مقایسه دیدگاه نویسندگان زن معاصر در ارتباط با نقش و جایگاه اجتماعی زنان روزگار ما

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

زنان در طول دوره های مختلف ادبیات داستانی جایگاه برجسته ای در آثار نویسندگان داشته و قبل از ورود نویسندگان زن به این نوع ادبی، مسایل و عواطف زنانه با دیدگاه مردانه در داستانها مجال بروز مییافت؛ اما از دهه چهل به بعد زنان با ورود به حوزه داستان نویسی، جریت پرداختن به موضوع زن را یافتند و شناساندن جایگاه اجتماعی زن به یکی از مفاهیم اصلی ادبیات داستانی زنانه مبدل شد. شهرنوش پارسی پور، منیرو روانی پور، غزاله علیزاده و گلی ترقی از جمله نویسندگان ادبیات داستانی زنانه محسوب میشوند که هر یک از منظری خاص به زن و جایگاه اجتماعی او در جامعه پرداخته اند. در آثار نویسندگان مزبور، زن نقشهای گوناگونی در جامعه میپذیرد. گاهی حالت منفعلانه در پیش گرفته و در برابر جبر مشکلات سر خم میکند و گاهی در صدد دستیابی به تعالی و کمال، از موانع و مشکلات جامعه عبور میکند.

روش مطالعه

روش گردآوری اطلاعات مقاله حاضر، مطالعه کتابخانه ای و استفاده از ابزار فیش برداری بوده و شیوه نگارش و پرداختن اطلاعات توصیفی-تحلیلی است. جامعه آماری شامل رمان اهل غرق اثر منیرو روانی پور، رمان طوبا و معنای شب، و زنان بدون مردان نوشته شهرنوش پارسی پور، خانه ادریسیها نوشته غزاله علیزاده و رمانهای اتفاق و آخرین روز نوشته گلی ترقی میباشد.

یافته ها

از مضامین مهم در رابطه با زن و نقش اجتماعی او در داستانها، مسایلی چون مردسالاری، روزمرگی، عشق و احساسات زنانه، و تلاش برای هویت یابی است. هر یک از این مسایل آبشخور و عوامل شکلگیری و چگونگی جریان زندگی زنان است.

نتیجه گیری

دیدگاه نویسندگان زن معاصر در رابطه با نقش و جایگاه زنان در جامعه بیانگر آن است که با وجود تفاوتهای آشکار، اشتراکات عمده ای در نوع نگرش آنها به این موضوع وجود دارد. این امر علاوه بر جنسیت آنها، از عواملی مانند شرایط محیطی و جغرافیایی، سطح دانش، سنتها و باورها، و نظام حاکم بر جامعه نشیت گرفته و تاثیر بسزایی در خلق شخصیتهای زن توسط نویسندگان داشته است.

زبان:
فارسی
صفحات:
23 تا 41
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2659608 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!