تاثیر استفاده از کفی پلی اورتان بر تعادل ایستا، پویا و شاخص کف پایی کراس فیت کاران نخبه زن و مرد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

با توجه به اینکه وجود ناهنجاری اندام تحتانی در ورزشکاران رشته کراس فیت، می تواند تاثیر زیادی در آسیب دیدگی- های احتمالی و مهارت و اجرای حرکات این رشته داشته باشد، لذا هدف از پژوهش حاضر، تاثیر استفاده از  ده هفته کفی بر تعادل ایستا، پویا و شاخص کف پایی کراس فیت کاران نخبه زن و مرد بود.

روش بررسی

32 نفر از کراس فیت کاران حرفه ای زن و مرد به دو گروه کنترل و مداخله تقسیم شده و مورد ارزیابی متغیرهای شاخص کف پایی، تعادل ایستا و تعادل پویا قرار گرفتند. گروه مداخله به مدت 10 هفته از کفی پلی اورتان یا (Poly Urethane; PU) در کفش مخصوص به خود، به طور مداوم استفاده کردند، اما گروه کنترل در طی این مدت مداخله ای نداشتند و به تمرینات متداول خود ادامه دادند. سپس، هر دو گروه مجددا مورد ارزیابی قرار گرفتند. از آزمون آماری تی زوجی به منظور مقایسه تفاوت پیش آزمون و پس آزمون و از آزمون تی مستقل برای مقایسه تاثیر کفی بر تعادل ایستا، پویا و شاخص کف پایی زنان و مردان کراس فیت کار نخبه استفاده شد.

یافته ها

در متغیر تعادل پویا، بین زنان گروه کنترل و مداخله در مرحله پیش آزمون و پس آزمون و در متغیر تعادل پویا در گروه کنترل مردان و زنان هم در مرحله پیش آزمون و پس آزمون و در گروه تجربی تنها در مرحله پس آزمون زنان و مردان تفاوت معناداری مشاهده شد (0/05≥p).

نتیجه گیری

با توجه به تاثیر مثبت کفی بر روی تعادل ایستای زنان ورزشکار در رشته کراس فیت انتظار می رود با انجام صحیح و مداوم تمرینات و استفاده مستمر از کفی شاخص های کف پایی، تعادل ایستا و پویای ورزشکاران بهبود داشته باشند.

زبان:
فارسی
صفحات:
64 تا 73
لینک کوتاه:
magiran.com/p2560427 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!