مرور کتاب سنجی و مصورسازی مجله کومش از 2006 تا 2022

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

مجله کومش یک مجله قدیمی و پیشرو در ایران است که از سال 2006 به عنوان بستری برای تحقیقات حوزه پزشکی خدمت کرده است. هدف اصلی این مطالعه ارائه یک نمای کلی از ساختار انتشارات مجله کومش طی سال های 2006 تا 2022 از طریق تحلیل کتاب سنجی است.

مواد و روش ها

این مطالعه با رویکرد کتاب سنجی انجام شد. جامعه مطالعه را 1238 سند منتشر شده در مجله کومش تشکیل می دهد. داده های کتاب شناختی این اسناد از پایگاه داده اسکوپوس استخراج شد و روندها و موضوعات مهم مجله مانند ساختار انتشار و استناد مجله، مقالات پر استناد آن، نویسندگان، موسسات و کشورها با استفاده از طیف وسیعی از تکنیک ها و ابزارهای مختلف کتاب سنجی از جمله اکسل، SPSS نسخه 26، VOS Viewer، CorTex و Biblioshiny استخراج شد.

یافته ها

کومش هم از نظر بهره وری و هم از نظر نفوذ ابتدا با افت و خیزهایی رشد کرده و سپس کاهش یافته است. دانشگاه علوم پزشکی سمنان و کشور ایران به ترتیب موسسه و کشور با بیش ترین درصد مشارکت در این مجله هستند. راهب قربانی تاثیر گذارترین و پرکارترین نویسنده کومش بود. میزان هم تالیفی نسبتا خوبی بین نویسندگان برتر مجله وجود دارد. بیش ترین هم تالیفی بین کشورهای ایران و سوئد و از نظر شهر، بین تهران و سمنان صورت گرفته است. کلمات ایران، ورزش و اضطراب به ترتیب سه کلمه مهم و پرتکرار نویسندگان بوده است. بیش ترین بحث نیز بر روی موضوعات precision medicine و کووید-19 بود.

نتیجه گیری

این مطالعه یک نمای کلی از ساختار انتشارات مجله کومش طی سال های 2006 تا 2022 ارائه کرده است. این مطالعه ممکن است برای هیئت تحریریه مجله مفید باشد، زیرا اطلاعات متعدد و مفیدی را برای پیشرفت و ادامه راه کومش فراهم می کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
535 تا 549
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2722147 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,490,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!