بررسی انواع صحنه پردازی ها در فیلم مسافران بهرام بیضایی بر اساس استعاره مفهومی
نویسنده:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
جستار حاضر می کوشد با استفاده از روش توصیفی - تحلیلی و با تمرکز بر معانی استعاری عناصری از میزانسن چون ترکیب بندی و چیدمان، تصویرسازی و ژست، حرکت، کنش و عناصری چون نورپردازی صحنه یا نقش دکور در طراحی میزانسن صحنه در فیلم «مسافران» بهرام بیضایی بپردازد. نتایج تحقیق نشان می دهد تجربه تصویری باعث به وجود آمدن طرح واره های «تصوری» در نظام مفهومی انسان می شود؛ به عبارت دیگر، طرح واره های تصویری از تجربه های حسی- ادراکی بشر و از تعامل های او با جهان خارج یا به تعبیری تجربه های جسم یافته او نشئت می گیرند که در فیلم مسافران برای مفهوم سازی «زندگی و مرگ» استفاده شده است. در اثر حاضر، مفهوم سازی های استعاری فیلم مسافران و مجازهای مفهومی مربوطه به صورت مستقیم و غیرمستقیم به درون مایه اصلی اثر یعنی سیاهی و تاریکی به مفهوم سوگ و نور و روشنایی به معنای زندگی برمی گردد. در حقیقت در این فیلم غم به مثابه تاریکی، رابطه عاطفی به مثابه ماده خوراکی، مرگ و جاده به مثابه دوری به صورت تک وجهی بازنمایی شده اند. در تمامی این استعاره های تک وجهی صرفا از نشانه های تصویری برای بازنمایی استفاده شده است. برخی دیگر از استعاره ها نیز همچون انسان به مثابه گیاه، دل به مثابه شی، سوگ به مثابه مکان یا ظرف، جاده به مثابه انسان، اشیا به مثابه موجودات زنده و برخی مفاهیم انتزاعی به مثابه موجود هستومند بازنمایی شده اند. برای صورت بندی این استعاره ها هم از ترکیب نشانه های شنیداری چون موسیقی، نوشتاری و تصویری استفاده شده است.
کلیدواژگان:
زبان:
فارسی
صفحات:
133 تا 157
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2719830
مقالات دیگری از این نویسنده (گان)
-
بررسی تاثیر جنسیت بر سبک داستان نویسی رمان های پرنده من، از شیطان آموخت و سوزاند، سرخی تو از من و بی بی شهرزاد با اتکا بر نظریه سارا میلز
، حسن اکبری*
نشریه مطالعات زبانی و بلاغی، پاییز 1403 -
تحلیل پساپد ید ارشناسانه تاثیر حس زمان بر شاخص های اجتماعپذیری فضاهای باز عمومی (نمونه موردی: میدان کوه سنگی مشهد)
شادی ضیایی، احمد میرزاکوچک خوشنویس*، سعید پیری، مهناز محمودی زرندی
نشریه گردشگری فرهنگ، زمستان 1402