اول 1400بود. حجم نمونه شامل20 نفر در دسترس و در دوگروه بطورتصادفی می باشد. گروه آزمایش طی 8جلسه 90دقیقه ای هفته ای دو بار تحت هیپنوتیزم درمانی قرارگرفتند. جهت گردآوری اطلاعات از مقیاس عزت‌نفس کوپراسمیت، پرسشنامه هیجان‌طلبی زاکرمن و پرسشنامه خشم اسپیلبرگر استفاده شد. نتایج بدست آمده بررسی تاثیر درمان هیپنوتراپی در میزان عزت نفس دختران بی سرپرست و بد سرپرست نشان می دهد که گروهی که درمان را تجربه کرده‌اند نمرات بالاتری را در عزت نفس بدست آورده اند. تاثیر درمان بر آنها مثبت بوده است. یافته های بدست آمده از بررسی آموزش هیپنوتراپی شناختی رفتاری بر میزان هیجان خواهی دختران بی سرپرست و بد سرپرست در پیشگیری از قربانی شدن ، نشان می دهد که درمان هیپنوتراپی باعث کاهش میزان هیجان طلبی و رفتارهای خطر آمیز در گروه آزمایش شده است. نتاج آموزش هیپنوتراپی شناختی رفتاری بر میزان کنترل خشم دختران بی سرپرست و بد سرپرست در پیشگیری از قربانی شدن، نشان می دهد درمان هیپنوتراپی می تواند به صورت مستقیم بر میزان خشم تاثیر مثبتی داشته باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
115 تا 139
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2500811 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!