بررسی مقایسه ای کیفیت زندگی مرتبط با سلامت در دو گروه از دانشجویان خانواده شهدا و عادی: مطالعه مورد شاهدی استان گلستان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

از جمله گروه‏های آسیب‏پذیر در جامعه، دانشجویان می‏باشند که به دلیل تنش ‏های متعدد فردی، اجتماعی، تحصیلی و شغلی کیفیت زندگی آن‏ها با چالش ‏هایی روبه روست. در شرایط متحول زندگی امروزی کیفیت زندگی مرتبط با سلامتی این قشر مساله مهمی می‏باشد. بنابراین، این پژوهش با هدف بررسی مقایسه‏ ای کیفیت زندگی مرتبط با سلامت در دو گروه از دانشجویان خانواده شهدا و عادی انجام شد.

مواد و روش‏ ها:

 این پژوهش توصیفی-مقطعی و از نوع علی- مقایسه ‏ای بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان خانواده‏ شاهد استان گلستان بود. با روش نمونه‏گیری در دسترس تعداد 120 نفر (60 دانشجوی شاهد و 60 دانشجوی عادی) انتخاب و به چک لیست اطلاعات جمعیت ‏شناختی-محقق ساخته و پرسشنامه کیفیت زندگی(SF-36) پاسخ دادند. داده‏های گردآوری شده با روش‏ های آمار توصیفی و تحلیل واریانس چندمتغیری با SPSS/26 تحلیل شد.

یافته‏ ها:

 میانگین و انحراف‎معیار سن دانشجویان خانواده شهدا 48/3 ± 17/27 سال و دانشجویان عادی 16/4 ± 05/28 بود. نتایج تحلیل مانوا نشان داد که در ابعاد سلامت عمومی، محدودیت ایفای نقش به دلایل عاطفی، عملکرد اجتماعی، شادابی، سلامت روانی و نمره کل کیفیت زندگی بین دانشجویان شاهد و عادی تفاوت معناداری وجود دارد (05/0>P) اما در ابعاد سلامت جسمانی، محدودیت ایفای نقش به دلایل جسمانی و درد بدنی بین دو گروه دانشجویان تفاوت معناداری وجود ندارد (05/0<P).

نتیجه‏ گیری: 

یافته‏ ها بر این امر تاکید می‏کند که کیفیت زندگی مرتبط با سلامتی به عنوان عاملی اساسی در برنامه‏ های پیشگیرانه مربوط به سلامتی و مداخلات درمانی در بین دانشجویان شاهد و عادی مورد توجه متخصصان سلامت و بهداشت روان قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
137 تا 143
لینک کوتاه:
magiran.com/p2620234 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!