ارزیابی مدیریت مشارکتی در حفاظت از ذخیره گاه های زیست کره (مطالعه موردی: پارک ملی گلستان)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

ذخیره گاه های زیست کره، مناطق حفاظت شده طبیعی- زیستی بین المللی هستند که افزون بر حفاظت، دستاوردهایی مانند ارائه زیستگاه های پژوهشی کم نظیر به دانشمندان و تجربه مهارت انسان در پشتیبانی از توسعه پایدار را نمایان می کنند. هدف این پژوهش، ارزیابی مدیریت مشارکتی در حفاظت از پارک ملی گلستان، از اولین ذخیره گاه های زیست کره کشور است.

مواد و روش ها

پژوهش حاضر از نوع میدانی توصیفی است و داده های لازم با تکمیل پرسشنامه های اینترنتی توسط جامعه هدف شامل سازمان های مردم نهاد، همیاران طبیعت، جوامع محلی، نیروهای دولتی و دیگر افراد جامعه تهیه شد.

یافته ها

نتایج پژوهش، بیانگر تمایل همیاران طبیعت به مشارکت در آموزش جوامع و مقابله با قاچاق چوب، تمایل جوامع محلی به پیشگیری از حریق و نیز گرایش سازمان های مردم نهاد به مشارکت در آموزش جوامع، پیشگیری از حریق و مقابله با قاچاق چوب است. همچنین اختلاف معنی داری در مشارکت در آموزش جوامع، مشارکت در اطفا و پیشگیری از حریق، جلوگیری از تخریب و تبدیل جنگل، مقابله با شکار غیرمجاز و قاچاق چوب و جلوگیری از ورود دام به جنگل در بین گروه ها دیده شد.

نتیجه گیری

با توجه به اختلاف معنی دار بین گروه ها، می توان در زمینه مورد علاقه و مشارکتی آنان برنامه ریزی کرد. به علت سهولت دسترسی افراد جامعه به شبکه های اجتماعی و عضویت پررنگ آنها در گروه های محیط زیستی، می توان از این ظرفیت در آموزش و مشارکت بیشتر این افراد در مدیریت ذخیره گاه زیست کره بهره گرفت.

زبان:
فارسی
صفحات:
445 تا 459
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2722575 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!