به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « بهرام بیضایی » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «بهرام بیضایی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • فاطمه رنجبر*
    جستار حاضر می کوشد با استفاده از روش توصیفی - تحلیلی و با تمرکز بر معانی استعاری عناصری از میزانسن چون ترکیب بندی و چیدمان، تصویرسازی و ژست، حرکت، کنش و عناصری چون نورپردازی صحنه یا نقش دکور در طراحی میزانسن صحنه در فیلم «مسافران» بهرام بیضایی بپردازد. نتایج تحقیق نشان می دهد تجربه تصویری باعث به وجود آمدن طرح واره های «تصوری» در نظام مفهومی انسان می شود؛ به عبارت دیگر، طرح واره های تصویری از تجربه های حسی- ادراکی بشر و از تعامل های او با جهان خارج یا به تعبیری تجربه های جسم یافته او نشئت می گیرند که در فیلم مسافران برای مفهوم سازی «زندگی و مرگ» استفاده شده است. در اثر حاضر، مفهوم سازی های استعاری فیلم مسافران و مجازهای مفهومی مربوطه به صورت مستقیم و غیرمستقیم به درون مایه اصلی اثر یعنی سیاهی و تاریکی به مفهوم سوگ و نور و روشنایی به معنای زندگی برمی گردد. در حقیقت در این فیلم غم به مثابه تاریکی، رابطه عاطفی به مثابه ماده خوراکی، مرگ و جاده به مثابه دوری به صورت تک وجهی بازنمایی شده اند. در تمامی این استعاره های تک وجهی صرفا از نشانه های تصویری برای بازنمایی استفاده شده است. برخی دیگر از استعاره ها نیز همچون انسان به مثابه گیاه، دل به مثابه شی، سوگ به مثابه مکان یا ظرف، جاده به مثابه انسان، اشیا به مثابه موجودات زنده و برخی مفاهیم انتزاعی به مثابه موجود هستومند بازنمایی شده اند. برای صورت بندی این استعاره ها هم از ترکیب نشانه های شنیداری چون موسیقی، نوشتاری و تصویری استفاده شده است.
    کلید واژگان: استعاره مفهومی, فیلم سینمایی مسافران, صحنه پردازی, بهرام بیضایی}
    Fatemeh Ranjbar *
    The present research tries to use the descriptive-analytical method and focusing on the metaphorical meanings of elements of mise-en-scene such as composition and arrangement, illustration and gesture, movement, action and elements such as stage lighting or the role of decor in the design of the scene mise-en-scene in the movie "Passengers" by Bahram Bayzaei. to pay The results of the research show that visual experience creates "imaginary" schemas in the human conceptual system; In other words, image schemas originate from human's sensory-perceptual experiences and his interactions with the outside world, or in other words, his embodied experiences, which are used in the movie Passengers to conceptualize "life and death". In the present work, the metaphorical conceptualizations of the film Passengers and the related concepts directly and indirectly go back to the main theme of the work, i.e. blackness and darkness, meaning mourning, and light and brightness meaning life. In fact, in this film, sadness as darkness, emotional relationship as food, death and the road as distance are represented in a one-dimensional way. In all these one-way metaphors, only visual signs are used for representation. Some other metaphors are also represented as human being as a plant, heart as an object, grief as a place or container, road as a human being, objects as living beings and some abstract concepts as physical beings. A combination of auditory signs such as music, writing and visuals have been used to formulate these metaphors.
    Keywords: Conceptual Metaphor, Passengers movie, staging, Bahram Beizai}
  • شیرزاد طایفی*، کورش سلمان نصر

    کشف و دریافت معنای آثار ادبی، همواره مورد توجه منتقدان این عرصه بوده است؛ اما آنچه در این میان اهمیت دارد، به کارگیری رویکردی روشمند برای دستیابی به معانی پنهان در لایه های مختلف متن است. رویکرد ترامتنی، ازجمله دستگاه های نظری کل نگر در میان نظریه های ادبی به شمار می آید که از طریق آن، لایه های معنایی پنهان را می توان کشف کرد. البته این دستگاه نظری در حوزه معناشناختی، صورت بندی دقیقی ندارد؛ با این حال، عناصر آن در نگاهی کل نگر، ظرفیت های معناشناختی خاصی را در محور های هم نشینی و جانشینی معنایی از خود بروز می دهند که تاکنون مورد بررسی قرار نگرفته است؛ مثلا بیش متن، بینامتن و فرامتن روی محور جانشینی معنایی عمل می کنند، پیرامتن روی محور هم نشینی معنایی عمل می کند و سر متن هم روی محور هم نشینی معنایی و هم روی محور جانشینی معنایی عمل می کند. برهم کنش این عناصر نیز به کشف معنای کلی از متن می انجامد؛ از این رو، در پژوهش پیش رو با توجه به دیدگاه تازه «معنایابی ترامتنی» کوشیده ایم ضمن بهره گیری از روش تحلیل کیفی و کمی، با تکیه بر مطالعات کتابخانه ای و اسنادی و کاربست نظریه های ترامتنیت و معنی شناسی، به تحلیل نمایشنامه «کارنامه بندار بیدخش» بهرام بیضایی بپردازیم و ضمن صورت بندی دستگاه نظری تازه، معنای پنهان در لایه های این نمایشنامه را نشان دهیم. نتایج حاصل از این تحلیل نشان می دهد که بیضایی با جانشین سازی و هم نشین سازی عناصر ترامتنی، معنا را به مخاطب انتقال می دهد و معنایابی ترامتنی، دستگاه نظری کارآمدی برای تحلیل این اثر است.

    کلید واژگان: نمایشنامه, بهرام بیضایی, کارنامه بندار بیدخش, معنایابی ترامتنی, هم نشینی معنایی, جانشینی معنایی}
    Shirzad Tayefi *, Kourosh Salman Nasr

    Exploring the meaning of literary works has always been the focus of critics in this field, but the crucial issue is the use of a methodical approach to reach the hidden meanings in different layers of the text. The transtextual approach is a holistic apparatus among literary theories, through which hidden layers of meaning can be discovered. This theory does not have a precise formulation in semantics. However, its elements, from a holistic viewpoint, show special semantic capacities in the syntagmatic and paradigmatic axis of semantic, which have not been investigated so far. For example, hypertext, intertext and metatext work on the paradigmatic axis of semantic. Paratext works on the syntagmatic axis of semantic and architext works both on the syntagmatic and paradigmatic axis of semantic. As such, the interaction of these elements leads to discovering the overall meaning of the text. Therefore, in this research, according to the new perspective of "Transtexual interpretation, it is aimed to analyze y Testament of Bondar Bidakhsh, using qualitative and quantitative analytical methods and relying on library and documentary studies. By applying the theories of transtextuality and semantics to the play, we both seek to formulate a new theoretical apparatus and show the hidden layers of meaning in this play. The results of this analysis show that Beyzaei conveys meaning to the audience through paradigmatic and syntagmatic transtextual elements and transtexual interpretation is an efficient theoretical apparatus to analyze this work.

    Keywords: play, Bahram Beyzaei, Testament of Bondar Bidakhsh, Transtexual interpretation, Semantic syntagmatic, Semantic paradigmatic}
  • شیرزاد طایفی*، کورش سلمان نصر
    بهرام بیضایی هنرمندی است که در برخی از آثار او عرفان ایرانی، نمودهایی دارد که البته به نظر می رسد عرفان در آثار وی، نمودی از خیال اندیشی ایرانی است و سیاست، زیرساخت اصلی این گونه آثار او به شمار می رود. اندیشمندان ایرانی، رویکردهای متفاوتی نسبت به عرفان دارند. آنان سه وجه: 1. نفی ارتباط بین عرفان و سیاست 2. تاثیر مثبت عرفان بر سیاست مطابق دیدگاه های جهان مدرن 3. پیوند عرفان اسلامی با اندیشه های سیاسی را معرفی کرده اند که نشان از نسبت عرفان و سیاست دارد. نمود هنری سیاست از طریق خیال اندیشی عرفانی با توجه به ساحت متناقض نمای این دو موضوع، کاری بس دشوار است؛ اما بهرام بیضایی، عارف خاص خود را در هیئت فردی سیاسی به تصویر کشیده است. در پژوهش پیش رو کوشیده ایم به روش تحلیل محتوا و با تکیه بر مطالعه کتابخانه ای و اسنادی و کاربست چارچوب های نظری موجود در عرفان ایرانی- اسلامی، به خصوص اسفار اربعه ملاصدرا و نیز رویکرد ویتفوگل به استبداد شرقی، متن فیلمنامه «روز واقعه» را به عنوان مطالعه موردی تحلیل کنیم. نتایج پژوهش، بیانگر آن است که بهرام بیضایی در این اثر نمایشی با بهره گیری از عرفان و اسطوره، سلوک عارف را در پیوند با اقتصاد آبسالار شرق نشان داده است و شخصیت عارف در این اثر، وجه سیاسی غالب دارد. همچنین اسفار اربعه شبلی و گذر از هفت خان عرفانی، در واقع دستمایه ای برای آگاهی سیاسی و روشنگری در جامعه است.
    کلید واژگان: فیلمنامه, بهرام بیضایی, روز واقعه, عرفان, سیاست, ملاصدرا, ویتفوگل}
    Shirzad Tayefi *, Kourosh Salman Nasr
    Bahram Beyzaei is an artist (author) who has some manifestation of Iranian mysticism in some of his work. However, it seems that mysticism in his works is a manifestation of Iranian imagination and Politics is the main content them. Iranian philosophers have different approaches to mysticism. They have three aspects: 1. Negation of the connection between mysticism and politics 2. The positive influence of mysticism on politics according to the views of the modern world 3. the link between Islamic mysticism and political ideas, which shows the relationship between mysticism and politics. The artistic manifestation of politics through mystical imagination is quite complicated considering the contradictory nature of these two issues; but Bahram Beyzaei has depicted his own mystic in the political individual representation. In this research, we have tried to use the method of content analysis, relying on the study of library and documents and the application of theoretical frameworks in Iranian-Islamic mysticism especially Mulla Sadra's Four Journeys and Wittfogel's approach to Oriental Despotism, analyze the text of the script "The Fateful Day" as a case study. The results of the research show that Bahram Beyzaei has shown the behavior of a mystic in this dramatic work by using mysticism and myth in connection with the watershed economy of the East. And the character of Aref in this work has a dominant political aspect. Also, the four Journeys of Shibli and passing through mystical seven labours are actually a tool for political awareness and enlightenment in the society.
    Keywords: Screenplay, Bahram Beyzaei, The Fateful Day, Politics, Mysticism, Mulla Sadra, Wittfogel}
  • شهین حقیقی*، زهرا حسینی

    بهرام بیضایی، فیلم نامه و نمایش نامه نویس، کارگردان، مترجم و نویسنده نام آشنای ایرانی است که در نگارش شمار فراوانی از آثار خود، به اسطوره و تاریخ، توجهی ویژه نشان داده است. از این رو، زبان و بیان و دیگر عناصر روایت های او به مکتب کلاسیسیسم که آبشخور و منبع الهام آن به طور عمده برگرفته از داستان ها و اساطیر کهن است، بسیار نزدیک است. در پژوهش پیش رو، نمایش نامه های بیضایی از دید انطباق آن ها با مکتب کلاسیسیسم، بررسی شده است؛ هرچند این مکتب نیز مانند دیگر مکاتب ادبی و فکری و فلسفی، ره آورد مغرب زمین است، برخی از آثار نمایشی بیضایی را می توان منطبق با اصول مکتب یادشده ارزیابی کرد؛ اصولی همچون تقلید از قدما، تقلید از طبیعت انسانی، بازآفرینی جهان کهن، خردگرایی، آموزندگی و خوشایندی، وضوح و روشنی و ایجاز، برازندگی، حقیقت مانندی، جهان شمولی، پرهیز از امور پست و منحط، هیجان انگیزی و... را در برخی از آثار نمایشی او می توان یافت. با این حال، فضا، زمان، مکان، منبع الهام و دیگر عناصر آن ها به طور کامل بومی و ایرانی بوده است.

    کلید واژگان: بهرام بیضایی, نمایش نامه, مکتب های ادبی, مکتب کلاسیسیسم}
    Shahin Haghighi *, Zahra Hosseini

    Bahram Beizaei is a scriptwriter, playwright, director, translator and famous Iranian writer who has paid great attention to myths and history in many of his works. Hence, the language and expression, and other elements of his narratives, are very close to the classical school, whose  source of inspiration is mainly taken from ancient stories and myths. In the present study, Beizaei's plays have been examined for their compatibility with classical school. Although this school, like other literary, intellectual, and philosophical schools, is originated in the West, some of Beizaei’s  dramatic works can be evaluated in accordance with the principles of the mentioned school; Principles such as imitating the ancients, imitating human nature, recreating the ancient world, rationalism, instructiveness  and pleasance , clarity and conciseness, elegance, truthfulness, universality, avoiding despicable,  decadent, and exciting  issues, etc., can be found in some of his dramatic works. However, atmosphere, time, space and source of inspiration and other elements were completely indigenous and Iranian.

    Keywords: Bahram Beizaei, plays, Literary Schools, Classicism}
  • بهروز عوض پور، الهام ابراهیمی ناغانی*

    پژوهش پیش رو به روش توصیفی تحلیلی، بر آن است تا روش نقد اسطوره ای ژیلبر دوران را بر آثار نمایشی بهرام بیضایی (نمایشنامه و فیلمنامه) اعمال نماید و از این مسیر به اسطوره سنجی نویسنده یا الگوی اسطوره ای پس پشت این آثار نایل آید. این مهم از مسیر فرایند سه گانه اسطوره شناسی، با تکیه بر متن و تدقیق در مهم ترین اثر هنرمند و تشخیص خرده اسطوره کانونی آثار وی به انجام رسید. روان سنجی با تکیه توامان بر متن و فرامتن (ردیابی خرده اسطوره یافت شده در دیگر آثار نویسنده، زندگی شخصی حرفه ای هنرمند و تشخیص عقده شخصی نویسنده) و کنار هم گذاری مجموعه یافته ها، به کشف اسطوره شخصی و فراشخصی هنرمند نایل می شود. یافته های پژوهش حاکی از آن است که خرده اسطوره کانونی آثار بیضایی عبارت است از: برخوانی گذشته برای ساخت آینده، ستیز با ستم و جهل و هر آنچه مانع باروری مام میهن باشد، و در صورت لزوم قربان شدن برای نیل به این باروری و بر همین سیاق، زندگی در برابر مرگ، و زنانگی در حکم منشا زندگی. عقده شخصی وی نیز تثبیت شدگی و توقف در گذار از ساحت خیالی به ساحت نمادین ژاک لکان و اسطوره شخصی او ایزدبانو آناهیتا است.

    کلید واژگان: روان اسطوره شناسی, نقد اسطوره ای, ژیلبر دوران, اسطوره سنجی, بهرام بیضایی}
    Behrouz Avazpour, Elham Ebrahiminaqani *

    The present research aims to apply Gilbert Durand's mythological criticism to Bahram Beyzai's dramatic works, including playwrights and screenplays, in order to uncover the underlying mythological pattern. The task was accomplished by utilizing the method of mythological analysis. It involved carefully studying the author's significant work, and identifying the principal sub-myth present in his works. In addition to analyzing the text and metatext (such as exploring the sub-myth present in other works by the author, studying his personal-professional life, and assessing his personal complex), a psychometric approach was employed to uncover his personal and extra-personal myth. The findings of the research indicate that the principal sub-myth in Beyzai's works revolves around several key themes: studying the past to shape the future, battling against oppression and ignorance that hinder the growth of the homeland's fertility, and being willing to sacrifice oneself if necessary to achieve this fertility. Furthermore, the priority of life over death and femininity as the source of life are significant aspects of this sub-myth. Beyzai's personal complex, described in the language of Jacques Lacan, involves a fixated state and difficulties transitioning from the imaginary to the symbolic realm. Lastly, his personal myth can be associated with the goddess Anahita.

    Keywords: Psychomythology, Mythological Criticism, Gilbert Durand, Bahram Beyzai}
  • محمد (بردیا) علی زاده ذوالبین، اسماعیل نجار*، بهروز محمودی بختیاری
    روایت شناسی درام از زمینه های مطالعاتی چالش برانگیز در سالیان اخیر بوده است. نظریه پردازانی چون برایان ریچاردسون و آنسگر نونینگ تلاش کردند روایت شناسی را از حصار چارچوب داستانی مرسوم خارج کنند و به تشریح روایت شناسی درام بپردازند. همسو با این نظریه پردازان، مونیکا فلودرنیک با استفاده از مفاهیم مربوط به روایت شناسی ساختارگرا امکانی را فراهم آورد تا تمهیدات روایی موجود در نمایشنامه ها در چارچوب منظم تری قابل تحلیل و تفسیر شوند. نوع تحلیل فلودرنیک از راوی ها و دیالوگ ها گامی تاثیرگذار در بسط روایت شناسی درام بوده است. پژوهشگران در این مقاله نمایشنامه «مجلس قربانی سنمار» را از منظر روایت شناسی فلودرنیک تحلیل و بررسی کرده اند تا هم ساختار روایی این نمایشنامه را شرح دهند و هم چگونگی کارکرد نظریات فلودرنیک را در عمل مشخص کنند. شاخص هایی چون نوع راوی، مدل های بیانی، معرفی شخصیت ها، شیوه استفاده از مجاز، مکان نمایشی، فضا/زمان و در نهایت شیوه بازنمایی سخن، که فلودرنیک بر روی آن ها به عنوان شاخصه های روایتمندی تاکید دارد، به روشنی در این نمایشنامه قابل شناسایی و تحلیل هستند. رویکرد نظری فلودرنیک به پژوهشگران کمک کرده است تا با ابعادی از شیوه روایت بیضایی آشنا شوند که پیشتر کمتر به آن پرداخته شده است.
    کلید واژگان: روایت شناسی, بهرام بیضایی, مجلس قربانی سنمار, درام, مونیکا فلودرنیک}
    Mohammad (Bardia) Alizadeh Zolbin, Esmaeil Najar *, Behrooz Mahmoodi-Bakhtiari
    The Narratology of Drama has been one of the challenging topics of study in preceding years. Theorists like Brian Richardson and Ansgar Nunning, by publishing multiple books and papers about narratology of drama, attempted to detach the narratology from the restrictions of fiction. Along with Richardson and Nunning, Monika Fludernik used structural narrative concepts to establish an approach that highlights narrative possibilities in playscripts. Fludernik’s propositions, her analysis of dialogues and exploring the roles of different narrators in plays, has been a huge step towards narratology of drama. Researchers in this article will study and analyze Majles-e Ghorbani-e Senemmar by employing Fludernik’s approach in order to explain the narrative structure of this play and to illustrate the practical functions of Fludernik’s approc. Majles-e Ghorbani-e Senemmar is one of those plays with a narrator as a personage narrating the story for the audience. Types of narrators, presentational models of narrating, types of character introductions, use of metonymy, setting, time\space, and finally different types of representation of speech, are characteristics that Fludernik emphasizes on as categories of narrativity. These elements can be traced and explored in the aforementioned play by Bahram Beyzaei. Fludernik’s approach helps us to discover fresh aspects of Beyzaei’s oeuvre that have been overlooked since now.
    Keywords: Narratology, Bahram Beyzaei, Majles-e Ghorbani-e Senemmar, Drama, Monika Fludernik}
  • محمد صبری*، اکبر شایان سرشت

    شاهنامه به عنوان اثری بزرگ در حوزه ادبیات حماسی شرق، ظرفیت های زیادی برای تبدیل شدن به متن نمایشی دارد. این امکان البته نیازمند شناخت این متن و هم چنین آگاهی نسبت به نمایش شرق است. بهرام بیضایی به عنوان نویسنده ای مطرح در زمینه ادبیات نمایشی و با اتکا بر دانش و آگاهی خود در خصوص روایت شرقی و نمایش شرقی، توجه ویژه ای به روایات شاهنامه و تبدیل آن ها به متن نمایشی دارد. در این پژوهش چهار اثر از وی با نام های «اژدهاک»، «شب هزارویکم»، «سهراب کشی» و «سیاوش خوانی» که همگی بر اساس روایتی از شاهنامه به نگارش درآمده اند، بررسی شده است. در این بررسی، شگردهایی که بیضایی برای نمایشی کردن روایات اولیه از آن ها بهره برده، تبیین شده و هر یک با ذکر نمونه هایی مورد تحلیل قرار گرفته است. نتایج حاصل از پژوهش نشان می دهد که بیضایی برای نمایشی کردن روایات شاهنامه، توجه شایانی به ابزار نمایش های شرقی، از جمله نقالی و تعزیه داشته و علاوه بر آن، با استفاده از شگردهایی چون شخصیت پردازی، کشمکش، مونولوگ و همچنین ابزار نمایش متادرام، از جمله نمایش درنمایش، فاصله گذاری و... به نمایشی کردن روایات اولیه پرداخته است.

    کلید واژگان: بهرام بیضایی, شاهنامه, اقتباس, نمایشی کردن, نمایش شرقی, نمایشنامه, فیلمنامه}
    Mohammad Sabri *, Akbar Shayanseresht

    Shahnameh, as a great work in the field of Eastern epic literature, has a great potential for dramatization. This possibility, of course, requires a knowledge of the original text as well as a knowledge of the Eastern drama. Relying on his knowledge and awareness of Eastern narratives and Eastern drama, Bahram Beyzaie, the prominent playwright, pays special attention to the narratives of Shahnameh and their dramatization. The present paper focuses on four of Beyzaie's plays, all of which have been adapted from Shahnameh. More specifically, this descriptive-analytical study explicates the techniques used by Beyzaie in "Azhedahak", "Shab-e-Hezar-o-Yekom", "Sohrabokoshi" and "Siavashkhani" in his dramatization of the original narratives. The results show that in order to dramatize the stories of Shahnameh, Beyzaie has paid much attention to the tools of Eastern drama such as naqqali and tae'ziyeh. In addition, the playwright has deployed elements and techniques such as characterization, conflict, monologue as well as tools of metadrama such as play within the play and distancing in dramatization of the original narratives.

    Keywords: Bahram Beyzaie, Shahnameh, adaptation, dramatization, eastern drama, drama, screenplay}
  • سیده مریم میرحسینی، فاطمه حیدری

    تستخدم کلمه البطل غالبا فی الادب الفارسی بمعناها الکلاسیکی فی القصص الملحمیه والمناهضه للبطل کشخصیه معاکسه للشخصیه الرییسه فی القصه، ویستند السرد علی مواجهه الشخصیات المتعارضه. القی فولفغانغ إیزر، المفکر الالمانی الذی طور نظریه لقراءه النصوص الادبیه فی النصف الثانی من القرن العشرین، نظره خاصه علی عمل الشخصیات وعناصر النص فی السرد، من خلال لفت انتباه القاری إلی الدراسات الادبیه بدلا من الکاتب، وتطرق إلی اسالیب قراءه النص، معتقدا انه مع قراءه مختلفه للعمل الادبی، ستتغیر العناصر الداخلیه للنص ایضا. یسلط هذا البحث الضوء علی مسیره بناء شخصیه البطل والبطل المضاد فی مسرحیه مصرع یزدجرد لبهرام بیضایی معتمدا المنهج الوصفی- التحلیلی. هدفنا فی هذ البحث، هو ان نقوم بدراسه هذا العمل الادبی من منظور تمحور القاری لإیزر، لنری ای شخصیه تعتبر البطل وای شخصیه هی البطل المضاد فی هذاا لعمل الادبی. تظهر نتیجه هذا البحث ان البطل والبطل المضاد من وجهه نظر القاری، لا یتبعان بالضروره معتقدات الکاتب، وجمیع الشخصیات فی العمل یمکن ان تکون محور البطوله او مضادا للبطوله.

    کلید واژگان: البطل, البطل المضاد, بهرام بیضایی, مصرع یزدجرد, ولفغانغ إیزر, نظریه قراءه النص, القارئ المثالی}
    Sayedeh Maryam Mirhosseini, Fatemeh Heidari

    In Persian literature, the word hero is mostly used in its classical sense in epic stories, and the anti-hero is used as the opposite of the main character of the story. And it is the encounter of opposing characters that shapes the narrative. Wolfgang Iser,,a German theorician who developed a theory for reading literary texts in the second half of the twentieth century, took a special look at the action of characters and intra-textual elements in the narrative. By shifting the focus of literary studies from author to reader, he turned to the methods of reading the text and believed that with a different reading of the literary work, the elements within the text would also change. In this descriptive and analytical method, we deal with the features of characters, anti-hero and heroism in the play "Death of Yazdgerd" by Bahram Beizai. Our aim in this study is to look as a perspective of the reader-centered Iser which character considers the hero and which the anti-hero. The results of this study show that the protagonist and the anti-hero paid for the ellipse do not necessarily follow the author's beliefs from the reader's point of view, and all the characters in the work can be of heroism or anti-heroism.

    Keywords: hero, Anti-Hero, Bahram Beizai, Wolfgang Iser, The Death Of Yazdgerd, Reader Response Theory, Ideal Reader}
  • شیرزاد طایفی*، کورش سلمان نصر
    دریافت نگرش های اجتماعی، سیاسی، تاریخی و... در آثار ادبی، یکی از راه های کشف معنا در آن ها است. برای نیل به این هدف، باید با نظریه های سایر حوزه های علوم انسانی آشنا شد. نظریه استبداد شرقی ویتفوگل و دیدگاه های مارکس در ارتباط با مفهوم طبقه در جامعه، از جمله رویکردهایی است که ما را با چگونگی شکل گیری طبقات اجتماعی یاری می رسانند. نظریه استبداد شرقی نشان می دهد چگونه استبداد حاکم بر جوامع آب سالار شرقی، باعث شکل گیری طبقات جامعه می گردد و نظریه مارکس تاثیر مالکیت خصوصی و در نهایت سرمایه داری را بر شکل گیری طبقات در جامعه، توضیح می دهد، که از همین رهگذر می توان به بررسی جوامع، در آثار ادبی پرداخت. بهرام بیضایی یکی از نمایش نامه نویسانی است که طبقات اجتماعی و کشمکش های آن ها در آثار او نمودی عینی دارد و برای درک آثار او، باید با  نگرش های طبقاتی موجود در آثارش آشنا شد؛ از این رو، در پژوهش پیش رو با توجه به دیدگاه طبقاتی ویتفوگل و مارکس، نمایش نامه های شش گانه «سلطان مار»، «آرش»، «اژدهاک»، «بندار بیدخش»، «چهار صندوق»، و «در حضور باد» بیضایی را تحلیل طبقاتی کرده و کوشیده ایم ضمن بهره گیری از روش تحلیل کیفی، با تکیه بر مطالعات کتابخانه ای و اسنادی، و کاربست نظریه های طبقاتی ویتفوگل و مارکس، آثار او را بررسی نماییم. دستاوردهای پژوهش، گویای این است که نمایش نامه های «آرش»، «اژدهاک» و «بندار بیدخش» با نگرش های طبقاتی ویتفوگل و نمایش نامه های «چهارصندوق» و «در حضور باد» با رویکرد طبقاتی مارکس ارتباط دارند. نمایش نامه «سلطان مار» نیز، رویکرد طبقاتی بینابینی دارد؛ به این معنی که هم با رویکرد مارکس و هم با رویکرد ویتفوگل قابل بازخوانی است.
    کلید واژگان: نمایش نامه, بهرام بیضایی, ویتفوگل, مارکس, استبداد شرقی, دیدگاه طبقاتی}
    Shirzad Tayefi *, Koroush Salman Nasr
    One of the important ways to understand the meaning of a literary work is to understand its social, political and historical attitudes. Accordingly, the recognition of the theories of other fields of human sciences is important. The oriental tyrant theory of Wittfogel's and Marx's views on the concept of class in society are among the approaches that help us understand how social classes are formed. The oriental tyrant theory shows how tyrant governing the oriental, hydraulic empire-based societies, causes the formation of the classes of society. In Marxism, Marxian class theory explains the impact of private ownership and ultimately capitalism on the formation of classes in society. In this way, it is possible to study communities in literary works. Bahram Beyzai is an Iranian playwright that social classes and conflicts are well represented in his works; accordingly, in order to understand his works, the class attitudes in his works must be known. In this study, based on the Wittfogel's and Marx's class views, his plays, including Arash, Azhdahak, Karname-ye Bandar Bidakhsh, Soltan-Mar [The King Snake], Chahar sandoogh [four boxes] and Dar Hozour-e Bad [in the presence of wind], are classically examined. To this end, while using the qualitative analysis method, we will examine his works by relying on library and documentary-based studies and using the classical theories of Wittfogel and Marx. The results show that plays Arash, Azhdahak and Karname-ye Bandar Bidakhsh are associated with Whittfogel's class attitudes; while plays Chahar sandoogh [four boxes] and Dar Hozour-e Bad [in the presence of wind] are related to Marx's class approach. The play of Soltan-Mar [The King Snake] follow an intermediate class approach, which can be read by both Marx's and Wittfogel's approach.
    Keywords: play (theatre), Bahram Beyzai, Wittfogel, Marx, oriental tyrant, class-based view}
  • FAZEL ABASZADEH, MEHRDAD AGHAII

    Bahram Beizai, the author of the best plays, is a prominent figure in Persian prose and a theater and cinema director who is fascinated by Iranian culture and civilization. His plays are of great importance because of the many adaptations he has made of such ancient treasures. It can be said that Beizai is a kind of continuation of Ferdowsi's way in re-reading and recreating history, myths and epics, and he has inspired his plays from ancient sources both in the form of plays and screenplays. This article tries to categorize the main roots of the play with Beizai with a "reading-oriented" critique method in a descriptive-analytical method, in order to conclude with a favorable summary of the author's play sources and the author's specific processing and approach in dealing with this root. Ha come to action. The result shows that Bahram Beizai does not deal with a specific period of history, but in his works various historical adaptations such as mythical history, epic, Ashura, history of Iran before and after Islam can be seen. In most of these readings, he has tied his works to contemporary currents and ideas.

    Keywords: Bahram Beizai, play, history, myth, adaptation, re-reading}
  • شیرزاد طایفی*، کورش سلمان نصر

    بهرام بیضایی، نویسنده، فیلم ساز، کارگردان تآتر، نمایشنامه نویس و پژوهشگر نامدار و صاحب سبک ایرانی است. او با بهره گیری از پشتوانه های اساطیری، حماسی، تاریخی و فرهنگ عامه ایران و جهان، به خلق اثر می پردازد؛ از این رو، آثار او پیوندهای عمیق و گسترده ای با زمینه های فکری و بن مایه های فرهنگی ایران و سایر ملل جهان دارد. نمایشنامه «آرش» او نیز، واجد چنین ویژگی شاخصی است. باید بیش از پیش به این نکته توجه کرد که بر اساس رویکردها و  نظریات بینامتنی، آفرینشگران، در خلق آثار خود چندان به داشته ها، آموزه ها و اندوخته های بکر ذهنی خویش تکیه نمی کنند؛ بلکه آن ها را با مد نظر قرار دادن متون از پیش موجود، تدوین می نمایند، که خود این متون بنیان فرهنگ، اندیشه، هنر و  ادب زمانه خویش هستند. در پژوهش پیش رو، کوشیده ایم به روش تحلیل محتوا و با تکیه بر مطالعات کتابخانه ای و اسنادی، و کاربست نظریه «ترامتنیت» ژنت (از نظریه پردازان بینامتنیت)، متن نمایشنامه «آرش» را تحلیل کنیم. دستاوردهای پژوهش گویای این است که این نمایشنامه (برخوانی)، مشتمل بر عناصر بینامتنی، بیش متنی، فرامتنی، سرمتنی و پیرامتنی با بسامدی درخور توجه است، که همین امر، این اثر را واجد ظرفیت جدید معنایی و خوانش دگرسان کرده است؛ در مواجهه بینامتنی این اثر با متن معاصر آن، یعنی منظومه آرش سیاووش کسرایی، بیضایی اسطوره را به چالش می کشد و آرش مطلوب خود و جامعه خود را به تصویر می کشد؛ هر چند هر دوی آثار با اسطوره آب و دیو خشکسالی در ارتباط هستند. از سوی دیگر می توان در تحلیل فرامتنی، طبقات موجود در برخوانی آرش را منطبق با طبقات موجود در نظریه استبداد شرقی ویتفوگل دانست که بر بنیان جامعه آب سالار و روابط حاکم بر آن تعریف می شود. از منظر تحلیل پیرامتنی این اثر با نمایشنامه های اژدهاک و کارنامه بندار بیدخش در ارتباط است. در بخش تحلیل سرمتنی نیز،  این نمایشنامه به گونه ای از تراژدی شباهت دارد که با تعزیه مسیح و ماجرای کربلا بی ارتباط نیست.

    کلید واژگان: نمایشنامه, بهرام بیضایی, آرش, ژنت, ترامتنیت}
    Shirzad Tayefi *, Koroush Salman Nasr

    Bahram Beizaei is an Iranian author, filmmaker, theatre director, scenarist, and prominent and stylish researcher. Benefiting from myth, epic, and historical backgrounds and folklore of Iran and the world, he has created artistic work; thus, his works are contemplative and extensively linked to intellectual topics, Persian cultural themes, and other nations. His play titled ‘Arash’ also possesses such salient feature. This point should be further noticed that based on intertextual approaches and theories, the creators of artistic works may not too rely on their own personal experiences, information, and intact subjective faculties for the generation of such works, but by considering pre-existing texts, they edit their works where these texts are assumed as the foundation for culture, idea, art, and literature of their time. We have tried in the present article to conduct a content analysis on the play of "Arash" and with reliance on librarian and documentary studies and based on the theory of trans textuality of Gerard Genette (as one of the theorists of Intertextuality). The findings achieved from this study suggest that this play is composed of Inter-textuality, hypertextuality, metatextuality, arcitextuality, and paratextuality elements which are noticed with some frequency where this has caused this work to have new conceptual potential and deserving of altered review. In the intertextual view of this work with its contemporary text, the poem "Arash" by Siavash Kasraei, Beizaei challenges the myth and Kasraei depicts himself and his society's desire; However, both works are associated with the myth of water and the demon of drought. On the other hand, in metatextual analysis, the existing classes in the play "Arash" can be considered in accordance with the existing classes in Wittfogel 's theory of Oriental Despotism, which is defined on the basis of the Hydraulic Society and the relations that govern it. From the perspective of contextual analysis, this work is related to the plays Azhi Dahāka and Kārnāme-ye Bandār Bidakhsh. In terms of contextual analysis, this play is similar to a kind of tragedy that is not unrelated to the story of Christ and Ta'zieh of Karbala.

    Keywords: drama, Bahram Beizaei, Arash, Genette, Transtextuality}
  • فرشته پایدار نوبخت، محمدجعفر یوسفیان کناری*

    مقاله حاضر می کوشد بر اساس ایده فراتاریخ نگاری، به تحلیل عملکرد ظرفیت های زبان از منظر آیرونی کلامی در بازنمایی رویدادهای تاریخی در دو نمایشنامه جنگنامه غلامان و فتح نامه کلات بپردازد. بر این اساس، ابتدا می کوشیم تعریفی از فراتاریخ نگاری و اهمیت آیرونی به عنوان یک مولفه مهم در فراتاریخ نگاری ارایه دهیم و سپس انواع آیرونی کلامی و عملکرد آن در متن نمایشی را شرح و بسط داده و به تحلیل مولفه ها در نمونه های مطالعه بپردازیم. بنابراین، چارچوب بحث تلفیقی از مطالعات زبان شناسی و سبک شناسی «دیردر ویلسون» و «هایدن وایت» است. روش انجام این پژوهش، توصیفی و تحلیلی بوده و با نمونه کاوی، امکان تحلیل مولفه ها فراهم شده است. یافته های این پژوهش نشان می دهد در دو نمایشنامه بهرام بیضایی، آیرونی کلامی به مثابه تمهیدی زبانی در جهت بهره گیری از ظرفیت های بالقوه زبان و ابزاری در جهت دلالت گری های تاریخی است. این ظرفیت زبانی گاه خود را در گزاره های پارودیک و کلامی و گاه در بافت تفسیری و تحلیلی متن آشکار می سازد، با درنظر گرفتن این نکته که سازوکار ایجاد آیرونی و معنا در متن نمایشنامه بدون درنظر گرفتن فرامتن تاریخ ممکن نیست.

    کلید واژگان: فراتایخ نگاری, آیرونی کلامی, جنگنامه غلامان, فتح نامه کلات, بهرام بیضایی}
    Fereshteh Paidarnobakht, Mohamadjafar Yousefian Kenary*

    This paper attampts to analyze the functions of the capacities of language from the perspective of verbal irony in the representation of historical events in the two plays "Jangnameh Golaman" and "Fathnameh Kallat" based on the idea of Meta historiography. Accordingly, we first attempt to provide a definition of Meta historiography and the importance of irony as an important component in Meta historiography, and then elaborate on the types of verbal irony and its function in the dramatic text and analyze the components in the study samples. Therefore, the framework of the discussion is a combination of the linguistic and stylistic studies of Deirdre Wilson and Hayden White. The method of this research is descriptive and analytical and it is possible to analyze the components with sample mining. The findings of this study show that in two plays by Bahram Beizaie, a verbal irony is a linguistic device for employ the potential capacities of language and a tool for historical implications. This linguistic capacity manifests itself sometimes in parodic and significant statements and sometimes in the interpretive and analytical context of the text, given that the mechanism of creating irony and sence in the playchr('39')s text cannot be extrapolated without considering the meta text of history

    Keywords: Meta historiography, Verbal irony, Jangnameh Golaman, Fathnameh Kallat, Bahram Beizaie}
  • نصرالله گلشنی صدق، سعید زهره وند*، صفیه مرادخانی، محمد خسروی شکیب

    سبک شناسی تکوینی در پی شناسایی خاستگاه فردی و اجتماعی سبک شخصی است، چون درونمایه، هم یک ویژگی سبکی است و هم بر دیگر عناصر سبک ساز تاثیر دارد، شناسایی آن در فیلمنامه های تاریخی بیضایی، برای شناخت و تحلیل سبک شخصی موثر است. در پاسخ این سوال که فکر مسلط بر فیلمنامه های تاریخی بیضایی چیست و خاستگاه آن کدام است؟ باید گفت: درونمایه »زندگی، شامیران است«، اندیشه مسلط بر سطح فکری بیضایی است که با موتیف های ناتوانی یا مرگ پادشاه، تجاوز به عنف، آوارگی زن و کودک، قتل، کابوس، بازگشت مردگان، نمایش آیینی شامیران و تداوم آشفتگی در یک زمینه تاریخی نابه سامان و آشفته، بیان میشود. خاستگاه این اندیشه، ریشه در دو علت دارد. علت اول توجه بیضایی به ادبیات شفاهی و فرهنگ عامه است چرا که بیضایی از نخستین پژوهندگان حوزه ادبیات نمایشی و آیینهای نمایشی ایران است. او واژه شامیران را از فرهنگ عامه گرفته و در آثار پژوهشی خود، معادل کایوس به کار برده است. علت دوم، توجه به تاریخ است؛ شکست ایران در برابر روسیه باعث شد که ایرانیان، توجه به تاریخ را به عنوان راهی برای نجات کشور و توسعه آن در نظر داشته باشند و به این علت، ترجمه، تالیف، بازنویسی و بازآفرینی تاریخ و تولید نمایشنامه ها و رمانهای تاریخی گسترش یافت.این جریان بر بیضایی تاثیر گذاشت تا این که او در مطالعه تاریخ با شکستهای ایران از دیرباز تاکنون آشنا شود و با بررسی مصایب مردم در آشفتگیها و شکستها، گزاره »زندگی، شامیران است« در سطح فکری آثار تاریخی او تکوین یابد.

    کلید واژگان: تاریخ, شامیران, فیلمنامه, بهرام بیضایی, سبک شناسی تکوینی}
    Nasrollah Golshani Sedgh, Saeed Zohrevand*, Safiyeh Moradkhani, Mohammad Khosravi Shakib

    Genetic stylistics seeks to identify the individual and social origins of personal style. Since the theme is a stylistic feature and affects the other stylistic elements, too, identifying it in Beizaee’s historical screenplays is effective for recognizing and analyzing personal style. In answer to this question, “what is the dominant thought in Beizaee’s historical screenplays and what is its origin?”, it can be said that the theme: “life is Shamiran”, is the dominant idea of Beizaee’s intellectual level and is expressed by motifs as disability or death of king, rape, homelessness of woman and child, murder, nightmare, return of the dead, ritual display of Shamiran and the persistence of turmoil in a chaotic and disorganized historical context. The origin of this idea is rooted in two reasons. The first is Beizaee’s attention to oral literature and folklore, since Beizaee is one of the first scholars in the field of dramatic literature and dramatic rituals of Iran. He took the word Shamiran from folklor and used it as the equivalent of Chaos in his researches. The second reason is attention to history. Iran’s defeat against Russia led Iranian to consider history as a way to save and develop the country and for this reason, translation, compilation, rewriting and recreation of history and production of historical dramas and novels are expanded. This affected Beizaee on the way that he became acquainted with the failures of Iran in the study of history from ancient times to the present and by examining the sufferings of the people in turmoil and failures, the statement “life is Shamiran” was generated in the intellectual level of his historical works.

    Keywords: history, Shamiran, screenplay, Bahram Beizaee, Genetic stylistics}
  • سارا مطوری*، مصطفی صدیقی
    مفهوم کودکی و نمایشنامه نویسی در ایران، به مفهوم غربی آن، محصول شرایط نوین اجتماعی است که از عصر مشروطه آغاز شد. این روند، در دهه چهل به اوج بالندگی و شکوفایی و تغییر رسید. پیوستگی و دگرگونی انگاره کودکی و نمایشنامه را در آثار نمایشنامه نویسان جریان سازی همچون بهرام بیضایی می توان مشاهده کرد. در این نوشتار، تصویر و انگاره کودکی، در نمایشنامه های دهه چهل وی، که کودک در آن حضور دارد، به روش تحلیل کیفی محتوا، با رویکردی مبتنی بر نظریه های جامعه شناسی کودکی بررسی شد. از میان این آثار، فقط در شش نمایشنامه، حضور و تصویر کودک دیده شد. این نمایشنامه ها عبارتند از: عروسک ها، غروب در دیاری غریب، قصه ماه پنهان(یا سه نمایشنامه عروسکی)، سلطان مار، ساحل نجات و گمشدگان. بر اساس نتایج به دست آمده، در سه نمایشنامه عروسکی؛ عروسک ها، غروب در دیاری غریب، قصه ماه پنهان، سیر تدریجی هویت بخشی به کودک را می توان مشاهده کرد. در نمایشنامه سلطان مار، بیضایی، فارغ از نگاهی متاثر از دوآلیته اساطیری و پیش جامعه شناختی، کودک را آمیخته ای از نیکی و شر می داند. در ساحل نجات او، دختر - طبیعت را همزاد و همسان می داند و نشان می دهد چگونه کودک و طبیعت در نقطه ای یگانه می شوند. روند تغییر و به گونه ای تکامل تصویر کودک را، در نمایشنامه گمشدگان می توان دید. کودک در این نمایشنامه، در سیری تدریجی، به شورش گر و عصیان گری تبدیل می شود که در برابر استیلاء بزرگسالان می ایستد و چرخه ستم پذیری را می شکند. به جز این تصاویر اصلی، درآثار نمایشی بیضایی، گاه کودک همچون شیء است و حضوری تزیینی دارد.
    کلید واژگان: بهرام بیضایی, تصویر کودک, مفهوم کودکی, نمایشنامه}
  • نیلوفر زارع*، فرشاد فرشته حکمت

    رند در زبان پارسی از دیرباز مورد استفاده قرار گرفته و حامل معانی مثبت و منفی بی شماری در آثار کهن است. حافظ برخلاف اکثر پیشینیان خود، نگرشی سطحی و منفی به رندان ندارد و بالعکس آن ها را ریاستیز، عصیانی و حقیقت جو معرفی می کند که در راهی دشوار و عوام گریز، مولد انقلاب های فردی و اجتماعی مختلفی بوده اند به طوری که حافظ پژوهان بسیاری این مفهوم را مهم ترین دستاورد فکری حافظ میدانند. از برآیند این خصایص نیز می توان به کنش گری رندان به مثابه یک شخصیت نمایشی اشاره کرد. بهرام بیضایی(نمایشنامه نویسی که توجه بی شائبه او به آثار کهن غیر قابل انکار است) گزینه مناسبی برای پی گیری این مفهوم است چه بسا که روحیه قهرمانی و انقلابی موجود در آثار او در پیوند با اسطوره و کهن الگوها بر جنبه ها و خصلت های راز آمیز، عصیانی و شوریدگی شخصیت هایش صحه می گذارد. نگارندگان برای اثبات هویت وجودی شخصیت رند(که به واسطه ویژگی هایش نمایشی است) برآن هستند تا با نگاهی نو، دستاورد شعری حافظ را مورد پژوهش قرار داده و با توجه به اهمیت شخصیت پردازی در ادبیات نمایشی در راستای ادبیات تطبیقی به بسط شخصیت رند در شعر و نمایش بپردازند. بنابراین ضمن برشمردن ویژگی های رندی و رندگونگی در غزلیات حافظ و پی بردن به اصل این مفهوم، انواع تقسیم بندی یک شخصیت دراماتیک را بررسی کرده و پس از آن به تطبیق خصایص رند حافظ با ویژگی های یک شخصیت نمایشی پرداخته می شود و از حاصل این رهیافت سه نمایشنامه عروسکی بیضایی مورد تحلیل و بررسی قرار خواهد گرفت.

    کلید واژگان: رند, حافظ, بهرام بیضایی, شخصیت, رندگونگی, نمایشنامه, ادبیات تطبیقی}
    Niloofar Zare*

    The word "Rend" has been used in Persian language from long times ago and it has many positive and negative meanings in old literature.Hafez, contradictory to most of his antecedent poets, does not have a shallow and negative assessment of "Rend” and in contrary, he announces them as anti-hypocrite, perplexed, rebellious and truth-seekers who generated several individual and social revolutions in a hard unsociable way .Many Hafez researchers see this concept as his most important intellectual achievement. Based onthe result of these features, we can indicate activism of "Rend" as a theatrical character. Bahram Beyzaei (a play writer whose attention to ancient literature can't be denied) is a fitting choice for following this concept, as it maybe the heroic and revolutionist morale of his work in association to myth and ancient patterns confirms enigmatic, rebellious and frenzy nature of his characters. In this article, in addition to indicating aspects of "Rend" and "Rend-goonegy" in "Ghazaliat of Hafez" and discovering the essence of this concept, it will be analyzed in “Three Puppet Plays” of Bahram Beyzai.

    Keywords: Rend| Hafez, Bahram Beizaei, personality, Drama, Comparative literature}
  • رضا ترنیان، حسین خسروی*، احمد ابومحبوب
    بهرام بیضایی ازجمله نویسندگان تاثیرگذار در ادبیات نمایشی ایران است. همه کوشش این نویسنده از ابتدا بر روی سه محور اسطوره، حماسه و تاریخ بوده است. وی با تلفیق این عناصر با درام، خالق آثار متنوعی در ادب معاصر فارسی است. بررسی متونی که ریشه در اساطیر ایران دارد از مناظر متفاوت حائز اهمیت است، به ویژه متونی که امروز نگاشته شده اما ریشه های خود را با گذشته ادبی زبان فارسی حفظ کرده است. روایت آرش نوشته بهرام بیضایی از این نوع است. نویسنده با به کارگیری از یک روایت کهن، واژگان و نحو زبان را در خدمت نگاه اجتماعی امروز درآورده است. این مقاله بر آن است با بررسی جنبه های القایی واژگان و وجه افعال، بازتاب هویت و قدرت را در این اثر نشان دهد و با توجه به جابه جایی اسطوره، قهرمان داستان را هویت تازه ای ببخشد.
    کلید واژگان: بهرام بیضایی, آرش, واژگان القایی, قدرت, هویت}
  • شیرزاد طایفی*، کورش سلمان نصر
    بهرام بیضایی از نویسندگان، پژوهشگران و هنرمندان شاخص ایران است که در عرصه نمایش، آثار ارزشمند و ماندگاری خلق کرده است. گونه شناسی آثار نمایشی او اگرچه به صورت پراکنده و در لابه لای نوشته هایی چند موردتوجه قرارگرفته است، کمتر به صورت علمی، به دسته بندی و تحلیل گونه شناسانه آنها پرداخته اند. از میان نظریات گونه شناسی، نورتروپ فرای دیدگاه درخور توجهی دارد و طبقه بندی کاربردی ای از گونه شناسی ارائه می دهد. او هریک از گونه های کمدی، رمانس، تراژدی و آیرونی/ طنز را با یکی از میتوس های بهار، تابستان، پاییز و زمستان تطبیق می دهد و برای هر میتوس، شش نوع یا مرحله قائل است که به تقسیم بندی دقیق درون گونه ای منجر می شود. باتوجه به دیدگاه فرای، باید درنظرداشت که دو اثر مهم بهرام بیضایی با عناوین چهار صندوق و در حضور باد قابل ارزیابی و نقد گونه شناسانه هستند. در پژوهش پیش رو، کوشیده ایم ضمن بهره گیری از روش تحلیل کیفی، با تکیه بر مطالعات کتابخانه ای و اسنادی و کاربست نظریه «میتوس» نورتروپ فرای، تحلیل گونه شناسانه ای از نمایش نامه های فوق ارائه کنیم. دستاوردهای پژوهش، گویای این است که نمایش نامه های چهارصندوق و در حضور باد ذیل گونه کمدی نوع اول قرارمی گیرند.
    کلید واژگان: بهرام بیضایی, نورتروپ فرای, میتوس, میتوس بهار, کمدی, چهار صندوق, در حضور باد}
    Shirzad Tayefi *, Koroush Salman Nasr
    Bahram Beyzyai is one of the prominent Iranian writers, researchers and artists who has created valuable and abiding works in the field of drama. Although some scattered works has been done in a few writings to introduce the typology of his works, but it is hard to find a certain classification and typological analysis of his works which has been scientifically accomplished. Among the theories of typology, Northrop Frye's theory of archetypes has a noteworthy place and can be considered as a functional classification of typology. He accommodates each of the literary genres of comedy, romance, tragedy, and irony / humor with one of the myths of spring, summer, autumn and winter, and assumes six types or phases for each of them that results in an accurate inter-typical classification. So, two outstanding works of Beyzyai named "Four Boxes" and "In the Presence of wind" can be evaluated and criticized typologically on the basis of Frye's theory. Through a method of qualitative analysis and based on library and documentary studies, it has been tried, in present research, to propose a typological analysis of above mentioned plays on the basis of Northrop Fry's theory of archetypes. The results show that "Four Boxes" and "In the Presence of wind" should be classified as the first type of comedy.
    Keywords: Bahram Beyzaei, Northrop Frye, Myths, Spring, Comedy, Four Boxes, In the Presence of Wind}
  • رقیه وهابی دریاکناری، مریم حسینی
    آیین قربانی از کهن ترین آیین هایی است که در میان ادیان و ملل مختلف مورد توجه بوده است. انسان ها در تمامی اعصار تلاش کرده اند تا با دادن هدیه و قربانی به پیشگاه خدایان، خشنودی شان را جلب نموده، از خشم شان در امان باشند. هدف پژوهش حاضر، تحلیل «اسطوره قربانی» در فیلم نامه ها و نمایشنامه های «بهرام بیضایی» است. وی با شناخت گسترده ای که از اسطوره ها دارد، در نگارش آثار ادبی خود از انواع آن ها بهره می برد. او در نگاشته هایش، به دو شیوه از «اسطوره قربانی» استفاده می کند. نخست، در خلال داستان به شکل صریح به اجرای این آیین، آن هم به اشکال گوناگون و برای اهداف مختلف پرداخته است. دوم، نمایشنامه ها یا فیلم نامه هایی آفریده که در دل روایت، «قهرمان قربانی» را جای داده اند. البته این نویسنده خلاق گاهی از هر دو شیوه، استفاده می کند. در این بررسی، نمایشنامه «فتح نامه کلات» و فیلم نامه های «قصه های میرکفن پوش»، «زمین»، «طلحک و دیگران» و «طومار شیخ شرزین» تحلیل شده اند. نتیجه این بررسی نشان می دهد «بیضایی» از انواع قربانی، در بخش «مناسک قربانی» استفاده کرده است: پیشکش های «خونی انسانی»؛ پیشکش های «خونی حیوانی» و پیشکش های «غیرخونی»، از نوع آشامیدنی ها. بیضایی از سه نوع «هدف قربانی» در روایت هایش بهره برده است: «کفاره ای»، «توسلی» و «شکرگزاری». شیوه دوم یعنی «قهرمان قربانی» نیز در آثار او چشمگیر است.
    کلید واژگان: اسطوره قربانی, مناسک, بهرام بیضایی, فیلم نامه, نمایشنامه}
  • احسان زیورعالم *، سید فضل&lrmالله میرقادری
    متون ادبی فارسی منبع مناسبی برای نمایشنامه نویسان و فیلمنامه نویسان است تا دست مایه اثری نمایشی شوند؛ لیکن فقدان مولفه ها و جنبه های دراماتیک در آنها موجب می شود یا متون درخوری به نگارش درنیایند یا کمتر مورد توجه درام نویسان قرار گیرند. بهرام بیضایی در این بین یک استثنا به حساب می آید. وی با شناخت ادبیات کهن فارسی و اشراف کامل به اسلوب تحلیل و نگارش درام، توانسته است آثار قابل تاملی خلق کند. فیلمنامه «پرده نئی» نمونه مناسبی از اقتباس ادبی از یک متن ادبی است.
    در این مقاله سعی بر آن است با تکیه بر آرای ارسطو در فن شعر در باب کنشگر و رابطه آن با طرح نمایش، اثر بهرام بیضایی را با اصل داستان کهن «زن پارسا» تطبیق داده شود. ارسطو با تعریف شخصیت و رابطه آن با طرح، کاربستی منطقی برای آفرینش یک شخصیت نمایشی ارائه می دهد که می توان به عنوان راهکاری مناسب در اقتباس از آن بهره برد. ارسطو رابطه میان طرح و شخصیت را کنش می داند که عاملی در راستای شکوفایی شخصیت در بستر طرح نمایشی می شود.
    بیضایی با بکارگیری اصول ارسطویی شخصیت مرکزی حکایت زن پارسای عطار را با تعریفی روانشناختی و اجتماعی از زنی منفعل به قهرمانی کنش مند تبدیل کرده است.
    کلید واژگان: بهرام بیضایی, عطار, ارسطو, پرده نئی, شخصیت پردازی}
    E. Zivaralam *, S. Mirghaderi
    Ancient Iranian literature is an appropriate source for playwrights and screenwriters to adapt them for the stage. Ancient Iranian literature lacks some aspects of dramatic literature like dramatic narrative or characterization. Thus they have not been used frequently by dramatist. Bahram Beyzai who is well versed in Ancient Persian literature has adapted ancient texts to dramatic ones. “Straw Curtain” is a script that can be a good example for dramatic adaption from a literary text. Bahrām Beyzāi (1938 in Tehran) is an outstanding Iranian film and theatre director, screenwriter, playwright, film editor, producer, and researcher who is famous for his special use of literature and a unique language that preserves traditional Persian language. In this paper Beyzai's adaptation of “Straw Curtain” is analyzed based on Aristotle's views on six factors of a drama components and the relation between plot and character. Beyzai has presented new portrayal of the primary character in “Devout Woman” so that the central female character is not passive.
    Keywords: Beyzai, Attar, Aristotle, Characterization}
  • رضا ترنیان، حسین خسروی*، احمد ابومحبوب
    بهرام بیضایی ازجمله نویسندگان تاثیرگذار در ادبیات نمایشی ایران است. اعم کوشش این نویسنده از ابتدا بر روی سه محور اسطوره، حماسه و تاریخ بوده است که با تلفیق این عناصر با درام، خالق آثار متنوعی در ادب معاصر فارسی است. سه برخوانی بهرام بیضایی از اولین آثار این نویسنده، شامل سه روایت اساطیری از آرش، اژدهاک و جم است. برخوانی اصطلاحی برساخته از زبان این نویسنده است. این آثار به عنوان اولین تجربیات نویسنده در اواخر دهه سی به دلیل به کارگیری زبان ویژه خود در بازسازی اسطوره اهمیت ویژه ای در حوزه روایت دارد. هویت و قدرت این سه شخصیت اساطیری با توجه به زمان نگارش آن، در بعد از کودتای 28 مرداد 1332، به طور ناخودآگاه برای خواننده تولید گفتمان می کند. این مقاله به مساله هویت و قدرت و دانش در سه برخوانی می پردازد، تا نقش متن را بر مسائل اجتماعی بررسی کند و قدرت و هویت سه شخصیت اساطیری آرش، اژدهاک، جم و در کنار آنان وزیر جم یعنی بندار بیدخش را به شکلی نوین و امروزی برجسته نماید.
    کلید واژگان: سه برخوانی, بهرام بیضایی, قدرت, هویت, دانش}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال