وجه امری در غزلیات حافظ
حافظ همانطور که از نظر جنبههای بلاغی از سرآمدان ادبیات منظوم فارسی است، از نظر جنبههای دستوری نیز باید واجد شرایط استادی باشد، از این روی بررسی جنبههای دستوری در دیوان او میتواند مرجع اطمینانبخشی برای بیشآگاهی در حوزه دستور زبان فارسی باشد. این مقاله با بررسی وجه امری در غزلیات حافظ شیرازی میکوشد به واکاوی دیدگاه او به این وجه دستوری بپردازد و با چراغ روشنگر او نقطههای تاریک دستور زبان فارسی را روشن سازد. بررسی وجه امری در غزلیات حافظ، با جستجوی افعال امر و نهی از پنج منظر دستوری در غزلیات او آغاز شد و 1835 فعل امر و نهی در 495 غزل او یافت و مشخص شد چهارپنجم آنها فعل امر و بقیه فعل نهی هستند، همچنین دوسوم این افعال، فعل ساده و بقیه غیرساده بودند. در بررسی ساختار این افعال مشخص شد بیشترین سهم به افعال امر «بدون پیشوند فعلی» و بعد از آن به افعال امر و نهی با «پیشوند فعلی ب و م» تعلق دارد. از منظر اغراض وجه امری، افعال امر بر اساس سیزده غرض و افعال نهی بر اساس هفت غرض بررسی شد که بیشترین فراوانی اغراض فعل امر به غرضهای «اذن و اجازه» و «ارشاد و ترغیب و تشویق» و بیشترین فراوانی اغراض نهی به غرضهای«تهدید و تحذیر» و «ارشاد» تعلق گرفت بنابراین حافظ در وجه امری بیشتر یک مرشد است. از منظر پنجم، وجه امری بر اساس نوع مخاطب، بررسی و مشخص شد،90درصد مخاطبان وجه امری در شعر حافظ، «دوم شخص مفرد(تو)» هستند. اما بر اساس شیوه دستوری حافظ تمام ضمایر اول شخص، دوم شخص و سوم شخص اعم از مفرد و جمع میتوانند مخاطب وجه امری قرار گیرند.
-
راز واژگانی و تاریخی ترنج در سوره یوسف علیه السلام
محمدحسن ارجمندی فر*، بیژن ظهیری ناو
نشریه نقد، تحلیل و زیبایی شناسی متون، پاییز 1403 -
یکپارچگی عناصر شعر فارسی و تاثیر آن بر بالندگی این هنر
محمدحسن ارجمندی فر، بیژن ظهیری ناو *
نشریه پژوهش زبان و ادبیات فارسی، زمستان 1402