تاثیر تمرین هوازی و مصرف نانو میسل کورکومین بر بیان ژن GPX ، Cat، SOD، MDA ،BAX و BCL2در بافت قلب موش های ماده بالب سی با سرطان پستان القایی در فاز درمانی با دوکسوروبیسین

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

دوکسوروبیسین، دارویی فراگیر در درمان انواع سرطان ها است که به دلیل عوارض متعدد مصرف آن محدود شده است لذا پژوهش حاضر اثر تمرین هوازی و مصرف نانو میسل کورکومین بر میزان فعالیت BAX، BCL2 و غلظت MDA در مسمویت قلبی ناشی از دوکسوربیسین در موش های مبتلا به سرطان پستان بوده است.

شیوه ی مطالعه: 

در این پژوهش که از نوع بنیادی و از نظر کنترل متغیرها به صورت تجربی بود، 24 موش ماده بالب سی به طور تصادفی به 4 گروه بیمار دوکسوربیسین، بیمار دوکسوروبیسین و تمرین، بیمار دوکسوروبیسین و مکمل نانوکورکومین و بیمار دوکسوروبیسین، تمرین هوازی ومکمل تقسیم شدند. القای سرطان پستان با سلول های MC4-L2 انجام شد. دوکسوروبیسین mg/kg2 به صورت زیرصفافی به تعداد 6 مرتبه و در روزهای 1، 7، 14، 21، 28 و 35 تزریق شد. برنامه ی هوازی 5 جلسه در هفته به مدت 42 روز با افزایش سرعت نوارگردان در هر دو هفته شامل 14، 16 و 18 متر بر دقیقه و مصرف نانوکورکومین با دوز mg/k100 بود. داده های جمع آوری شده با آنالیز واریانس دوطرفه و سطح معنی داری 0/05 انجام شد.

یافته ها

6 هفته تمرین هوازی هیچ گونه تاثیری در فعالیت BCL2 و غلظت MDA نداشته بود ولی به طور معنی داری سبب کاهش میزان فعالیت BAX شده بود. مصرف مکمل نانوکورکومین به مدت 6 هفته سبب کاهش میزان فعالیت BAX و غلظت MDA و سبب افزایش معنی دار میزان فعالیت BCL2 شده بود. انجام 6 هفته تمرین هوازی به همراه مصرف مکمل نانوکورکومین بر میزان فعالیت BAX و غلظت MDA بی تاثیر بوده اما سبب افزایش فعالیت BCL2 شده بود (0/05 > p value).

نتیجه گیری

تمرین هوازی و مصرف مکمل نانوکورکورمین مجزا و یا همزمان می تواند در کاهش عوارض سمیت قلبی داروی دوکسوروبیسین در بیماران مبتلا به سرطان پستان موثر باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
71 تا 82
لینک کوتاه:
magiran.com/p2631130 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!