طراحی و تبیین مدلی از تجاری سازی دستاوردهای پژوهشی علوم انسانی با رویکردی آمیخته

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

تجاری سازی پژوهش ها در دانشگاه ها می تواند علاوه بر فراهم آوردن سرمایه گذاری در فناوری های بهتر پیشرفته تر برای پژوهشگران و موسسات عرضه کننده ی دانش، به توسعه یافتگی کشور نیز کمک شایانی نماید.

روش

تحقیق حاضر بر اساس نتیجه توسعه ای و کاربردی بر اساس هدف، توصیفی و از حیث نحوه گردآوری و تحلیل داده ها ترکیبی است. جامعه آماری پژوهش در گروه اول، خبرگانی هستند که به لحاظ علمی بر حوزه های تجاری سازی پژوهش تسلط داشته اند. حجم نمونه پژوهش در بخش کیفی پس از مصاحبه با نفر سیزدهم، اشباع نظری حاصل شد. گروه دوم پژوهش شامل کلیه اعضای هییت علمی دانشگاه علامه طباطبایی می باشند. حجم نمونه در بخش کمی 100 نفر از اعضای هییت علمی دانشگاه علامه طباطبایی استفاده شد؛ داده های موردنیاز این پژوهش با استفاده از مصاحبه های عمیق، باز و نیمه ساختاریافته در بخش کیفی و پرسشنامه در بخش کمی جمع آوری شده اند. روش پژوهش مورداستفاده در این رساله بنا به ماهیت اکتشافی آن، تحلیل مضمون بوده است. در این مطالعه، برای تجزیه وتحلیل متغیرهای جمعیتی از نرم افزار SPSS استفاده شده است. جهت تحلیل یافته ها و آزمودن مدل تحقیق، از روش حداقل مربعات جزیی (PLS) استفاده شده است؛

یافته ها

با مطالعه داده ها و اطلاعات استخراج شده درنهایت، 337 کد باز (مفهوم اولیه)، 154 مضمون پایه، 29 مضمون سازمان دهنده و 7 مضمون فراگیر شناسایی شدند که مضامین فراگیر (مولفه های اصلی) عبارت اند از: اقدامات زیرساختی، ثروت افزایی، ریشه یابی، نتیجه گرایی، دانش محوری، تسهیل در کار، جامعیت و مانعیت. یافته های حاصل از برازش کلی مدل و حاصل شدن 62/0 نشان از برازش کلی قوی مدل استخراجی دارد.

نتایج

نتایج این پژوهش می تواند نقش مهمی در توسعه کشور، به ثمر نشستن ایده های برتر و نیز کارآفرینی دانشگاهی دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
227 تا 250
لینک کوتاه:
magiran.com/p2694299 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!