شیوع سندرم تخمدان پلی کیستیک و عوامل موثر بر آن در زنان مبتلا به دیابت: یک مطالعه مبتنی بر جمعیت

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

دیابت و سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) از مشکلات رایج سلامتی زنان می باشند. شواهد نشان می دهد که احتمال افزایش خطر ابتلا به PCOS در زنان مبتلا به دیابت در مناطق و قومیت های مختلف وجود دارد، این مطالعه با هدف بررسی و مقایسه شیوع تخمدان پلی کیستیک و عوامل موثر بر آن در جمعیت زنان مبتلا و غیر مبتلا به دیابت طراحی شد.

مواد و روش ها

در این مطالعه مقطعی مبتنی بر جمعیت، زنان واجد شرایط از بین شرکت کنندگان مطالعه قند و لیپید تهران از فاز ششم انتخاب شدند. از مدل رگرسیون لجستیک برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد.

یافته ها

در ابتدا 4435 نفر با اطلاعات در دسترس در زمینه وضعیت ابتلا به PCOS وارد شدند، سپس افراد با وضعیت نامشخص ابتلا به دیابت و PCOS خارج شدند و در نهایت 2867 وارد مطالعه شدند. شرکت کنندگان به دو دسته زیر 40 سال و بالای 40 سال تقسیم شدند. در بین زنان غیر دیابتی کمتر از 40 سال، 28/3 درصد و در بین افراد دیابتی زیر 40 سال، 53/7 درصد مبتلا به  PCOSبودند. در میان مبتلایان به دیابت، بیماران PCOS جوان تر بودند و وضعیت قند خون ناشتا بهتری داشتند. بر اساس رگرسیون لجستیک در میان بیماران مبتلابه دیابت و در افراد غیر مبتلابه دیابت، افزایش سن شانس ابتلا به PCOS را در میان بیماران مبتلا به دیابت و در گروه افراد غیر مبتلابه دیابت، به ترتیب 85% و 42% کاهش داد. همچنین در میان شرکت کنندگان غیر دیابتی، سابقه خانوادگی دیابت با افزایش خطر ابتلا بهPCOS  همراه بود (نسبت شانس:1/22، فاصله اطمینان 95%:  1/49-1/006، 0/04=P).

نتیجه گیری

شیوع PCOS در افراد مبتلابه دیابت و بدون دیابت در جمعیت ما تفاوت معنی داری نداشت.

زبان:
فارسی
صفحات:
215 تا 221
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2735998 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!