پاسخ ضد التهابی یک جلسه بازتوانی هوازی به همراه تحریک الکتریکی در رت های القاء شده به سکته قلبی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

گلیکوپروتیین های پنتراکسین-3 و E-سلکتین هنگام التهاب، توسط سلول های اندوتلیوم، ماکروفاژها و سلول های میلوییدی سنتز شده و نقش اساسی در بیماران سکته  قلبی دارد. با توجه به اثرات مثبت بازتوانی هوازی بر بیماران قلبی تحقیق حاضر به بررسی پاسخ ضد التهابی یک جلسه بازتوانی هوازی به همراه تحریک الکتریکی در رت های القاء شده به سکته قلبی پرداخته است.

روش شناسی: 

در این مطالعه تجربی کنترل شده با گروه شاهد 50 سر رت با وزن (30 ±200 گرم) به طور تصادفی به 5 گروه برابر سالم، سکته قلبی، سکته قلبی-بازتوانی هوازی، سکته قلبی-تحریک الکتریکی و سکته-بازتوانی هوازی-تحریک الکتریکی تقسیم شدند. سپس سکته قلبی با تزریق زیرجلدی ایزوپروترونول القاء گردید. گروه های مداخله برای یک جلسه تحت بازتوانی هوازی (تردمیل با سرعت 20 متر/دقیقه برای 1 ساعت) و تحریک الکتریکی (با فوت شوک برای 5/0 میلی آمپر و 20 دقیقه) قرار گرفتند. سپس بلافاصله بعد از مداخله، سطوح سرمی متغیرها به روش الایزا بررسی شد. آنالیز داده ها با آزمون آنووآ یک طرفه و معنی داری 05/0>P انجام شد.

یافته ها

نتایج نشان داد که القاء سکته قلبی منجر به افزایش معنی دار سطوح سرمی پنتراکسین-3 و E-سلکتین مطالعه حاضر شد  (P=0.0001). انجام بازتوانی و تلفیقی از بازتوانی و تحریک الکتریکی تاثیر معنی داری بر مقادیر پنتراکسین-3  نداشت  (P=0.943)، اما غلظت E-سلکتین در کلیه گروه ها نسبت به سکته قلبی کاهش داشت که این تغییر در گروه بازتوانی و تحریک الکتریکی معنی دار بود (P=0.044).

نتیجه گیری

به نظر می رسد بازتوانی هوازی، تحریک الکتریکی و تلفیقی از آن ها با کاهش مقادیر E-سلکتین می تواند منجر به کاهش التهاب بیماران با سکته قلبی شود و در بهبود حال آن ها موثر باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
139 تا 150
لینک کوتاه:
magiran.com/p2614216 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!