بررسی تاثیر مولفه های آسایش حرارتی محیط بر عملکرد شناختی دانشجویان مبتنی بر تحلیل عامل خستگی (نمونه پژوهی دانشجویان معماری دانشگاه های شهر ایلام)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف

 محیط هایی که ساخته ی دست انسان ها هستند می توانند اثرات منفی و مثبتی بر کره ی زمین بگذراند. یکی از مصنوع های دو جنبه ای، ساخت و ساز بناهایی برای زندگی مردم است، ساختمان سازی هایی که به صورت بی قاعده و به سرعت در حال ساخت هستند، به مصرف بی رویه ی منابع فسیلی و به اتلاف انرژی منجر می شوند. بنابراین یکی از مهم ترین مواردی که در طراحی یک ساختمان مهم است، تامین آسایش حرارتی آن می باشد؛ آسایشی که تاثیر مستقیم بر عملکرد شناختی انسان ها دارد. در این پژوهش علاوه بر مبحث آسایش حرارتی به خستگی در کلاس درس که یکی از مولفه های تاثیرگذار در عملکرد شناختی دانشجویان است پرداختیم.

روش کار

 در این پژوهش به بررسی و مقایسه ی عملکرد شناختی افراد در محدوده ی آسایش حرارتی و محدوده ی پیشنهادی استاندارد اشری (American Society of Heating, Refrigerating and Air Conditioning Engineers) ASHERI پرداخته شد. برای بررسی عملکرد آنان در محدوده های مختلف دمایی، 220 نفر از دانشجویان رشته ی معماری دانشگاه های شهر ایلام با روش نمونه گیری تصادفی سیستماتیک انتخاب شدند. وضعیت آسایش حرارتی، عملکردهای شناختی و خستگی افراد پس از اندازه گیری عوامل محیطی از طریق پرسش نامه و نرم افزارهای استاندارد عملکرد شناختی مورد ارزیابی قرار گرفت.

یافته ها

 علاوه بر آسایش حرارتی که ارتباط مستقیم بر روی عملکرد شناختی دانشجویان دارد، گذر زمان نیز از این قاعده مستثنی نیست، به بیان دیگر عملکرد شناختی دانشجویان برگفته شده از آسایش حرارتی و گذر زمان است که تاثیر مستقیم در بازدهی علمی، ذهنی و همچنین بازدهی عملی آنان دارد پس از بررسی داده ها در این خصوص به نتایج معنی داری رسیدیم که بیانگر بیشترین بازدهی دانشجویان در شرایط آسایش حرارتی مناسب و در بازه ی زمانی 60 دقیقه ابتدایی شروع عملکرد آنان بوده است.

نتیجه گیری

 نتایج این پژوهش نشان داد، حتی اگر در کلاس درس دانشجویان، آسایش حرارتی کلاس ها بر اساس استاندارد ASHERI تامین شده باشد عملکرد شناختی دانشجویان بعد از گذشت 60 دقیقه از شروع کلاس افت پیدا خواهد کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
250 تا 258
لینک کوتاه:
magiran.com/p2609882 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!