تحلیل نقش میانجی هوش اخلاقی در رابطه سبک رهبری و نگرش به تغییر مدیران هیات های ورزشی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

 سبک های رهبری یکی از عوامل پیشرو در ایجاد تغییرات مثبت در سازمان ها است و هوش اخلاقی نقش بزرگی در موقعیت سازمان ایفا می کند؛ لذا تحقیق حاضر با هدف تحلیل نقش میانجی هوش اخلاقی در رابطه بین سبک رهبری و نگرش به تغییر انجام شده است.

روش

 روش به کار گرفته شده در این تحقیق از نظر اجرا و استراتژی از نوع همبستگی و به طور مشخص مبتنی بر مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این تحقیق شامل تمامی مدیران هیات های ورزشی استان البرز بوده است که بنا بر آمار اعلام شده از طریق اداره کل ورزش و جوانان استان البرز (336N=) بوده است. طبق جدول مورگان تعداد نمونه آماری برابر با 179 نفر بود که به صورت تصادفی ساده از میان جامعه آماری انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه استاندارد سبک رهبری هرسی و بلانچارد (Hersey & Blanchard) (1999 م.) و نگرش نسبت به تغییر یونگ (2004 م.) و جهت بررسی هوش اخلاقی از پرسشنامه استاندارد لنیک و کیل (Lennick & Kiel) (2011 م.) استفاده شد و با به کارگیری نرم افزار های آماری (SPSS 24 و Smart PLS 2) به تجزیه و تحلیل داده ها پرداخته شد.

ملاحظات اخلاقی: 

پیش از شروع کار پاسخ دهندگان (داوطلب) از موضوع و روش اجرای مطالعه مطلع شدند و رضایتنامه شفاهی کسب گردید و اطمینان از محرمانه بودن به شرکت کنندگان داده شد.

یافته ها

 نتایج نشان داد که متغیر سبک رهبری به میزان 657/0بر متغیر نگرش نسبت به تغییر مدیران هیات های ورزشی استان البرز اثر دارد. همچنین متغیر سبک رهبری به میزان 568/0 بر متغیر هوش اخلاقی مدیران هیات های ورزشی استان البرز اثر دارد. متغیر هوش اخلاقی نیز به میزان 593/0 بر متغیر نگرش نسبت به تغییر مدیران هیات های ورزشی استان البرز اثر دارد. در این مطالعه، مقدار VAF برای متغیر میانجی هوش اخلاقی برابر با 338/0 محاسبه شد که این بدان معناست که 8/33 درصد از کل اثرات سبک رهبری و نگرش نسبت به تغییر مدیران هیات های ورزشی استان البرز از طریق متغیر میانجی تبیین می شود.

نتیجه گیری

 نتایج تحقیق نشان داد هوش اخلاقی با نگرش نسبت به تغییر و سبک رهبری ارتباط دارد، به علاوه هوش اخلاقی موجب افزایش تعهد و مسیولیت پذیری بیشتر مدیران شده به بهبود کارایی فردی و گروهی می انجامد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
39
لینک کوتاه:
magiran.com/p2692058 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!