بررسی میزان آمادگی دانشجویان جهت آموزش های بین حرفه ای در دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف

آموزش بین حرفه ای با ایجاد تعاملات موثر باعث شکل گیری هویت بین حرفه ای می شود. هدف پژوهش حاضر تعیین میزان آمادگی دانشجویان علوم پزشکی بوشهر برای آموزش بین حرفه ای است.

مواد و روش ها

این مطالعه از نوع توصیفی-تحلیلی و مقطعی بوده و نمونه مورد بررسی شامل 342 نفر از دانشجویان دانشکده های پزشکی، پرستاری، پیراپزشکی، دندانپزشکی و بهداشت و تغذیه دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بودند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه استاندارد مطالعه یمانی و همکاران بود. داده ها با نرم افزار Spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در ادامه جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی شامل میانگین و انحراف معیار و آمار تحلیلی شامل تی تست، آنالیز واریانس یک طرفه و آزمون همبستگی پیرسون استفاده شد.

یافته ها

میانگین سن دانشجویان 48/2±64/21 و در این میان 68 درصد دختر و 32 درصد پسر بودند. 5/58% مقطع کارشناسی، 9/31 % مقطع دکترای عمومی بودند. 4/85% از دانشجویان در خوابگاه های دانشجویی سکونت داشتند. میانگین نمره کلی دیدگاه دانشجویان 01/7± 09/72 بود و بیش ترین نمره مربوط به گویه «یادگیری اشتراکی فراگیران رشته های مختلف در نهایت به نفع بیماران برای رفع مشکلاتشان می باشد» بود و کم ترین نمره به گویه« یادگیری اشتراکی به من کمک می کند تا محدودیت های خود را بشناسم» اختصاص داشت. بین دیدگاه دانشجویان و جنسیت ارتباط معنی داری وجود داشت (004/0=p-value). به طوری که میانگین نمره دیدگاه دانشجویان دختر برای آموزش بین حرفه ای بیش تر بود. اما رابطه ای بین دیدگاه دانشجویان و مقطع تحصیلی، دانشکده و سکونت آنان وجود نداشت.

نتیجه گیری

با توجه به آمادگی بالاتر از متوسط دانشجویان برای آموزش بین حرفه ای، پیشنهاد می گردد سیاستگذاران و تصمیم گیرندگان، برنامه های آموزشی هم سو با آموزش بین حرفه ای و کار تیمی جهت تعاملات موثر طراحی نمایند.

زبان:
فارسی
صفحات:
14 تا 27
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2705814 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!