مقایسه ی اثربخشی راهبردهای استراحتی کشش و رهاسازی بافتی بر شدت درد، خستگی و کیفیت زندگی کارکنان مبتلا به گردن درد مزمن غیراختصاصی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف

 یکی از اختلالات شایع اسکلتی عضلانی که تاثیر زیادی بر کیفیت زندگی، سلامت و بازده کاری افراد می گذارد، گردن درد مزمن است. هزینه های سنگین درمان های دارویی و جست وجوی راهکارهای درمانی ساده و کم هزینه امری اجتناب ناپذیر است. تکنیک های کشش و رهاسازی بافتی از راهکارهای موثر در اصلاح اختلالات اسکلتی عضلانی هستند. در این مطالعه، سعی شد که اثربخشی آن ها در کنترل درد و بهبود عملکرد کارکنان مبتلا به گردن درد مزمن غیراختصاصی بررسی شود.

روش کار

 در این مطالعه ی نیمه تجربی با گروه های موازی و طرح پیش آزمون پس آزمون، 39 کارمند مبتلا به گردن درد مزمن غیراختصاصی با میانگین سنی 25 تا 45 سال، به روش غیرتصادفی و دردسترس، از بین کارمندان پشت میزنشین انتخاب شدند. افراد به طور تصادفی در سه گروه کشش، رهاسازی و کنترل تخصیص یافتند و به مدت شش هفته، مداخلات را دریافت کردند. در ابتدا و پس از شش هفته، شدت درد با معیار دیداری، خستگی کیفی با پرسش نامه ی خستگی چندبعدی و کیفیت زندگی با استفاده از پرسش نامه ی SF-36 بررسی شد. برای مقایسه ی میانگین ها از آنالیز کواریانس یک راهه استفاده و سطح معناداری 0/05 در نظر گرفته شد.

یافته ها

 مقایسه های درون گروهی نشان داد که شدت درد، کیفیت زندگی و خستگی در هر دو گروه مداخله، به طور معناداری بهبود یافته است (0/05P<). تمرینات کششی و رهاسازی، هر دو بر بهبود متغیرها تاثیر معناداری داشتند (0/05P<)؛ اما برتری با گروه تمرینات رهاسازی بود.

نتیجه گیری

 شش هفته تکنیک رهاسازی و کشش در بیماران دچار به گردن درد مزمن غیراختصاصی، باعث کاهش درد و کاهش خستگی و افزایش کیفیت زندگی آن ها می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 12
لینک کوتاه:
magiran.com/p2683820 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!