بررسی اثر 8 هفته تمرین مقاومتی بر سطوح پروتئین های P53 و Nrf2 بافت کلیه در موش های صحرایی دیابتی همراه با سندروم ترک مرفین

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

اثر تمرین ورزشی بر بافت کلیه در شرایط دیابت همراه با سندروم ترک مرفین نامشخص است. هدف این مطالعه بررسی اثر 8 هفته تمرین مقاومتی بر سطوح پروتیین های P53 و  Nrf2بافت کلیه در موش های صحرایی نر دیابتی همراه با سندروم ترک مرفین است.

روش بررسی

در این مطالعه تجربی از 32 سر موش صحرایی نژاد ویستار استفاده شد. پس از القا دیابت، بر اساس وزن به صورت تصادفی به 4 گروه 8 تایی شامل: دیابت، دیابت مرفین، دیابت + تمرین مقاومتی و دیابت مرفین + تمرین مقاومتی تقسیم شدند. جهت ایجاد وابستگی به مرفین از روش خوراکی به مدت 21 روز استفاده شد. پروتکل تمرین مقاومتی به مدت 8 هفته اجرا گردید. در پایان، همه موش ها بی هوش، کشته و بافت برداری انجام شد. سطوح پروتیین متغیرهای این پژوهش توسط کیت های الایزا اندازه گیری شدند. داده ها با استفاده از روش آنالیز واریانس یک راهه و تست تعقیبی توکی با کمک نرم افزار version 16   SPSS در سطح معنی داری 0/05≤p تجزیه تحلیل شدند.

نتایج

تمرین مقاومتی باعث کاهش معنادار P53 در گروه های دیابت + تمرین مقاومتی (0/006=P) در مقایسه با گروه دیابت و دیابت مرفین + تمرین مقاومتی (0/012=P) در مقایسه با گروه دیابت مرفین شد. هم چنین کاهش معنادار Nrf2 در گروه دیابت مرفین + تمرین مقاومتی (0/013=P) در مقایسه با گروه دیابت مرفین مشاهده گردید.

نتیجه گیری

تمرین مقاومتی احتمالا با کاهش پروتیین P53 موجب تقلیل آسیب بافت کلیه در رت های دیابتی و دیابتی همراه با سندروم ترک شده است که نشان دهنده اثر محافظتی تمرین مقاومتی بر بافت کلیه در شرایط پاتولوژیک است.

زبان:
فارسی
صفحات:
7144 تا 7155
لینک کوتاه:
magiran.com/p2669512 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!