چگونگی نمود عنصر «شر» در حدیقه الحقیقه سنایی
نویسنده:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
وجود شر قرن ها، به عنوان مسیله ای برای خداپرستان بوده است. باور به اینکه جهان، با شمار زیاد شرور مخلوق و تحت نظارت مطلق خیر اعلی و قادر مطلق و دانای مطلق باشد، مشکل به نظر می رسد. اهمیت جهان بینی درخصوص شرور تا بدان جاست که به عنوان یکی از مضامین مهم و برجسته، نه تنها در متون کلامی و فلسفی و حکمی، بلکه در متون عرفانی نیز به وفور دیده می شود. در این مقاله نگارندگان پس از اشاراتی کوتاه به پاسخ هایی که به مسیله شرور داده شده است، با روش توصیفی-تحلیلی، به مصداق های مسیله شر در منظومه عرفانی حدیقه سنایی می پردازند. حکیم سنایی از نظر اصول اعتقادی و کلامی دنباله رو اشعری - ماتریدی است و در این سپهر فکری به آن اندیشیده است. نتیجه ای که از این پژوهش به دست می آید حاکی از آن است که سنایی با رویکردی عرفانی در مسیله شرور با حکمای الهی متفق القول است و شرور را به طور کلی نفی می کند. بر اساس منظومه فکری او، اراده الهی خیر محض است و این اصل از اساسی ترین پایه های جهان بینی اوست و با تعبیرهای متفاوت از آن سخن گفته است.
کلیدواژگان:
خیر و شر ، سنایی ، حدیقه الحقیقه ، عدل الهی ، حسن و قبح
زبان:
فارسی
انتشار در:
صفحات:
349 تا 368
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2557205
مقالات دیگری از این نویسنده (گان)
-
بررسی و تبیین مصداق های حسن وقبح درمثنوی معنوی
فاطمه دانشور، جمال احمدی*، ، شراره الهامی
نشریه زبان و ادب فارسی، تابستان 1403 -
فلسفه مرگ از دیدگاه فلاسفه اگزیستانسیالیست و بازتاب آن در نقاشی مدرن دوره معاصر
مانی اسلام نژاد، *، سید رحمت الله موسوی مقدم
نشریه مطالعات هنر اسلامی، تابستان 1403