شیوع بتالاکتاماز های طیف گسترده در باکتری های گرم منفی جدا شده از مراکز درمانی کرمانشاه: یک مرور سیستماتیک و متاآنالیز

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و اهداف

  عفونت های بیمارستانی ناشی از باکتری های گرم منفی از مهم ترین چالش های تهدیدکننده سلامت قرن حاضر به ویژه پس از ظهور و گسترش سویه های مقاوم به آنتی بیوتیک هستند. بتالاکتاماز های طیف گسترده (ESBL)، یکی از مهم ترین مکانیسم های مقاومت آنتی بیوتیکی، در حال گسترش در سراسر جهان است. نظارت و جمع آوری داده ها در مورد شیوع مقاومت آنتی بیوتیکی و ژن های کدکننده مرتبط با آن ها می تواند به انتخاب استراتژی ها و سیاست های درمانی کمک کند. این مرور سیستماتیک و متاآنالیز به منظور بررسی شیوع باکتری های ESBL مثبت و ژن های مقاومت آن ها در مراکز درمانی شهر کرمانشاه، غرب ایران طراحی شد.

مواد و روش کار

  تمام مطالعات منتشر شده به عنوان مقالات اصیل با جستجو در پایگاه های اطلاعاتیEMBASE ، Scopus، PubMed/Medline، Google Scholar  و پایگاه های فارسی SID و Magiran با استفاده از کلمات کلیدی مناسب بدون محدودیت زمانی تا 30 مارس 2022 وارد شدند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار جامع متاآنالیز استفاده شد.

یافته ها

  شیوع باکتری های ESBL مثبت و مقاومت دارویی چندگانه (MDR) در مراکز درمانی کرمانشاه به ترتیب 34/8% و 56/1% بود. بیشترین و کمترین شیوع باکتری ESBL مثبت به ترتیب برای انتروباکتر کلوآکه (59/14%) و سودوموناس آیروژینوزا (4/55%) مشاهده شد. بیشترین و کمترین شیوع ژن های مقاومت به ترتیب برای blaOXA-51  (99/3%) و  blaKPC (0/6%)  مشاهده شد. بیشترین مقاومت به آنتی بیوتیک مزولوسیلین (92/2%) برآورد شد.

نتیجه گیری: 

 این مطالعه نشان داد که شیوع باکتری های ESBL مثبت و MDR در مراکز درمانی کرمانشاه بالا است و اطلاعات قابل توجهی را در اختیار سیاست گذاران سلامت قرار می دهد تا راه کارهای مناسب برای کاهش شیوع باکتری های مقاوم را اجرا کنند.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
490 تا 505
لینک کوتاه:
magiran.com/p2540228 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!