شمایل نگاری و شمایل شناسی نقوش زوج های سلطنتی بر روی ظروف سیمین عصر ساسانی بر اساس رویکرد اروین پانوفسکی (علمی-پژوهشی)
نقوش و تصاویر بانوان در طیف گسترده ای از آثار هنری عصر ساسانی، به ویژه ظروف سیمین این دوره به نمایش درآمده است. این نقوش مادینه، بازتاب نگرش و دیدگاه های ایرانیان در اواخر دوران باستان به بانوان و مسایل ویژه زنان در جامعه ایران ساسانی است که به واسطه مهارت صنعتگران و هنرمندان بر رویه آثار هنری نقر شده است. بنابراین، لزوم تحلیل و تفسیر نقش مایه های مادینه منقوش بر روی ظروف سیمین ساسانی غیرقابل انکار است. در این پژوهش، نقوش و تصاویر زوج های سلطنتی بر روی سه نمونه از ظروف نقره ای ساسانی، از طریق شیوه سه مرحله ای اروین پانوفسکی از پژوهشگران پیشگام حوزه تاریخ هنر مورد مطالعه قرار گرفته است. در روش مذکور، در مرحله نخست جزییات هر نقش مایه، توصیف شده و سپس به تحلیل آیکونوگرافیک آن پرداخته می شود. در واپسین مرحله نیز هر نقش مایه با استفاده از اطلاعات به دست آمده در مراحل پیشین، در معرض تفسیر آیکونولوژیک قرار می گیرد. مطالعه حاضر نمایانگر آن است که سنت همنشینی و معاشرت با زنان و بانوان در مجالس بزم که در متون ادبی و تاریخی نیز نمود یافته، ریشه در فرهنگ کهن ایران باستان داشته و از دیرباز به عنوان یکی از مولفه های برجسته و دیرپای این فرهنگ، مطرح بوده است.
-
تحلیل و تبیین گفتمان خویشکاری در متون تاریخ نگاری و ادبی نیمه اول قرن هفتم هجری (مطالعه موردی؛ جهان گشای جوینی، بوستان و گلستان سعدی)
*، مسعود صفری
مجله تاریخ نگری و تاریخ نگاری، بهار و تابستان 1402 -
بررسی تاثیر تقیه بر تغییر کیش و روابط فرقه ها در ایران (از ورود اسلام به ایران تا پایان دوره سلجوقی)
ساسان طهماسبی*، محمود رضا کوه کن
نشریه یافته های تاریخی، تابستان 1403 -
تحلیل آیکونوگرافیک صحنه شکار شاهانه بر روی بشقاب ساسانی نخجیر خرس موزه آبخازستان
اسماعیل سنگاری*، ، سارا یوسفی
مجله مطالعات باستان شناسی، زمستان 1401 و بهار 1402 -
تفسیر انتقادی یک انگاره: کوروش دوم و خشایارشای یکم در مکالمه افلاطونی «آلکیبیادس بزرگ»
، اسماعیل سنگاری*، سید مسعود سیدبنکدار
نشریه تاریخ اسلام و ایران، پاییز 1402