طراحی الگوی مدیریت سرمایه روانشناختی از دیدگاه اسلامی با روش فراترکیب

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

هدف پژوهش حاضر، استنتاج مدلی از عوامل موثر و عوامل تاثیر پذیر و همچنین ابعاد مدیریت سرمایه روانشناختی از دیدگاه اسلامی با روش فراترکیب از انواع روش های فرامطالعه است.

مواد و روش ها

در پژوهش حاضر، پژوهشگر با بهکارگیری روش مرور نظاممند و فراترکیب، به تحلیل نتایج و یافته های پژوهشگران پیشین میپردازد و با انجام گامهای هفت گانه روش ساندلوسکی و باروسو با شناسایی 3 عامل برای مدیریت سرمایه روانشناختی از دیدگاه اسلامی مدل مفهومی آن را دسته بندی کرده است. از میان 120 مطالعه، 90 مطالعه حذف و 30 پژوهش برای تجزیه و تحلیل اطلاعات انتخاب شد.  در نهایت، برای عوامل تاثیر پذیر و تاثیرگذار بر سرمایه روانشناختی از دیدگاه اسلامی سه عامل اعتقادات، اخلاقیات و توجه به احکام بر اساس آیات قران دستهبندی شد که برای  عوامل تاثیر گذار بر مدیریت سرمایه روان شناختی اسلامی برای بعد اخلاقیات 5 مولفه، برای بعد اعتقادات 4 مولفه و برای توجه به احکام 3 مولفه کشف شد. برای عوامل تاثیر پذیر از مدیریت سرمایهروانشناختی برای بعد اخلاقیات 12 مولفه، برای بعد اعتقادات 4 بعد و برای توجه به احکام سه مولفه کشف شد. همچنین ابعاد مدیریت سرمایه روانشناختی از دیدگاه اسلام در دوسته خداشناسی و خود شناسی در نظر گرفته شد. که برای بعد خود شناسی 13 عامل و برای بعد خداشناسی 12 عامل درنظر گرفته شد.

یافته ها

با توجه به نتایج فوق میتوان گفت پرواضح است که نظر به گستردگی مباحث علم انسانی و درهم تنیدگی زنجیروار مولفه های روانشناختی، پژوهش حاضر بر این ادعا نمیباشد که تمامی عوامل تاثیرگذار، تاثیر پذیر و ابعاد سرمایه روان-شناختی از دیدگاه اسلام را تبیین و بازشناسی نموده است.

نتیجه گیری

با این وجود با توجه به خلاء مشهود در باب موضوع، گامی در حوزه شناسایی و تبیین سرمایه روانشناختی از دیدگاه اسلام برداشته است

زبان:
فارسی
صفحات:
144 تا 161
لینک کوتاه:
magiran.com/p2620235 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!