پیوند نظر و عمل برای استحکام و تداوم جامعه دموکراتیک (حسب نظر جان دیویی)
در این مقاله مقصود تبیین دیدگاه جان دیویی (John Dewey) پیرامون پیوند میان دو حوزه نظر و عمل در جامعه دموکراتیک است که از نظر او از طریق آموزش (education) محقق می شود. دیویی ضمن انتقاد از ثنویت های موجود در تاریخ فلسفه، رسالت فلسفه را نه در کشف روابط موجود در جهان و راز جهان بلکه در نحوه مهار و اصلاح آن می داند. وظیفه فلسفه، بررسی تعارض های اجتماعی به واسطه تفکر و حل این تعارض ها است. او در صدد تنظیم فلسفه ای همسو با مفاد زندگی دموکراتیک است و بنا دارد ضمن جمع بین نظر و عمل، شهروندان را برای حضور در جامعه دموکراتیک آماده کند. مفهوم دموکراسی از نظر دیویی به عنوان یک پراگماتیست، صرفا مفهومی سیاسی نیست. از نظر یک پراگماتیست، طراحی مجدد شکل (form) کلی جامعه ای که افراد مختلف در آن زندگی می کنند، از ضروریات جامعه دموکراتیک به شمار می آید. در این شکل، تعامل فراگیر اعضای جامعه با یکدیگر به نحوی که موجب پیوستگی اجتماعی (social continuity) شود، مورد تاکید قرار می گیرد. از نظر دیویی تحقق این معنا از مجرای آموزش میسر می شود و در این مسیر، امکان رشد تمامی افراد جامعه فراهم شده و اعضای جامعه به مدد دستیابی به مهارت حل مسیله (problem solving) و روش تفکر انتقادی (critical thinking) به سطح مطلوبی از بلوغ فکری می رسند. بنابراین دیویی که از سویی در پی حل مسایل زندگی و ناسازگاری های اجتماعی به واسطه فلسفه است و از سویی دیگر دموکراسی را بهترین شیوه زندگی می داند؛ در تلاش است با رویکردی پراگماتیستی، جامعه دموکراتیک مورد نظر خویش را به نحوی ترسیم کند که عنصر آموزش در فرد فرد جامعه، توانایی حل مسیله را در اعضای جامعه ایجاد کرده و امکان مشارکت آنها را در سازوکار جامعه، حل مشکلات جاری و تعارض های اجتماعی فراهم کند.
پراگماتیسم ، آموزش ، حل مسئله ، دموکراسی ، جان دیویی
-
شناسایی و ارزیابی مولفه های تربیت معنوی بر اساس سند تحول بنیادین آموزش وپرورش
خالد علی پور، *، فهیمه انصاریان، مهشید ایزدی
نشریه جامعه شناسی آموزش و پرورش، پاییز و زمستان 1403 -
سنجش میزان اثرگذاری مدل مدیریت تغییر در ساختار نظام آموزش و پرورش ایران
آزاد نوربخش، نرگس حسن مرادی *، فاطمه احمد بیگی
نشریه پژوهش و نوآوری در تربیت و توسعه، پاییز 1403 -
طرح ریچارد ولهایم درباره هستی شناسی اثر هنری بر اساس مفهوم نوع/مصداق
هدی رفاهی، *، مجید پروانه پور
نشریه فلسفه غرب، بهار 1403 -
ردپای برگسون در تفسیر هایدگر از زمان
حسین ملکوتی، بیژن عبدالکریمی*،
نشریه فلسفه، پاییز و زمستان 1402