ارزیابی سمیت حاد و تحت مزمن اولئوگام رزین آنغوزه (Ferula assa-foetida L.) در موش صحرایی نژاد Wistar

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

گیاه آنغوزه (Ferula assa-foetida L.)  گیاهی علفی از خانواده چتریان (Apiaceae) است. اثرات دارویی متعددی از اولئو رزین این گیاه در طب مدرن و سنتی مانند بهبود مشکلات گوارشی، اثرات ضد میکروبی، ضد دیابتی، اشتهاآور، حشره کش و... معرفی شده است.

هدف

این مطالعه با هدف بررسی سمیت حاد و تحت مزمن فراکشن کلروفرمی عصاره اولئوگام رزین آنغوزه در موش صحرایی انجام شد. عدم بروز سمیت این فراکشن می تواند تضمین کننده استفاده از آن در درمان و صنایع مختلف از جمله صنایع دارویی باشد.

روش بررسی

موش های صحرایی در شش گروه نر و ماده (به طور جداگانه) در دوزهای مختلف (50 ،500 و 2000 میلی گرم بر کیلوگرم) و دو گروه کنترل (شاهد و DMSO) برای ارزیابی سمیت حاد انتخاب شدند. برای تست سمیت تحت مزمن به مدت 30 روز دوزهای 50 و 250 میلی گرم بر کیلوگرم از فراکشن مذکور به موش های صحرایی نر و ماده داده شد. سپس تغییرات هیستوپاتولوژیک مورد بررسی قرار گرفت.

نتایج

تغییرات فیزیکی و رفتاری در شرایط سمیت حاد و تحت مزمن مشاهده نشد. دریافت غذا بین جنس نر و ماده گروه شاهد و DMSO با سایر گروه ها تفاوت معناداری داشت. در مطالعه متغیرهای بیوشیمیایی، تنها (AST) SGOT تفاوت معناداری با گروه کنترل (DMSO) در سمیت حاد و BUN ،ALP و (AST) SGOT در سمیت تحت مزمن نشان داد. همچنین هرگونه تغییر هیستوپاتولوژیک در اندام های طحال، کبد و کلیه مشاهده نشد.

نتیجه گیری

اولئوگام رزین گیاه آنغوزه دارای اثرات سمی نیست و در تست سمیت حاد و تحت مزمن اثرات سمی از خود بروز نداد اما با این حال باید در دراز مدت با احتیاط مصرف شود.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
23 تا 35
لینک کوتاه:
magiran.com/p2725100 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!