پیش بینی رضایت زناشویی براساس طرحواره های ناسازگار اولیه، حمایت اجتماعی و سبک های دلبستگی زوجین در زنان متاهل

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

رضایت زناشویی، یک تجربه ی شخصی در ازدواج است که تنها توسط خود فرد در پاسخ به میزان لذت رابطه ی زناشویی قابل ارزیابی است و عوامل بسیاری هستند که در زندگی مشترک روی رضایت زناشویی تاثیر می گذارند و این احساس نقش مهمی در میزان کارکردهای بهنجار خانواده ایفا می کند لذا، مطالعه حاضر با هدف پیش بینی رضایت زناشویی براساس طرحواره های ناسازگار اولیه، حمایت اجتماعی و سبک های دلبستگی زوجین در زنان متاهل شهر سنندج انجام شد.

روش پژوهش: 

پژوهش حاضر یک پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه ی آماری آن زنان متاهل و مراجعه کننده به مراکز خدمات مشاوره خانواده در شهر سنندج در نیمه سال 1400 با تعداد 440 نفر بودند که به روش نمونه گیری در تصادفی و بر اساس جدول نمونه گیری کرجسی و مورگان تعداد 205 نفر انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. متغیرهای تحقیق توسط پرسشنامه های رضایت زناشویی انریچ، طرحواره های ناسازگار اولیه یانگ، حمایت اجتماعی شربورن و استوارت و سبک های دلبستگی کولینز و رید انجام شد. داده های بدست آمده با استفاده از آزمون های رگرسیون خطی چندگانه و آزمون ضریب همبستگی پیرسون با کمک نرم افزار SPSS نسخه 25 تجزیه و تحلیل شد.

یافته ها

نتایج تحقیق نشان داد رضایت زناشویی براساس طرحواره های ناسازگار اولیه، حمایت اجتماعی و سبک های دلبستگی زوجین در زنان متاهل شهر سنندج قابل پیش بینی است (05/0 > p). همچنین، بین رضایت زناشویی با طرحواره های ناسازگار اولیه رابطه منفی و معنی دار، و بین رضایت زناشویی با حمایت اجتماعی و سبک های دلبستگی رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد (05/0>p).

نتیجه گیری

نتایج نشان داد که رضایت زناشویی براساس طرحواره های ناسازگار اولیه، حمایت اجتماعی و سبک های دلبستگی زوجین در زنان متاهل قابل پیش بینی است.

زبان:
فارسی
صفحات:
94 تا 107
لینک کوتاه:
magiran.com/p2598120 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!