بررسی دیدگاه مدیران سازمانهای حمایتی به زنان سرپرست خانوار و توانمندسازی آنان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

این پژوهش، جهت بررسی دیدگاه مدیران سازمانهای حمایتی متولی در توانمندسازی زنان سرپرست خانوار انجام گردید و کوشید بررسی کند که از نظر این مدیران، مفهوم زن سرپرست خانوار و توانمندسازی مبتنی بر چیست و اقدامات توانمندساز این سازمانهاکدام قابلیت ها (رفاهی، دسترسی، آگاهی، مشارکت، کنترل) و دستاوردها (مادی، روانی و اجتماعی) را هدف گذاری کرده اند و این هدف گذاری مبتنی بر چه علتی بوده و چه نقدهایی بر آن ها وارد است.

مواد و روش ها

این پژوهش که به صورت کیفی و با ابزار مصاحبه صورت گرفت، نشان داد که تعریف زن سرپرست خانوار واجد کلیشه های جنسیتی است وجنبه های مختلف توانمندسازی را لحاظ نکرده است.

یافته ها

نگرش مدیران سازمانهای تولی، مبتنی بر رویکرد حمایتی است، نه توانمندسازی و زن سرپرستی یک آسیب دیده شده است و ضمن بی توجهی به حق انتخاب زنان، گرایش به تشویق بر خروج زنان از این وضعیت و ازدواج مجدد آن ها دارند.تاکید سازمانهای متولی تنها بر قابلیت های رفاهی و دستاوردهای مادی است و دیگر قابلیت ها و دستاوردها مغفول مانده اند یا ضد ارزش محسوب گردیده اند.

نتیجه گیری

به همین واسطه، عمده ی برنامه های توانمندسازی بر محور اشتغال و کارآفرینی تعریف شده است و جنبه های دیگر توانمندی تنها به صورت تبعی ملاحظه گردیده اند و یا به طور کل فراموش شده یا انکار گردیده اند. در برنامه های توانمندسازی زنان سرپرست خانوار، به جای هدف گیری جامعه و اقدام در جهت تغییر فضا و محیط زیست این زنان و کلیشه ها و روابط اجتماعی موجد ناتوانمندی آن ها، هر یک از این زنان را به صورت منفرد هدف گرفته است.

زبان:
فارسی
صفحات:
783 تا 799
لینک کوتاه:
magiran.com/p2620285 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!